Een elektrische auto rijden was tot nu toe vooral weggelegd voor zakelijke rijders. Veel merken begonnen hun elektrische toekomst met luxe, en dus dure modellen. Maar dat verandert nu snel: de betaalbare elektrische auto komt eraan.
Klimaatplannen zorgen ervoor dat de dagen van de verbrandingsmotor geteld zijn. Een elektrische auto is eigenlijk het enige bruikbare alternatief. Maar het klimaat blijkt niet de enige reden te zijn waarom mensen overstappen op elektrisch. Fiscale voordelen spelen ook, en niet een beetje, mee. Maar ook hier profiteren vooral bedrijven van.
Die voordelen waren vooral bedoeld om de markt op gang te brengen en worden nu teruggedraaid. En dat heeft gevolgen: in Noorwegen vielen de verkopen van elektrische auto’s dit jaar met maar liefst 77% terug, en werden er zelfs weer meer diesels verkocht.
In Nederland was nog wel een stijging van de verkopen te zien, maar die is vooral gebaseerd op uitgestelde leveringen van auto’s die vorig jaar zijn besteld, maar die toen niet geleverd konden worden. Die leveringsproblemen zijn nu meestal verleden tijd.
Tweedehands EV niet populair in Nederland
Een voordeliger alternatief om privé toch elektrisch te rijden zou normaal gesproken een gebruikte auto zijn. Toch blijkt dat in de pratijk tegen te vallen.
Reden daarvoor is opnieuw de aanschafprijs: grote nieuwe ev’s zijn duur, en dat zijn de gebruikte modellen ook. De auto’s die op de tweedehands markt komen zijn bovendien jong en dus blijven ook de gebruikte prijzen hoog vergeleken met de alternatieven met benzine- of dieselmotor.
Veel gebruikte elektrische auto’s worden daarom doorverkocht naar het buitenland.
Toch een doorbraak?
Lijken de ontwikkelingen wat tegen te vallen, er zijn wel degelijk positieve vooruitzichten. Die worden gevoed door een aankomende stroom van nieuwe, meer betaalbare modellen met ook een voldoende grote actieradius.
En wanneer de lagere aanschafprijs ook nog eens wordt gecombineerd met prive-leasing, wordt al snel duidelijk dat de instap voor de particuliere rijder veel aantrekkelijker wordt.
Voorbeelden van deze nieuwe garde zijn de BYD modellen Atto 1 en Dolphin, waarvan de laatste een geduchte concurrent voor de Volkswagen ID3 kan worden.
Gaat private lease elektrische auto voor een doorbraak zorgen? De voortekenen zijn positief en de verwachtingen hooggespannen. Immers, voor prive-rijders is het belangrijk om op een vast kostenplaatje te kunnen rekenen, zonder verrassingen. De combinatie van een voordelig model, bijzonder lage onderhoudskosten en een vast maandbedrag zorgen voor die zekerheid.
Dat gaat dan ook zeker bijdragen aan de definitieve doorbraak van ook de kleinere elektrische auto.