• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Natuur & Milieu: autoplan Kabinet funest voor milieu

20 juni 2015|doorredactie|inmilieu, mobiliteit

toyota Mirai op waterstofNatuur & Milieu reageert onthutst en zeer teleurgesteld op het voorstel autobelastingen 2017-2021 van het Kabinet. Alle tot nu toe opgebouwde sturing op zuinig rijden wordt met deze plannen teniet gedaan. Het Kabinetsplan legt daarmee een bom onder het Energieakkoord: er zullen 100.000 minder elektrische auto’s de weg op gaan dan afgesproken en de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s zal minstens 10% hoger komen te liggen. Dat betekent niet alleen meer milieuvervuiling, maar ook 10% hogere kosten aan de pomp. Het Kabinet negeert dit deze effecten volkomen, blijkt uit het voorstel.

Voorstel Kabinet Zoals het er nu naar uitziet, stelt het Kabinet vandaag voor om nagenoeg alle vergroening in de autobelastingen versneld af te bouwen. Alle voordelen voor zuinige auto’s verdwijnen, uitgezonderd de voordelen voor de volledig elektrische auto. In het voorstel van het Kabinet gaat de bijtelling naar alle waarschijnlijkheid al per 2017 naar één tarief van 22%. Het voordeel voor de zakelijke rijders in zuinige (21%) en plug-in elektrische auto´s (15%) wordt per direct opgeheven en de milieuvervuilende auto wordt aantrekkelijker gemaakt (van 25% naar 22%). Auto’s worden bovendien goedkoper om te kopen (lagere BPM) en te rijden (MRB) en ook hier wordt de milieusturing verkleind. Er komt geen voordeel voor particulieren die elektrisch willen rijden. Natuur & Milieu is blij met de hogere belasting op oude diesels zonder roetfilter.

De afbouw van de stimulering van zuinige auto’s levert veel geld op. Dat geld wordt nu gebruikt om autorijden goedkoper te maken. “De boodschap uit dit voorstel voor de autobelastingen is Minder vergroenen en goedkoper vervuilen”, zegt Maarten van Biezen, hoofd Mobiliteit bij Natuur & Milieu.

Tegenstrijdig beleid Met het voorstel van het Kabinet halen we de doelstelling zoals afgesproken in het SER Energieakkoord – 200.000 elektrische auto’s in 2020 – bij lange niet. Een halvering van deze doelstelling naar slechts 100.000 is nu zelfs lastig haalbaar. Er wordt door deze plannen vanaf 2017 geen stekker-hybride meer verkocht. Waar het Energieakkoord inzet op snelle afbouw van de vervuiling van mobiliteit en op omschakeling naar elektrisch rijden, stuurt het Kabinetsvoorstel precies de andere kant op. De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s zal door de plannen met minstens 10% stijgen. Dat kost de autorijder € 400 per jaar extra.

“Deze plannen zijn in tegenstrijd met de afspraken waar het Kabinet zich in het Energieakkoord aan heeft gecommitteerd. Wat met het Akkoord wordt opgebouwd, wordt met de autobelastingen afgebroken,” aldus Maarten van Biezen “wij pleiten voor eenvoud in de autobelastingen, maar wel met een duidelijke toekomstvisie. Het geld dat nu wordt bespaard door het Kabinet, zou geïnvesteerd moeten worden in slimme stimulering van zuinig rijden. Alleen daarmee blijven de duurzaamheidsdoelstellingen haalbaar.”

Voorstel maatschappelijke coalitie Twee weken geleden presenteerden Natuur & Milieu en de autosector een eigen voorstel voor de autobelastingen 2017 tot 2021. Een gebalanceerd plan van eenvoudiger belasten en slimmer stimuleren, waarin niet selectief gewinkeld kon worden. In het voorstel van het Kabinet blijft alleen het eenvoudiger belasten over. Slimmer stimuleren blijft volledig achterwege.

In het plan van de brede maatschappelijke coalitie zouden alle leaseauto’s in 4 jaar naar één bijtellingstarief van 21% gaan, uitgezonderd de elektrische auto. In ruil voor het afbouwen van de bijtellingen zou er een Innovatie/ EV-fonds komen van €250 miljoen per jaar om de aanschaf van (semi-) elektrische auto's te stimuleren voor bedrijven én particulieren. Met deze langzame afbouw kan er op maat gestuurd worden op een zuiniger wagenpark. De kosten ervan kunnen grotendeels uit de extra autobelastingen worden betaald.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je breed inzicht in actuele ontwikkelingen rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering en de pandemie onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • abp shell exxon protest Brede steun voor activisten die bedrijven en directeuren aanklagen30 maart 2023 - 09:54
  • nul op de meterVerduurzaming per wijk helpt tegen energiearmoede28 maart 2023 - 13:32
  • Duurzaam de week door DDWD Duurzaam De Week Door 1226 maart 2023 - 14:45
  • air pollution EU houdt deur open voor auto’s op e-brandstoffen25 maart 2023 - 13:41
  • wilde bij Pesticiden veranderen gedrag van bijen meer bij warmer weer25 maart 2023 - 10:50

Inzicht

  • toekomst van ons voedselRegeneratieve landbouw moet concreter en beter meetbaar22 maart 2023 - 15:06
  • agro industrieZorgen groene subsidies voor meer protectionisme?19 maart 2023 - 14:19
  • plastic afval Wat kan ik daar nu aan doen?11 maart 2023 - 10:16

Opinie

  • nieuwe duurzaamheid houdt ons overeind We hebben een nieuwe duurzaamheid nodig4 januari 2023 - 17:01
  • ontmenselijking 2022 het jaar van ontmenselijking11 december 2022 - 11:00
  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16
meewind 23 02

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
ReCycles en Afval Obers ruimen zwerfafval op bij evenementenMansveld handhaaft statiegeld
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen