Het nieuwe regeerakkoord van het kabinet Rutte III zal veel mensen, die begaan zijn met het milieu, als muziek in de oren klinken. De doelstelling is namelijk dat Nederland in 2030 emissievrij moet zijn. Dat betekent dus dat iedereen op den duur zal moeten overstappen naar een elektrische auto. Voor degenen die er niet op achteruit willen gaan wat betreft klasse, betekent dat vooralsnog een hogere aanschafprijs voor een vergelijkbaar model auto.
Er is echter nog een trend op komst die een emissievrij Nederland kan bespoedigen: carsharing. In beide gevallen is de eerste stap om de huidige auto particulier of via een autoverkoopservice zoals wijkopenautos.nl van de hand te doen. Vervolgens staat de automobilist voor de keuze om zelf een elektrische auto aan te schaffen of over te stappen naar carsharing.
Minder emissie door minder autoproductie
Er zijn meerdere redenen waarom carsharing met elektrische auto’s tot minder emissie leidt. Ten eerste is er bij een elektrische auto geen directe uitstoot tijdens het rijden. Dat betekent overigens niet dat elektrisch rijden al 100% emissievrij is. De elektriciteit moet namelijk worden opgewekt en dat gebeurt wereldwijd nog niet volledig op groene wijze. Daarnaast zorgt de productie van elektrische auto’s ook voor uitstoot tijdens de productie. De extra winst die met carsharing wordt behaald, is dat het autobezit daalt waardoor er minder auto’s geproduceerd en gesloopt hoeven te worden. Daarnaast blijkt uit wereldwijde projecten met carsharing dat de automobilisten gemiddeld minder kilometers maken dan autobezitters.
Carsharing-projecten in Nederland
In Nederland zijn er al verscheidene carsharing-projecten gestart waarbij op een flexibele wijze gebruik gemaakt kan worden van een elektrische auto. In Amsterdam zijn dat bijvoorbeeld Hyundai IONIQ car sharing en Car2go Carsharing. Wie zich heeft aangemeld voor de service kan via een mobiele app naar de dichtstbijzijnde beschikbare auto zoeken. Vervolgens wordt de auto vrijgegeven en kunnen automobilisten de auto per minuut, per dag of per week huren voor een vast tarief. Het voordeel voor gebruikers is dat zij geen investering te hoeven doen in het aanschaffen en onderhouden van een auto. Daarnaast zijn ook brandstofkosten verleden tijd, want de auto wordt opgeladen via een oplaadpunt. Met zoveel voordelen voor zowel autobezitters als het milieu lijkt carsharing de perfecte weg naar een emissieloos Nederland in 2030.