Op twee en drie juli streden Eco-Runner Team Delft en HAN Hydromotive tegen elkaar in hun zelf georganiseerde waterstof efficiëntie race. Ondanks de annulering van de Shell Eco-marathon 2020, wilden de studenten uit Delft en Arnhem toch nog meedoen aan een competitie om te bewijzen hoe efficiënt de zelfgemaakte voertuigen nou eigenlijk waren.
De afspraken waren duidelijk; beide teams kregen drie pogingen om hun efficiëntste score neer te zetten. Het circuit bestond uit een anderhalf-kilometer-lange baan, waarop de voertuigen tien rondes per poging moesten rijden met een tijdslimiet van 35 minuten. Dit betekende dat de voertuigen gemiddeld 25 km/h moesten rijden. Na elke ronde moesten de voertuigen tot een volledige stop komen om de stadssituatie na te bootsen. Tijdens de competitie waren veiligheid en corona-maatregelen de prioriteit. Zo hield iedereen anderhalve meter afstand van elkaar, werd er vooraf aan de race een technische inspectie gevoerd, stonden er teamleden verspreid op het circuit om in te grijpen indien nodig, en werden er brandblussers neergezet rond het circuit. Dit alles om de competitie in goede banen te leiden.
Na het rijden van de rondes, moest er gemeten worden. Door middel van een zogenoemde flow-meter, kon de waterstofconsumptie afgelezen worden in beide voertuigen. In de efficiëntste poging van de Eco-Runner X verbruikte het voertuig 6.0 gram waterstof op een afstand van 15 kilometer. Omgerekend betekent dit een resultaat van 2500 kilometer op 1 kilogram waterstof. Ter vergelijking is dit 25 keer zo efficiënt als de commerciële waterstof- aangedreven Toyota Mirai: een behoorlijke prestatie! Hiermee bewees de Eco-Runner X efficiënter te zijn dan haar concurrent, het voertuig van HAN Hydromotive, en won daarmee de competitie. Het hele team had het voor elkaar gebracht. Op het begin van het jaar met niks starten en eindigen met een werkende waterstof-aangedreven stadsauto waarmee ze de Hydrogen Endurance Race wonnen.