Het begrip duurzaamheid lijkt soms voorbehouden aan een selecte groep organisaties. Bedrijven die thema´s als duurzaam opereren niet alleen intern goed toepassen, maar hier soms nog beter over communiceren. Hierdoor ontstaat er soms het beeld van een tweedeling: organisaties die wel of niet duurzaam opereren. De praktijk is niet zo zwart wit en in dit artikel geven we een aantal ideeën waarmee iedere organisatie stappen kan zetten op gebied van duurzaamheid.
Inkoop
Onafhankelijk van het feit of je producten of diensten verkoopt, bijna elke organisatie heeft te maken met inkoop en leveranciers. Een eerste stap die je kan zetten als bedrijf is je verdiepen in de wijze van opereren van jouw toeleveranciers. Waar komen producten vandaan? Hoe gaan zij om met duurzaamheid? Wat is de footprint van de producten die ingekocht worden? Door dit soort vragen mee te nemen in de vendor selectie kan als organisatie vaak al een klein verschil gemaakt worden in de impact op het milieu van jouw bedrijf. Je kan ook gebruik maken van de MVI criteria van de overheid om meer ideeën op te doen om met de inkoop van jouw bedrijf te verduurzamen.
Maatschappelijke betrokkenheid
Veel ondernemers denken tegenwoordig verder dan het maken van zoveel mogelijk winst. Ook het maatschappelijk belang weegt mee. Dit betekent niet dat je geen geld mag verdienen, maar door het steunen van bepaalde doelgroepen kan je als ondernemer een positieve impact creëren. Zo heeft een commercieel printbedrijf als Drukzo een speciale regeling voor drukwerk voor de non profit sector, waarbij scholen, overheden en non-profit organisaties voordelig en eenvoudig geholpen worden bij hun print management.
Energieverbruik
Als organisatie wil je een prettige werkomgeving creëren voor je werknemers. Dit betekent fijne werkplekken, goede verlichting en een aangename temperatuur. Vaak kan je hier met wat eenvoudige aanpassingen al aardige stappen zetten op gebied van duurzaamheid. Denk aan het vervangen van bestaande verlichting door energiezuinige LED lampen. Door de inzet van tijdklokken en bewegingsmelders voorkom je dat er onnodig energie verbruikt wordt op momenten dat er niemand aanwezig is in bepaalde zones.
Ook op gebied van verwarming en verkoeling is het vaak eenvoudig om het verbruik wat te beperken. In de zomer kan je zorgen voor zonwering, zodat er minder gekoeld hoeft te worden en in de winter helpt goede isolatie om de verwarming zo efficiënt mogelijk te laten draaien. Deuren dicht houden helpt ook om temperatuurschommelingen te voorkomen.
Logistiek
Elk bedrijf heeft te maken met mobiliteit. Dit kan gaan om het woon-werkverkeer van het personeel, afspraken buiten de deur, of het bezorgen van bestellingen bij klanten. Het verminderen van de impact op het milieu begint bij een inventarisatie van alle logistieke aspecten van de organisatie en hier een bewuste strategie voor te bepalen. Zo kan je gebruik van fietsen stimuleren of electrische lease auto´s inzetten. Ook een OV kaart kan een goede keuze zijn als jouw bedrijf goed bereikbaar is. Denk ook aan zaken als thuis werken zodat het personeel niet iedere dag hoeft te reizen.
Afval
Hoe groter het bedrijf, hoe meer afval er gegenereerd wordt. Als ondernemer kan je je personeel betrekken bij het verminderen van de afvalstroom en bij een betere scheiding van afvalmaterialen. Dit betreft niet alleen productieprocessen, maar ook scheiding van GFT (groente, fruit, tuinafval), batterijen, papier en karton, flessen, etcetera. Dit betekent dat je als bedrijf deze processen moet faciliteren en hierover communiceren, zodat afvalscheiding goed ingebed is in de organisatie.
Personeel
Betrek ook je personeel het duurzaamheidsbeleid van je organisatie. Zij kennen als geen ander de dagelijkse gang van zaken en de specifieke processen in hun takenpakket. Veel mensen zullen een duurzaam beleid op prijs stellen en denken graag mee om de impact van jouw bedrijf op het milieu te beperken. Maak mensen ook bewust van kleine zaken die zij zelf bij kunnen dragen, zoals aan het eind van de dag een monitor uitzetten in plaats van op standby.
Al met al is duurzaam ondernemen dus realiseerbaar voor elke organisatie. Begin met kleine stappen en zorg er voor dat duurzaamheid een vast criterium wordt in de operaties en strategie van het bedrijf.