• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Bio- en e-brandstoffen lang niet altijd groen genoeg

24 juli 2024|doorredactie|inenergie, innovatie

miscanthus voor biofuels

Biobrandstoffen of biofuels, zijn benzine, diesel en kerosine gemaakt uit biomassa. Die zijn lang niet altijd zo groen als de gewassen waar ze uit gemaakt worden. En dan zijn de e-fuels opnieuw in beeld, diesel en ethanol die met behulp van elektriciteit gemaakt gemaakt worden uit waterstof en co2. Nu de EU haar moratorium op auto’s met verbrandingsmotoren laat vallen met een uitzondering voor e-fuels en de luchtvaart op biobrandstof over wil gaan komt de duurzaamheid van beide processen terug in beeld. Naarmate de opschaling van het gebruik vordert wordt dat een prangender probleem.

Om de uitstoot van de luchtvaart aan banden te leggen, lijken groene vliegtuigbrandstoffen de enige mogelijkheid op korte termijn. De keuze van het gewas en de plek waar het wordt geteeld spelen daarbij een grote rol, blijkt uit een nieuwe studie.

De luchtvaart zweert bij biobrandstoffen om te kunnen blijven groeien zonder daarmee de planeet in nog grotere problemen te brengen. Hoe groter het percentage biobrandstof in de mix, hoe lager de uitstoot van de vlucht.

Maar dat betekent wel dat er dus wereldwijd enorme oppervlaktes aan gewassen geteeld moeten worden om al die biobrandstoffen te produceren. En daar wringt het schoentje, zeker als daarvoor bossen gekapt moeten worden of op een andere manier CO2 vrijkomt.

Een studie in het tijdschrift Science of the Total Environment vergelijkt de verschillende gewassen en de invloed op de uitstoot die vrijkomt door veranderend landgebruik – DLUC-emissies in het jargon. Die ontstaat wanneer land wordt omgezet om gewassen voor biobrandstoffen te verbouwen. De veranderingen kunnen de hoeveelheid koolstof die in de bodem en de vegetatie is opgeslagen verminderen.

“Die emissies begrijpen is cruciaal om te bepalen of duurzame vliegtuigbrandstoffen de broeikasgassen daadwerkelijk verminderen in vergelijking met traditionele fossiele brandstoffen”, legt hoofdauteur Neus Escobar uit, een onderzoeker van het IIASA Biodiversity and Natural Resources Program.

Maïs, kanariegras en prachtriet

In de studie werd gekeken naar zes verschillende soorten gewassen die het meeste kans maken voor de productie van biobrandstoffen voor de luchtvaart: sojabonen, maïs, vingergras, miscanthus (prachtriet), jatropha (flessenplant) en kanariegras. De auteurs berekenden de DLUC-emissies voor elk van die gewassen.

Uit de resultaten bleek dat sojabonen gemiddeld de hoogste DLUC-emissies hebben, wat betekent dat ze dus niet de beste keuze zijn. Jatropha en miscanthus zijn veel interessanter, omdat daar de emissies veel lager zijn.

Maar minstens even belangrijk is de plek waar die gewassen verbouwd worden, zegt Escobar. “Sommige gebieden hebben betere omstandigheden voor de productie van koolstofarme brandstoffen, zoals een bodem en klimaat met hoge gewasopbrengsten en een laag CO2-verlies. Dat betekent dat de juiste locaties kiezen voor het verbouwen van deze gewassen ervoor kan zorgen dat duurzame vliegtuigbrandstoffen ook echt duurzaam zijn.”

De auteurs benadrukken nog dat de huidige methoden die de luchtvaart gebruikt om klimaatneutraal te kunnen groeien lang niet voldoen. Ze pleiten voor strengere richtlijnen, om ervoor te zorgen dat biobrandstoffen daadwerkelijk de beloofde broeikasgasreducties opleveren die nodig zijn om tegen 2050 een netto-nuluitstoot te bereiken.

En e-fuels?

Een studie die gepubliceerd is in Nature stelt dat E-fuels beloven fossiele brandstoffen te vervangen door hernieuwbare elektriciteit zonder de transformaties aan de vraagzijde die nodig zijn voor een directe elektrificatie (voldoende vraag naar elektrische voertuigen). De veelzijdigheid van e-fuels wordt echter tenietgedaan door hun kwetsbare klimaateffectiviteit, hoge kosten en onzekere beschikbaarheid. De mitigatiekosten van e-fuels bedragen € 800-1.200 per tCO2. Grootschalige inzet zou de kosten kunnen terugbrengen tot €20-270 per tCO2 tot 2050, maar het is onwaarschijnlijk dat e-fuels vroeg genoeg goedkoop zullen worden, en in voldoende mate beschikbaar.

Daarnaast is er dan nog het probleem van verdringing: en extra elektriciteitsvraag voor de productie van efuels gaat concurreren met andere gebruikers. In een tijd van toenemende vraag naar stroom en spanning in het distributienetwerk ontstaan risico’s van leveringszekerheid en van efuels die toch uit grijze stroom worden geproduceerd, waarmee het voordeel teniet gedaan wordt. Minder blijft beter, zoals zo vaak in duurzaamheid.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting bosbrand duurzame voeding en root causes landbopuw Ruimte genoeg in Europa voor hernieuwbare energie én landbouw
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten