22 april is elk jaar weer Earth Day, de dag waarop we wereldwijd stilstaan bij hoe we met ons gedrag het klimaat beïnvloeden. Maar waar was Nederland het afgelopen jaar benieuwd naar op het gebied van klimaat en duurzaamheid? En waar zocht men naar op Google? Het team achter Google Zoeken bracht de trending en populairste zoekopdrachten in Nederland in kaart en stuitte op verrassende inzichten.
De steeds verder stijgende energie- en gasprijzen hebben er het afgelopen jaar voor gezorgd dat Nederland meer ging zoeken naar manieren om te besparen. “Energie compensatie” bleek een break-out zoekterm. Ook vroegen we ons af hoe we ”energie besparen in huis” (+1.200%). Die zoektocht bracht ons weer op nieuwe, duurzame ideeën, zoals een “zonneboiler” (+850%), “zonnepanelen” (+350%), “waterbesparende douchekop” (+700%) en een “inductiekookplaat” (+250%). Tot slot bereikte de belangstelling voor “isolatie” in oktober 2021 een historisch hoogtepunt.
Vintage trend
Is duurzaam winkelen de nieuwe trend? Nederlanders zochten het afgelopen jaar veel op “tweedehands goederen”, gevolgd door “veganisme” en “elektrische auto”. Ook struinen we de plekken af waar we deze tweedehands goederen vervolgens kunnen kopen. Google hielp Nederlanders een handje bij het vinden van hotspots, blijkt uit de lijst. “Tweedehands winkels” heeft een plek bemachtigd op nummer zes, gevolgd door “vlooienmarkt” op nummer zeven.
Duurzaamheid
Utrecht is sinds kort een duurzaam warenhuis rijker en dat was goed te zien op Google. De zoekterm ‘duurzaam warenhuis Utrecht’ steeg het afgelopen jaar namelijk met maar liefst 1.200% en de term “duurzame verpakkingsmaterialen” met 450%.
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan met een donatie. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.
Daarnaast bleek men interesse te hebben in het aanleggen van “duurzame tuinen” (+1.450%) en “duurzame crypto” (+1.200%). Ook is de interesse in “de gevolgen van klimaatverandering” gegroeid met een stijging in de zoekterm van 200%. Maar naast de impact op onze ozonlaag en gevolgen van klimaatverandering, wilden we meer weten over de schade die een zachte, groene vrucht kan aanrichten meer mensen dan vorig jaar vroegen aan Google of de “avocado slecht voor het milieu” is (een stijging van 150%).
Recyclen en vervoer
Je kunt er tegenwoordig niet meer omheen: recyclen is een must. Maar wat kun je allemaal recyclen? Op Google zochten Nederlanders voornamelijk naar het recyclen van plastic, metaal, Nespresso cups, matrassen en papier.
Ook zijn Nederlanders zich meer gaan verdiepen in hoe we ons duurzamer kunnen voortbewegen. Zo staat Nederland op nummer 5 in de wereld als het gaat om het aantal zoekopdrachten naar e-bikes op Google.