• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Coca Cola weigert Gouden Windei 2014 in ontvangst te nemen

1 oktober 2014|doorredactie|induurzaam ondernemen, mvo, voeding

Coca Cola krijgt Gouden WindeiConsumenten hebben dit jaar het mierzoete kinderdrankje Capri-Sun Multivitamin van Coca Cola uitgeroepen tot het meest misleidende product van 2014. Coca Cola wint daarmee het Gouden Windei van voedselwaakhond foodwatch. Net als in 2013 ontsnapt Albert Heijn op het nippertje aan de eerste plaats, dit jaar met de ‘ambacht rundervink’ die helemaal niet ambachtelijk blijkt te zijn. foodwatch reikt de gevreesde prijs woensdagochtend 1 oktober om 9:00 uur uit bij het hoofdkantoor van Coca Cola in Rotterdam.

De vijfde Gouden Windei verkiezing kreeg net als voorgaande jaren veel aandacht. Ruim 26.000 consumenten stemden tussen 11 september en 30 september op de grootste misleider van 2014.

Mierzoete misleiding
Ruim 10.000 stemmen, zo’n 38 procent, zijn gegaan naar het populaire kinderdrankje Capri-Sun Multivitamin. Eén zakje van 200 ml bevat 19 gram suiker, bijna net zoveel als dezelfde hoeveelheid cola. Omgerekend zijn dat bijna 5 suikerklontjes. Verder bestaat het drankje uit 12% vruchtensap uit concentraat, bronwater, natuurlijke aroma’s en toegevoegde vitamines. Die laatste zijn vooral toegevoegd om het drankje onterecht een verantwoord imago te geven. Ouders worden misleid met de tekst ‘drank met vruchtensappen en bronwater’.

Ondanks het hoge suikergehalte wordt het drankje actief gepromoot richting kinderen. Cartoonfiguurtjes sieren de verpakking en van de doos kunnen ze een heus fotolijstje knutselen. ‘Bedankt voor de Capri-Sun mam’, staat er in grote letters op. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat kinderen die gesuikerde drankjes drinken, dikker zijn dan hun leeftijdsgenoten die dat niet doen. Onderzoek van VUmc toont bovendien aan dat Nederlandse kinderen meer frisdrank drinken dan kinderen uit andere Europese landen.

“Coca Cola weet heel goed dat het promoten van mierzoete drankjes richting kinderen niet meer van deze tijd is. Eén op de zeven kinderen en jongeren is te dik. Daarom proberen ze het drankje gezonder voor te stellen dan het is. Dat is onverantwoord en daar moet Coca Cola mee stoppen”, aldus Meike Rijksen, campagneleider bij foodwatch.

Capri-Sun won in 2013 de Goldener Windbeutel van foodwatch Duitsland; de Duitse variant van het Gouden Windei

Tweede plaats voor Albert Heijn
Net als in 2013, kruipt Albert Heijn door het oog van de naald. Met exact 35% van de stemmen staat de ‘Ambacht Rundervink’ van de supermarktketen op de tweede plaats. Deze rundervink is opgespoten met water, bevat vijf verschillende soorten suiker en maar liefst zeven E-nummers. De Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie stelde in 2013 al dat Albert Heijn de term ‘ambachtelijk’ gebruikt als marketinginstrument en hiermee de consument misleidt.

Meike Rijksen van foodwatch: “Helaas is de term ‘ambachtelijk’ niet beschermd en daar maakt Albert Heijn dankbaar misbruik van. Ze hebben de tweede plaats in de Gouden Windei verkiezing echt verdiend. Deze rundervink is een regelrechte belediging voor slagers. ”

Met 16% van de stemmen eindigt belVita Breakfast Meergranen op de derde plaats. De Knorr Boeren Groente Soep van Unilever krijgt met 5% de vierde prijs en helemaal onderaan staat Rosita’s Surinaamse Roti’s met 4% van de uitgebrachte stemmen.

Grootschalige misleiding
Voedselwaakhond foodwatch organiseert sinds 2010 jaarlijks de Gouden Windei verkiezing om de problematiek van grootschalige misleiding in de supermarkt zichtbaar te maken voor het grote publiek en om druk uit te oefenen op de overheid. foodwatch vindt het hoog tijd dat de overheid in actie komt en strengere regels stelt en deze ook daadwerkelijk handhaaft.

“We kampen met een serieus probleem; 41% van de Nederlanders is te dik. Maar een bewuste en verantwoorde keuze in de supermarkt wordt ondermijnd door de misleidende informatie die voedselfabrikanten ons voorschotelen. Consumenten hebben recht op eerlijke informatie. De overheid moet in actie komen om dit probleem aan te pakken”, stelt Meike Rijksen van foodwatch.

Coca Cola weigert de prijs

foodwatch heeft inmiddels op het hoofdkantoor van Coca Cola het Gouden Windei 2014 uitgereikt. Helaas weigerde de woordvoerder de prijs in ontvangst te nemen. De mutinational stelde zich niet in de kritiek te herkennen.

foodwatch vindt dit een gemiste kans. Als reactie start foodwatch een e-mailactie richting Coca Cola. Consumenten kunnen de multinational via de e-mailactie aansporen de kritiek serieus te nemen, het suikerrijke drankje niet meer richting kinderen te promoten en te stoppen met het misleiden van ouders. “Het is bijzonder jammer dat een grote speler als Coca Cola zijn verantwoordelijkheid niet wil nemen en op deze manier de oproep van duizenden consumenten naast zich neerlegt. Ze hadden een mooie voorbeeldrol kunnen spelen in het kindermarketingdebat, maar kennelijk hebben ze nog een duwtje in de rug nodig”, aldus Meike Rijksen, campagneleider bij foodwatch.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • wind energie china
    Investeringen in groene energie stijgen hard, China aan kop19 juni 2025 - 10:41
  • patent op zaden
    Oproep: beperk patent op zaden19 juni 2025 - 10:25
  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38

Inzicht

  • duur
    Het leven is te duur, maak de toekomst gratis17 juni 2025 - 10:20
  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
ECN: Power-to-Gas te duur als back-up voor zon en windExport biologische producten groeit hard
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten