Duurzaamheid is een thema dat ook in de kledingbranche steeds belangrijker wordt. Consumenten hechten namelijk steeds meer waarde aan duurzaamheid in de kledingindustrie. Dit blijkt uit een onderzoek van Capterra onder bijna 1000 consumenten. Voor het verzenden van kleding zijn er steeds meer duurzame mogelijkheden, zoals duurzame papieren verzendzakken.
Capterra deed onderzoek naar het beeld van consumenten tegenover duurzame acties van bedrijven. Bijna de helft van de ondervraagden vindt het belangrijk dat bedrijven oog hebben voor het milieu. Daarbij vindt 47% van de ondervraagden duurzaamheid juist belangrijk bij de aankoop van kleding en andere mode-artikelen. Dat zijn producten die de afgelopen jaren steeds meer online worden aangekocht.
De coronacrisis heeft een flinke boost gegeven aan het aantal online kopen dat Nederlanders doen. Uit gegevens van het CBS blijkt dat zeker driekwart van de Nederlanders van 12 jaar of ouder in 2021 online aankopen deed. Dit is 9 procent meer dan het jaar daarvoor. Zeker 59 procent van de bevolking kocht online kleding, schoenen en accessoires. Hierin zat ook de meeste groei. Consumenten vinden duurzaamheid bij deze aankopen belangrijk. Het verzenden van kleding gebeurt alleen niet altijd met duurzame verpakkingsmaterialen.
Met een verzendzak minder lucht versturen
Kledingwinkels kunnen voor het verzenden van kleding vaak kiezen uit twee mogelijkheden: een postdoos of verzendzak. Een postdoos gebruiken heeft voordelen. Zo is het een zeer stevige verpakking. Kleding verzenden met postdozen is echter niet altijd even duurzaam. Er wordt namelijk veel lucht verzonden met postdozen. De verpakkingen zijn namelijk niet tot de rand toe gevuld. Hierdoor versturen kledingwinkels een hoop lucht.
Lucht verzenden is natuurlijk geen probleem op het gebied van verzendkosten, maar wel op het gebied van duurzaamheid. Doordat er namelijk zoveel lucht wordt verzonden, passen er minder pakketjes in de auto van een postbezorger. Hierdoor vindt er bij het gebruik van dozen meer CO2-uitstoot plaats. Bij een verzendzak is het namelijk mogelijk om de lucht uit de verpakking te persen. De zak vormt zich dan rondom het product. Hierdoor kunnen er met één autorit veel meer verzendzakken met kleding mee, dan postdozen met kleding.
Wat is een duurzame verzendzak?
Verzendzakken zijn dus een duurzamere optie om kleding mee te verzenden. Het is dan voor kledingzaken wel belangrijk om te kiezen voor duurzame verzendzakken. Maar wat is een duurzame verzendzak? Allereerst is het belangrijk om te kiezen voor een verzendzak met zo min mogelijk plastic. Uit het onderzoek van Capterra gaf 64 % van de consumenten aan dat ze het gebruik van minder plastic belangrijk vinden. Kiest een kledingwinkel toch voor plastic? Dan is het belangrijk om te kiezen voor verzendzakken van gerecycled plastic of biodegradable plastic.
Een andere erg duurzame optie is het gebruik van papieren verzendzakken. Een papieren verzendzak kan namelijk gemaakt worden van een duurzame en hernieuwbare grondstof. Het is daarbij wel belangrijk dat zo’n verzendzak FSC-gecertificeerd is. Na ontvangst kan consument de verpakking ook voor 100% kan worden recyclen. Op deze manier kunnen kledingwinkels met het gebruik van papieren verzendzakken bijdragen aan een circulaire economie.