Siemens heeft een nieuw type elektromotor ontwikkeld die met een gewicht van 50 kg een continu vermogen van circa 260 kilowatt levert. Dat is vijf keer zoveel als vergelijkbare aandrijfsystemen. Met deze record-motor is een eerste vlucht voor publiek gemaakt op de luchthaven Schwarze Heide nabij Dinslaken in Duitsland. Deze ontwikkeling maakt hybride-elektrisch aangedreven vliegtuigen met vier of meer zitplaatsen mogelijk.
“Deze dag gaat de luchtvaart veranderen,” aldus Frank Anton, hoofd van de afdeling eAircraft bij de Corporate Technology van Siemens. “Dit is de eerste keer dat een elektrisch aangedreven vliegtuig in de kwart-megawattklasse heeft gevlogen.” De Extra 330LE, met een gewicht van bijna 1000 kilogram, is het vliegende testplatform voor het nieuwe aandrijfsysteem. Als acrobatisch vliegtuig is het bijzonder geschikt om de onderdelen tot het uiterste te testen en hun ontwerp te verbeteren.
De technologie wordt ook onderdeel van het samenwerkingsproject waartoe Siemens en Airbus in april 2016 besloten, en wat elektrisch aangedreven vliegen moet gaan stimuleren.
Elektrische aandrijvingen zijn schaalbaar en Siemens en Airbus gaan de record-motor als basis gebruiken voor de ontwikkeling van regionale lijntoestellen met hybride-elektrische aandrijving. “Naar verwachting zien we in 2030 de eerste vliegtuigen met een capaciteit tot 100 passagiers en een bereik van circa 1000 kilometer,” lichtte Anton toe.
“De eerste vlucht van ons aandrijfsysteem is een mijlpaal op de weg naar de elektrificatie van de luchtvaart,” aldus Siegfried Russwurm, de Chief Technology Officer van Siemens. “Om dit traject met succes voort te zetten, hebben we baanbrekende ideeën nodig en moeten we risico’s durven nemen. Daarom is de ontwikkeling van elektrische aandrijfsystemen voor vliegtuigen ook het eerste project voor onze nieuwe start-up, next47.” Siemens is vastbesloten om hybride-elektrische aandrijfsystemen voor vliegtuigen in de toekomst commercieel te gaan produceren.