Na de introductie van het legale online casino in Nederland, is het online gokken bij veel mensen het gesprek van de dag geworden. Vooral de reclames die in het straatbeeld en in de media opdoken, waren hier de oorzaak van. De Nederlandse overheid heeft daarom een aantal maatregelen genomen om de reclame-uitingen aan banden te leggen.
Een aantal zaken zijn al direct van toepassing. Maar ook voor de toekomst staan er nog een paar veranderingen op de agenda.
Bescherming van kwetsbare groepen
Vanaf het moment dat online casino’s een vergunning konden krijgen in Nederland, heeft de focus van de Nederlandse overheid gelegen op het beschermen van kwetsbare groepen. Het gaat dan met name om jongeren tot 24 jaar. Om die reden kun je bijvoorbeeld geen spelersaccount aanmaken als je nog geen 18 jaar bent. Bovendien kom je pas in aanmerking voor een welkomstbonus vanaf je 24e. Dit is wat je als speler ook ervaart als je je aanmeldt bij een online casino. Maar als het gaat om reclames, dan is deze duidelijkheid natuurlijk een stuk minder. Reclames hebben de eigenschap dat je ze niet bewust in je opneemt. De boodschap blijft wel in je achterhoofd hangen. En daar moet dus een einde aan komen.
Hoe veranderen de regels voor het online casino in 2023?
De mensen die reclame maken voor het online casino, mogen geen bekende, jonge Nederlanders meer zijn. Op deze manier hoopt men dat de jongeren zich minder identificeren met de boodschapper in de reclame. Dit zou tot gevolg moeten hebben dat de jongere zich minder snel aangesproken voelt. En dus ook minder snel online wil gaan gokken. Ook is het niet langer toegestaan voor de online casino’s om hun reclame-uitingen in publieke ruimtes te vertonen. Denk hierbij aan aanplakbiljetten in bushokjes of bijvoorbeeld het reclameblok dat getoond wordt voordat een film in een bioscoop begint.
De sportwereld en de online casino’s
Omdat een aantal online casino’s ook sportweddenschappen aanbieden, is het vrij logisch dat deze casino’s zich richten op bijvoorbeeld de voetbalclubs als het gaat om het maken van reclame. Niet alleen zullen veel fans zich aangesproken voelen en dus op de uitslagen van hun favoriete club willen wedden. Ook door het sponseren van de shirts van de spelers, heeft een online casino tijdens het uitzenden van de wedstrijden op televisie, een groot bereik.
Vanaf 2024 is een verbod van toepassing op het sponseren van sportshirts. Toch is het zeker een maatregel waar de verschillende partijen nu alvast rekening mee moeten gaan houden. Want de bestaande sponsorcontracten mogen uitgediend worden, maar nieuwe contracten mogen niet gesloten worden. Op deze manier probeert de Nederlandse overheid te ontmoedigen dat jonge mensen gaan gokken en dat ze hierbij in de verleiding worden gebracht door reclames die overal in het dagelijks leven opduiken. Of dat nu tijdens het wachten op de bus is, of tijdens het kijken naar de voetbalwedstrijd van een Nedderlandse voetbalclub.
Wil je toch op de hoogte blijven van het aanbod van online casino’s, ook zonder reclame? Kijk dan eens bij een betrouwbare vergelijkingssite als casino scope.