like duurzaamnieuws op facebook
volg duurzaamnieuws op twitter
zoeken op duurzaamnieuws

Nieuwe elektromotor zorgt voor doorbraak in elektrisch vliegen

Van: op 10 juli 2016

elektrisch vliegtuigSiemens heeft een nieuw type elektromotor ontwikkeld die met een gewicht van 50 kg een continu vermogen van circa 260 kilowatt levert. Dat is vijf keer zoveel als vergelijkbare aandrijfsystemen. Met deze record-motor is een eerste vlucht voor publiek gemaakt op de luchthaven Schwarze Heide nabij Dinslaken in Duitsland. Deze ontwikkeling maakt hybride-elektrisch aangedreven vliegtuigen met vier of meer zitplaatsen mogelijk.

“Deze dag gaat de luchtvaart veranderen,” aldus Frank Anton, hoofd van de afdeling eAircraft bij de Corporate Technology van Siemens. “Dit is de eerste keer dat een elektrisch aangedreven vliegtuig in de kwart-megawattklasse heeft gevlogen.” De Extra 330LE, met een gewicht van bijna 1000 kilogram, is het vliegende testplatform voor het nieuwe aandrijfsysteem. Als acrobatisch vliegtuig is het bijzonder geschikt om de onderdelen tot het uiterste te testen en hun ontwerp te verbeteren.

De technologie wordt ook onderdeel van het samenwerkingsproject waartoe Siemens en Airbus in april 2016 besloten, en wat elektrisch aangedreven vliegen moet gaan stimuleren.

Elektrische aandrijvingen zijn schaalbaar en Siemens en Airbus gaan de record-motor als basis gebruiken voor de ontwikkeling van regionale lijntoestellen met hybride-elektrische aandrijving. “Naar verwachting zien we in 2030 de eerste vliegtuigen met een capaciteit tot 100 passagiers en een bereik van circa 1000 kilometer,” lichtte Anton toe.

“De eerste vlucht van ons aandrijfsysteem is een mijlpaal op de weg naar de elektrificatie van de luchtvaart,” aldus Siegfried Russwurm, de Chief Technology Officer van Siemens. “Om dit traject met succes voort te zetten, hebben we baanbrekende ideeën nodig en moeten we risico's durven nemen. Daarom is de ontwikkeling van elektrische aandrijfsystemen voor vliegtuigen ook het eerste project voor onze nieuwe start-up, next47.” Siemens is vastbesloten om hybride-elektrische aandrijfsystemen voor vliegtuigen in de toekomst commercieel te gaan produceren.

 

Lees meer over: ,

Meer artikelen uit de categorie: Nieuws



 

Reacties: (3)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Eddy van Thielen schreef:

    Elektrisch vliegen zou perfect mogelijk moeten zijn met een brandstofcel op waterstof i.p.v. batterijen…

  2. MArc schreef:

    Als je eenmaal elektrisch vliegt is het vrij makkelijk om de energiebron te wisselen naar een duurzame variant bijvoorbeeld alcohol uit suiker omzetten in een brandstofcel. Daarnaast worden batterijen steeds krachtiger en lichter, dus op een gegeven moment wordt mogelijk om lange afstanden af te leggen puur op accucapaciteit.

  3. zuurdaam schreef:

    Hoe goed de motor ook is, het zijn voornamelijk de batterijen die in de weg zitten door gewoon te zwaar te zijn. Daarbij blijven ze ook zwaar als ze leegraken (gewone brandstof wordt uitgestoten waardoor het vliegtuig lichter wordt). Uiteraard is het veel milieuvriendelijker om geen brandstof uit te stoten, maar de techniek staat dus voor de uitdaging om batterijen ongeveer de helft lichter te maken dan gewone brandstof (je hoeft gewone brandstof immers gemiddeld maar een halve vlucht mee te nemen).

    Dit is een stap in de goede richting en een niet te onderschatten prestatie, maar er zijn met name in de opslag van elektriciteit nog redelijk wat hordes te nemen voordat elektrische lijnvluchten mogelijk zijn. Bovenstaande recordpoging was ook op TV, en daarbij werd verteld dat het vliegtuig 40 minuten kon vliegen. Daar zit dus nog het grootste knelpunt.