• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Kantelpunten
  • Verkiezingen
    • Peilingen: GroenLinks-PvdA op weg naar de grootste?
    • StemWijzer en andere kieswijzers voor de Tweede Kamerverkiezingen 2025
  • Boeken
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Nieuwe schepen 10 procent minder zuinig

22 april 2015|doorredactie

Nieuwe schepen die in 2013 zijn gebouwd, zijn gemiddeld 10 procent minder efficiënt dan exemplaren van 25 jaar geleden. Stijgende brandstofprijzen bleken geen reden voor producenten om de prestaties te verbeteren.

In de afgelopen jaren doken regelmatig nieuwsberichten op over schonere brandstoffen voor schepen en bijzonder zuinige modellen. Maar de algemene trend is minder rooskleurig, blijkt uit een studie van onderzoeksbureau CE Delft in opdracht van de ngo’s Transport & Environment en Seas at Risk. Nieuwe bulkcarriers, tankers en containerschepen uit 2013 zijn gemiddeld respectievelijk 12, 8 en 8 procent minder zuinig dan exemplaren die in 1990 werden gebouwd.

Uit de resultaten blijkt dat marktkrachten op zich dus niet voldoende zijn om schepen efficiënter te maken. De olieprijzen in de late jaren tachtig en begin jaren negentig, toen historisch gezien de meeste efficiënte schepen gebouwd werden, waren amper een kwart van de huidige prijzen.
“We weten nu dat we niet kunnen vertrouwen op de stijgende brandstofprijzen, andere marktkrachten of de goede bedoelingen van de industrie om het klimaatprobleem van de scheepvaart op te lossen”, zegt John Maggs van Seas At Risk. “In de plaats daarvan hebben we een duidelijk en ambitieuze doelstelling nodig om de uitstoot van schepen aan banden te leggen en wettelijk bindende maatregelen om die te halen.”

Standaard

De studie maakt ook brandhout van de standaarden die de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) oplegt voor de bouw van nieuwe schepen. De exemplaren die in de jaren negentig werden gebouwd, voldeden immers aan de doelstellingen die de IMO oplegde tegen 2020.

De ngo’s roepen de IMO dan ook op om die efficiëntiestandaarden te herzien op een top in Londen volgende maand. “In tegenstelling tot vliegtuigen en auto’s zijn schepen, ondanks een generatie aan technologische vernieuwingen, grotendeels achteruit gegaan in de afgelopen 25 jaar”, zegt Bill Hemmings van Transport & Environment. “De IMO-standaard voor nieuwe schepen moet dringend herzien en strenger gemaakt worden. Anders brengt de standaard ons terug op het niveau van 1990.”

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • klimaatschade
    De klimaatrekening van de zomer in Europa: 43 miljard euro16 september 2025 - 18:07
  • De toekomst voor duurzaamheid en klimaat
    Klimaatdoel 2030 nagenoeg onhaalbaar, met dank aan kabinet16 september 2025 - 16:35
  • stikstofboom_400
    Kunst over klimaatverandering in Nederland: expositie in Den Haag16 september 2025 - 11:15
  • prinsjesdag
    Vertrouwen in de politiek in duikvlucht op Prinsjesdag16 september 2025 - 09:39
  • mega cruiseschepen
    Gruwelijk groot: de mega cruiseschepen komen er aan13 september 2025 - 10:12

Inzicht

  • jelleke schema
    Van Hier & Nu naar een duurzaam Straks, hoe dan? 12 september 2025 - 08:23
  • wonen en hypotheekrente aftrek in verkiezingsprogrammas
    Plannen voor wonen en hypotheekrente aftrek, wat doen die voor klimaat, duurzaamheid en milieu?8 september 2025 - 10:54
  • duurzaamheid en klimaat in de verkiezingen
    Duurzaamheid en klimaat in de verkiezingen van 2025, van groen tot zwart7 september 2025 - 13:39

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
De Groene Zaak doet vijftien suggesties voor een beter belastingstelselCO2-uitstoot dataverkeer groeit explosief
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten