like duurzaamnieuws op facebook
volg duurzaamnieuws op twitter
zoeken op duurzaamnieuws

Duurzaam voedsel steeds vaker op boodschappenlijstje

Van: op 15 juni 2014

vegetarischConsumenten kiezen vaker voor dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel. In het afgelopen jaar gaven zij hier 257 miljoen euro meer aan uit ten opzichte van 2012: een stijging van 10,8% naar in totaal circa 2,5 miljard euro omzet. De uitgave aan voedsel zonder duurzaamheidkeurmerk laat met een daling van 1,1 % een tegenovergesteld beeld zien. Deze gegevens blijken uit de vierde editie van de Monitor Duurzaam Voedsel 2013 van de rijksoverheid.

Staatssecretaris Dijksma: “De cijfers bevestigen dat de vraag van mensen naar dier- en milieuvriendelijke producten stevig doorzet. We zijn er nog niet, maar het informeren van consumenten over duurzaam produceren werpt vruchten af. Mensen kiezen steeds bewuster wat zij op hun boodschappenlijstje zetten. Door deze positieve ontwikkeling is duurzaam voedsel met afstand de belangrijkste groeimarkt voor onze voedingssector.”

Fairphone 3_Staring lady

Vierde jaar op rij stijging aandeel duurzaam

De Monitor Duurzaam Voedsel laat voor het vierde jaar op rij een stijging van het aandeel duurzame producten met een keurmerk zien. Het totaalbedrag dat aan duurzaam voedsel wordt uitgegeven (ca. 2,5 miljard euro) is in die periode meer dan verdubbeld ten opzichte van 2009. Het marktaandeel duurzaam liep in 2013 verder op tot 6,1 % ten opzichte van 5,5% in 2012.

Duurzame vis en eieren koplopers

Mensen kopen vooral meer duurzame vis (+21%) en eieren (+15%). Eén op de drie verkochte eieren of visproducten uit de supermarkt heeft nu een duurzaamheidkeurmerk. Daarnaast kopen mensen ook dit jaar iets minder vlees, maar gaat er wel voor meer geld aan duurzaam vlees over de toonbank (+7,8%). Het aandeel biologisch brood (+6%) groeit bijna twee keer zo snel als de markt voor ander brood.

Verschil tussen supermarkten en catering- en horecabedrijven

In supermarkten is het marktaandeel van duurzame producten 7% van de totale omzet en het aandeel groeide afgelopen jaar met 13,5%. De groei van duurzaam voedsel in speciaalzaken, zoals de groenteboer, viswinkels, bakkers, delicatessenwinkels ligt op ruim 9%. Bij cateringbedrijven, (fastfood-)restaurants en instellingen valt de groei van duurzame producten lager uit met bijna 3%.

68% van alle duurzame producten wordt verkocht in de supermarkt. Voor duurzaam vlees ligt het aandeel nog hoger. In praktisch negen van de tien gevallen wordt duurzaam vlees verkocht in de supermarkt. In één op de tien gevallen wordt duurzaam vlees gehaald bij een speciaalzaak of gebruikt door een cateringbedrijf of restaurant. De onderzoekers constateren dat bedrijven in de catering- en horecasector meer gebruik zouden kunnen maken van de waardering van de consument voor duurzaam voedsel.

De Monitor Duurzaam Voedsel wordt jaarlijks samengesteld door LEI Wageningen UR in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken op basis van kassascans van een aantal supermarkten en andere beschikbare marktgegevens. Onder duurzaam geproduceerd voedsel vallen producten met een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk, zoals Beter Leven, Fair Trade, MSC, UTZ Certified, Vrije Uitloop en Bio/EKO.

Download het rapport

Lees meer over:

Meer artikelen uit de categorie: Nieuws

Bijna iedereen voelt de crisis, ook wij bij Duurzaamnieuws. Een groot deel van onze inkomsten is weggevallen en we vallen buiten de steunmaatregelen. Toch gaan we door, want als dit voorbij is wordt een duurzame opbouw harder nodig dan ooit. Kun jij ons meehelpen om er doorheen te komen? Word dan lid, of help ons met een donatie. Dat kan hier.

Alvast bedankt - en blijf gezond!
Team Duurzaamnieuws