like duurzaamnieuws op facebook
volg duurzaamnieuws op twitter
zoeken op duurzaamnieuws

Nieuwe scan geeft jongeren inzicht hoe duurzaam hun gedrag is

Van: op 1 november 2016

Jongeren DuurzaamheidsscanDe Jongeren Duurzaamheidsscan, JDS - www.jdscan.nl, geeft jongeren inzicht hoe duurzaam hun eigen gedrag is. Dat stimuleert hen – en ook stimuleren zij elkaar – om bij alles wat ze doen of laten, meer rekening te houden met de gevolgen voor duurzaamheid.

De JDS is dit jaar ontwikkeld door de vrijwilligersorganisatie Duizend Duurzame Daden (www.duizendduurzamedaden.nl) van de Stichting Duurzame Samenleving. De JDS is uitvoerig getest onder 300 jongeren, leerlingen van groepen 7 en 8 van de basisschool en klassen 1 en 2 van het voortgezet onderwijs. Ze waren in het algemeen erg enthousiast en zijn met diverse waardevolle suggesties gekomen.

Voor wie is de JDS?

De JDS is voor veel gebruikers interessant en leerzaam:

  • Voor jongeren van 8 tot misschien wel 18. Zij ontdekken hun eigen score en kunnen die vergelijken met de gemiddelde score van alle deelnemers. En ze kunnen aangeven dat ze over een half jaar de scan weer willen doen om te zien of ze op de goede weg zijn.
  • Voor leerkrachten en docenten die met een of meer klassen de scan willen maken. Zij kunnen de scan ook opnemen in het lesprogramma of er zelfs een project om heen maken.
  • Voor andere groepen, zoals bijvoorbeeld scoutinggroepen, die net als een klas met elkaar de scan willen doen.
  • Voor ouders en grootouders die de scan kunnen gebruiken voor een gesprek met hun kinderen en kleinkinderen over wat een ieder zelf kan doen voor een duurzame toekomst. Heel inspirerend, voor iedereen.

 

Duurzaam belangrijk voor jeugd

Bemoedigend is dat uit de testresultaten naar voren kwam dat ruim de helft van de jongeren aangeeft duurzaamheid belangrijk te vinden. Nog maar weinig jongeren praten er echter met elkaar over en wijzen elkaar op ‘duurzame daden’.  Na het samen invullen van de scan ontstonden er in alle klassen wel boeiende en soms heftige discussies. Dat werd nog versterkt na het tonen van de resultaten van de klas. In een enkele klas hebben de leerlingen al voor elk van de vragen een doel gesteld dat ze over een half jaar willen hebben bereikt. Op een school is al de suggestie gedaan voor een maandelijkse duurzaamheidsdag.

Lees meer over:

Meer artikelen uit de categorie: maex, Nieuws



 


Reacties: (3)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Jeroen Boland schreef:

    Een mooi digitaal product, weer.
    In mijn perceptie is duurzame ´duurzaamheid´ vooral: al doende leren en begrijpen. Kwestie van zien, ervaren, ondervinden, selectief en kritisch worden, overnemen of verwerpen. Ik zie beperkte baten in (verder) digitaliseren. ´Kennis´ is overal voorhanden. Afijn, dit is een instrument.

    Misschien zit de échte uitdaging wel in het kleine zinnetje “Ook alle miljarden kinderen die nog geboren worden, willen die grondstoffen kunnen blijven gebruiken.”
    Net alsof we het kwartje van Limits to Growth 44 jaar na dato willen laten vallen. Bij een generatie @, die we eigenlijk stilletjes nog steeds in het geloof opvoeden, dat de bomen tot in de hemel zouden moeten groeien.
    Happy 2050 to all!

  2. Geurt van de Kerk schreef:

    Dag Rob,
    Je hoeft je niet als klas te registreren. Iedereen kan meedoen als zij/hij de code ZELF invult. Dan krijg je de eigen score te zien en maximum/gemiddelde/minimum van allen die hebben meegedaan. Als je een eigen code voor je klas of school hebt, krijg je ook het klasse- dan wel schoolgemiddelde te zien. De keuze is uiteraard geheel aan de gebruiker.
    Groet,
    Geurt

  3. Rob de Vrind schreef:

    Jammer dat je je klas moet registreren om de scan te kunnen doen.