• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Heb jij in 2022 nog een winkelpand nodig, of kies je  voor een duurzame webshop?

26 mei 2022|dooronze correspondent

webshop maken

Kleine bedrijven leveren over de hele wereld een grote bijdrage aan de  economie. Maar door de pandemie hebben veel ondernemers flinke verliezen  geleden. Tegelijk boekten online winkels mooie winsten. De zakenwereld  verandert snel en steeds meer bedrijven gaan digitaal. Dat geldt ook voor het  MKB en veel winkels. 

Online aanwezig zijn stelt ook winkeliers snel in staat om een groter publiek te  bereiken. En veel klanten zijn inmiddels gewend geraakt aan het kopen in online  winkels. Maar er is nog een belangrijke reden om nu de overstap te maken: het duurzamer maken van je bedrijf.

Duurzame toekomst voor je winkel

We moeten dringend onze voetafdruk verkleinen als we gezond en veilig verder  willen leven en werken. Daar zijn gelukkig steeds meer mensen van overtuigd, ook winkeliers en hun klanten. Het is dan ook zaak om je bedrijf zo duurzaam mogelijk in te  richten. Een online winkel opzetten is daar een mogelijkheid voor, omdat je op die manier met minder gebruik van energie en grondstoffen meer klanten kunt bereiken. Dat is beter voor de planeet, en je klanten zullen het waarderen.

Kun je ook als bestaande winkeleigenaar je zaak online verplaatsen? Jazeker. Tegenwoordig is  het heel gemakkelijk om een webwinkel te bouwen, dus de optie om online zaken  te gaan doen is heel reëel en veelbelovend.

Zo begin je

Stap 1 bij het vestigen van een online winkel is een webshop maken. Dat kun je doen met behulp van kant-en-klaar pakketten, die je bij vele online platforms voor het bouwen van een webshop kunt vinden. Je kunt het bouwproces zo uitgebreid maken als je wilt, maar in feite hoef je alleen maar je  producten en je gegevens in te voeren om te kunnen starten met je internetwinkel.

Net als bij een fysieke winkel is het ook online belangrijk om klanten naar je winkel  te lokken. Dat vraagt om een wat andere aanpak dan je misschien gewend bent,  maar wees gerust: er zijn heel veel mogelijkheden beschikbaar om dit voor elkaar te krijgen en succesvol te zijn. Later in dit artikel vertellen we je meer over de mogelijkheden en geven we je handige tips om klanten naar je webwinkel te trekken.

Kijk waar je klanten zijn

Als ervaren winkelier weet je waarschijnlijk wel wie je klanten zijn. Maar waar tref je  ze op het Internet? Het is belangrijk om te ontdekken hoe en waar je jouw klanten online kunt vinden, zodat je ze jouw producten aan kunt bieden.

Sociale media 

Mensen realiseren zich niet hoe ze worden beïnvloed door het constante gebruik  van Facebook, Instagram, en andere sociale platforms. Die maken niet alleen  reclame voor producten, ze ontwikkelen ook een behoefte in de hoofden van  mensen. Met behulp van reclame kunnen winkeliers in contact komen met een  gericht publiek dat interesse heeft getoond in hun product. Het benaderen van de  lokale bevolking om de webwinkel en de voordelen ervan te delen op verschillende  social media platforms zal zeker helpen om nieuwe klanten te vinden.

Zoekmachines 

Een andere belangrijke bron om nieuwe bezoekers aan te trekken is een goede  ranking in zoekmachines. Voor veel mensen is dat de belangrijkste bron om  informatie te vinden over producten waar ze op enig willekeurig moment interesse  in hebben. De techniek om goed te scoren in zoekmachines staat bekend als SEO, ofwel Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisering). Daarover is een schat aan informatie beschikbaar op het internet – meer dan genoeg om er zelf mee aan de slag te gaan als je dat zou willen. Het is echter wel een specialisme, dus het vereist tijd en toewijding om daar goed in te worden. Gelukkig zijn er veel  bedrijven die je kunnen helpen om de SEO van jouw site goed op te zetten, mocht je besluiten dat je het niet zelf wilt doen.

Als je de SEO kant goed hebt geregeld, zou je langzaamaan het effect hiervan moeten gaan zien. Weten bezoekers je webwinkel te vinden? Dan kun je de volgende tactieken gebruiken om te proberen van de kijkers in je webshop daadwerkelijk kopers te maken.

Kortingsbonnen 

Mensen geld laten besparen is een van de meest efficiënte manieren gebleken  om online verkoop te promoten en stimuleren. Coupons voor nieuwe aanmelders waarmee ze bepaalde producten gratis kunnen kopen, zijn een uitstekende stimulans voor mensen die op zoek zijn naar een geweldige deal.

Gratis levering 

Gratis levering aan huis wordt door veel klanten als een prettige service ervaren.  Zorg er wel voor dat klanten de producten op tijd krijgen. De tijd die ze hiermee  besparen, kunnen ze investeren in iets vruchtbaarders.

Doorverwijssysteem 

Winkeliers kunnen een verwijzingssysteem gebruiken. Dit verwijzingssysteem, vaak ‘tell a friend’ genoemd, laat  mensen uitnodigingen sturen naar hun vrienden wat kan zorgen voor de broodnodige mond-tot-mond reclame. Het systeem zou bijvoorbeeld op de volgende manier kunnen werken:

Een gebruiker stuurt een registratielink naar een vriend. De vriend registreert zich, en doet zijn eerste aankoop.  Vervolgens krijgen zowel de gebruiker als de vriend een kortingsbon die gelijk is aan het  bedrag van de aankoop.

Gratis afhaalservice

Klanten kunnen producten bestellen via de e-commerce applicatie, in de webshop dus, en deze ophalen in  de winkel als en wanneer ze tijd hebben. Ze hoeven niet thuis te zijn voor de  bezorger of te wachten tot de producten bij hen worden afgeleverd. Ze kunnen de  winkelier vertellen hoe laat ze aankomen en de artikelen worden voor hen  klaargezet.

Informatie over de voorraad 

Het is vervelend als je naar een winkel gaat om iets te kopen en het is helaas niet  op voorraad. Via de webshop kunnen klanten weten of het artikel op dat moment  in voorraad is. Ze kunnen bladeren door andere artikelen die ze misschien willen  hebben. Dit bespaart hen nutteloze trips naar de winkel.

Meerdere betalingsmogelijkheden 

De optie om klanten meerdere betalingsmogelijkheden te bieden is van vitaal  belang geworden voor elke winkelier. Consumenten zijn gewend geraakt aan het online betalen met creditcards, betaalpassen en e-wallets. Naarmate de  voorkeuren van consumenten veranderen, kun je hen als winkelier een heel scala  aan opties bieden om uit te kiezen tijdens het gebruik van de webshop.

Zoals je ziet, zijn er voldoende mogelijkheden die je kunt toepassen als je een webshop hebt of nog gaat maken, onafhankelijk van de branche waarin je actief bent. Wanneer begin jij je duurzame webshop?

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
4 Perfecte redenen om stickermarketing voor jouw bedrijf in te zetten sticker stikstofcrisis Forse stijging milieu-investeringen van bedrijven die beroep doen op fiscale...
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten