Nederlanders reizen steeds vaker bewust en duurzaam maar vinden het een dure aangelegenheid. Met name jongeren. Ouderen vinden vooral dat reisorganisaties transparanter moeten zijn. Dat blijkt uit onderzoek van reisplatform Getaway Travel onder ruim 4.600 reizigers. Ruim 44% vindt geld besteden aan duurzaam reizen een grote uitgave. Toch is bijna de helft van de respondenten de afgelopen 2 jaar duurzamer en bewuster gaan reizen.
Naast het prijskaartje vinden veel reizigers dat reisorganisaties niet transparant genoeg zijn over hoe oprecht duurzaam de reis is en waar exact aan wordt bijgedragen. Deze verwarring is precies de reden waarom reizigers (ruim 32%) een duurzame reis niet overwegen. Het gaat hierbij om vier duurzame pijlers: (1) dierenwelzijn en natuurbehoud, (2) behoud van de lokale cultuur, (3) CO2-uitstoot en milieuvervuiling en (4) armoedebestrijding.
Dierenwelzijn en cultuurbehoud
Opvallend genoeg vindt 39% van de reizigers van de vier pijlers dierenwelzijn en natuurbehoud veruit het belangrijkste effect van een duurzame reis, net zoals behoud van de lokale cultuur (29%). Vooral jonge reizigers van 18 tot 34 jaar vinden dit belangrijk. Velen vinden het dus niet het allerbelangrijkste dat hun reis bijdraagt aan het verminderen van CO2-uitstoot en milieuvervuiling (23%). Ook aan armoedebestrijding wordt minder waarde gehecht (9%).
Deel je reiservaring en doe iets terug voor de aarde
Nederlandse reizigers zijn voornemens om tijdens hun reis vaker op de naleving van de vier duurzame pijlers te letten. 95% van de respondenten geeft aan dit in de toekomst te blijven doen. Door deze ervaringen te delen met andere mensen die voornemens zijn op reis te gaan werkt Getaway Travel aan de bewustwording over duurzaam reizen, transparantie en effecten ervan. Dit doet het reisplatform door middel van een samenwerking met Justdiggit (een project van de Naga Foundation). Met één simpele upload op het reisplatform van Getaway Travel zorgen reizigers er voor dat het project van de Naga Foundation hun steun krijgt. Door op het platform van Getaway Travel reisverhalen, reviews en foto’s te uploaden sparen reizigers donaties (zogeheten schepjes) die wereldwijd projecten van de Naga Foundation steunen.