• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Kort door de Bocht
  • Klimaat
  • Economie
  • Boeken
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Natuur & Milieu: autoplan Kabinet funest voor milieu

20 juni 2015|doorredactie|inmilieu, mobiliteit

toyota Mirai op waterstofNatuur & Milieu reageert onthutst en zeer teleurgesteld op het voorstel autobelastingen 2017-2021 van het Kabinet. Alle tot nu toe opgebouwde sturing op zuinig rijden wordt met deze plannen teniet gedaan. Het Kabinetsplan legt daarmee een bom onder het Energieakkoord: er zullen 100.000 minder elektrische auto’s de weg op gaan dan afgesproken en de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s zal minstens 10% hoger komen te liggen. Dat betekent niet alleen meer milieuvervuiling, maar ook 10% hogere kosten aan de pomp. Het Kabinet negeert dit deze effecten volkomen, blijkt uit het voorstel.

Voorstel Kabinet Zoals het er nu naar uitziet, stelt het Kabinet vandaag voor om nagenoeg alle vergroening in de autobelastingen versneld af te bouwen. Alle voordelen voor zuinige auto’s verdwijnen, uitgezonderd de voordelen voor de volledig elektrische auto. In het voorstel van het Kabinet gaat de bijtelling naar alle waarschijnlijkheid al per 2017 naar één tarief van 22%. Het voordeel voor de zakelijke rijders in zuinige (21%) en plug-in elektrische auto´s (15%) wordt per direct opgeheven en de milieuvervuilende auto wordt aantrekkelijker gemaakt (van 25% naar 22%). Auto’s worden bovendien goedkoper om te kopen (lagere BPM) en te rijden (MRB) en ook hier wordt de milieusturing verkleind. Er komt geen voordeel voor particulieren die elektrisch willen rijden. Natuur & Milieu is blij met de hogere belasting op oude diesels zonder roetfilter.

De afbouw van de stimulering van zuinige auto’s levert veel geld op. Dat geld wordt nu gebruikt om autorijden goedkoper te maken. “De boodschap uit dit voorstel voor de autobelastingen is Minder vergroenen en goedkoper vervuilen”, zegt Maarten van Biezen, hoofd Mobiliteit bij Natuur & Milieu.

Tegenstrijdig beleid Met het voorstel van het Kabinet halen we de doelstelling zoals afgesproken in het SER Energieakkoord – 200.000 elektrische auto’s in 2020 – bij lange niet. Een halvering van deze doelstelling naar slechts 100.000 is nu zelfs lastig haalbaar. Er wordt door deze plannen vanaf 2017 geen stekker-hybride meer verkocht. Waar het Energieakkoord inzet op snelle afbouw van de vervuiling van mobiliteit en op omschakeling naar elektrisch rijden, stuurt het Kabinetsvoorstel precies de andere kant op. De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s zal door de plannen met minstens 10% stijgen. Dat kost de autorijder € 400 per jaar extra.

meewind

“Deze plannen zijn in tegenstrijd met de afspraken waar het Kabinet zich in het Energieakkoord aan heeft gecommitteerd. Wat met het Akkoord wordt opgebouwd, wordt met de autobelastingen afgebroken,” aldus Maarten van Biezen “wij pleiten voor eenvoud in de autobelastingen, maar wel met een duidelijke toekomstvisie. Het geld dat nu wordt bespaard door het Kabinet, zou geïnvesteerd moeten worden in slimme stimulering van zuinig rijden. Alleen daarmee blijven de duurzaamheidsdoelstellingen haalbaar.”

Voorstel maatschappelijke coalitie Twee weken geleden presenteerden Natuur & Milieu en de autosector een eigen voorstel voor de autobelastingen 2017 tot 2021. Een gebalanceerd plan van eenvoudiger belasten en slimmer stimuleren, waarin niet selectief gewinkeld kon worden. In het voorstel van het Kabinet blijft alleen het eenvoudiger belasten over. Slimmer stimuleren blijft volledig achterwege.

In het plan van de brede maatschappelijke coalitie zouden alle leaseauto’s in 4 jaar naar één bijtellingstarief van 21% gaan, uitgezonderd de elektrische auto. In ruil voor het afbouwen van de bijtellingen zou er een Innovatie/ EV-fonds komen van €250 miljoen per jaar om de aanschaf van (semi-) elektrische auto's te stimuleren voor bedrijven én particulieren. Met deze langzame afbouw kan er op maat gestuurd worden op een zuiniger wagenpark. De kosten ervan kunnen grotendeels uit de extra autobelastingen worden betaald.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je informatie en inzichten over duurzaamheid die je niet overal al leest. We werken onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

In deze belangrijke tijd bepalen we de richting van de toekomst. Krijgen we klimaatverandering onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Kort door de bocht

  • duurzaam nieuws Het echte gezicht van Dilan Yeşilgöz (niet fraai)15 november 2023 - 09:39
  • duurzaam nieuws Wegwerp wetgeving27 oktober 2023 - 14:16
  • duurzaam nieuws Verliest de democratie van Omtzigt en Yeşilgöz?23 oktober 2023 - 10:12
  • duurzaam nieuws De sluimerende oorlog tegen het klimaat13 oktober 2023 - 11:10

Nieuws

  • voeding uit de fabriek upf Voeding uit de fabriek moet gezonder, dat kan ook1 december 2023 - 13:51
  • klimaatverandering Zo denkt Nederland over klimaatverandering1 december 2023 - 13:10
  • vlees Naam Wilders duikt op in desinformatie campagne vleeslobby30 november 2023 - 14:28
  • kristalprijs Alliander wint Kristalprijs voor meest transparante duurzaamheidsverslag29 november 2023 - 10:28
  • rechter rechtzaak Milieudefensie start nieuwe rechtszaak tegen financiële instelling28 november 2023 - 14:43

Inzicht

  • uitgang Hoe nu verder naar een duurzame samenleving?26 november 2023 - 16:21
  • thee met aandacht Thee met aandacht geeft een beter gevoel19 november 2023 - 13:00
  • duurzame chocolade Hoe kies je duurzame chocolade18 november 2023 - 12:36

Opinie

  • xr extinction rebellion Greta Thunberg en XR halen de klimaatbeweging onderuit16 november 2023 - 14:41
  • klimaatschade loss and damage Bestaanszekerheid als politiek wisselgeld19 september 2023 - 08:00
  • stikstofnormHaagse schijt, hoe komen we er vanaf?12 september 2023 - 19:28

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
ReCycles en Afval Obers ruimen zwerfafval op bij evenementenMansveld handhaaft statiegeld
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen