• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Kantelpunten
  • Verkiezingen
    • Peilingen: D66 knalt, hoop voor links en het klimaat
    • StemWijzer en andere kieswijzers voor de Tweede Kamerverkiezingen 2025
  • Boeken
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Is e-mail echt veel duurzamer dan papieren post?

19 juli 2017|dooronze correspondent

We staan er nauwelijks nog bij stil als je een bericht stuurt: dat gaat bijna automatisch met een e-mail. Vroeger, ja vroeger deden mensen dat nog met een brief, in een envelop, met een postzegel er op. Maar nu zijn we duurzaam, toch?

Misschien zet de snelheid van het mailproces ons wel op de verkeerde voet. Tikken – klikken – versturen tegenover tikken – printen – in envelop stoppen – naar de post brengen – laten bezorgen. Maar als je naar het hele proces kijkt en naar wat er allemaal nodig is om een e-mail op zijn plek te krijgen, dan wordt het beeld misschien wel anders.

Voor het versturen van een enkele e-mail zijn er meerdere computers nodig. Niet alleen bij de zender en bij de ontvanger, maar ook verspreid over het internet langs de route die het bericht door het netwerk volgt. Op elk knooppunt staat ze er.

Natuurlijk heeft ook de post zijn infrastructuur, met vrachtauto’s, distributiecentra en bezorgers. Dan wordt het interessant om naar de verschillen in aantallen en levensduur te kijken. Al die miljoenen computers houden het gemiddeld een jaar of drie vol, dan moeten er weer nieuwe komen. Een vrachtauto kan wel 15 jaar mee, en een loods wel 50.

Misschien geeft het energieverbruik ook wel inzicht: inmiddels gaat meer dan 10% van het wereldwijde energieverbruik op aan internetcommunicatie.

Of in termen van CO2 uitstoot: 5,5 minuten internet gebruik levert net zoveel CO2-uitstoot op als de productie en de bezorging van een full colour papieren leaflet op A4 formaat. En de CO2-uitstoot van papieren post die jaarlijks via de brievenbus bij een huishouden terecht komt bedraagt 14 kilo CO2 (0,1% van de totale CO2-uitstoot) en is vergelijkbaar met 70 kilometer rijden in een gezinsauto.

En de productie van papier? Die vindt in veel gevallen al helemaal duurzaam plaats. Vaak van gerecycled materiaal. Of van hout uit speciaal aangelegde productiebossen die gedurende hun groene leven ook volop CO2 uit de lucht opnemen.

Meer effect

Een andere vraag is: wat wil je met een bericht bereiken? Als het om een commerciele boodschap gaat is een brief veel effectiever. Uit onderzoeken blijkt dat er tot wel 7 email berichten nodig zijn om het zelfde effect te behalen dan met een boodschap op papier. Die boodschap krijgt meer aandacht en ontvangers ervaren haar ook als persoonlijker.

Wie het precies wil weten krijgt er nog een hele kluif aan. Want om alle cijfers precies op een rij te krijgen moet er heel wat werk worden verzet. Dat is natuurlijk ook zo als je drukwerk voor een campagne gaat laten maken. Maar daar kunnen ze je bij Reclameland prima mee helpen.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • links rechts politiek
    Peilingen: D66 knalt, hoop voor links en het klimaat27 oktober 2025 - 07:00
  • wind energie china
    China haalt ons in met grote groene vijfjaars stappen26 oktober 2025 - 12:39
  • uitstoot energietransitie
    Fossiele energie blijft stijgen, klimaatgevaar neemt toe21 oktober 2025 - 10:45
  • nieuwe kerncentrales
    Chaos compleet rond kernenergie in Nederland?20 oktober 2025 - 10:48
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Nieuwe subsidie voor vergroten afzet van biologische producten17 oktober 2025 - 13:43

Inzicht

  • bus
    Driekwart verliest tijdens de verkiezingen26 oktober 2025 - 10:49
  • fudura
    Netcongestie als groeikans: hoe bedrijven sterker uit de energiecrisis kunnen komen21 oktober 2025 - 09:30
  • orkaan
    De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31

Opinie

  • bus
    Driekwart verliest tijdens de verkiezingen26 oktober 2025 - 10:49
  • orkaan
    De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31
  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
De spelers op het aardgasveldGoed nieuws: salderen tot 2023. Maar wat heb je eraan als je dak niet geschikt...
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten