Nieuwsoverzicht duurzaam ondernemen

Ondernemen voor en in een duurzame samenleving stelt andere eisen dan voorheen aan bedrijven en ondernemers. Wat die inhouden en hoe ondernemers daarmee om kunnen gaan lees je in het onderstaande nieuwsoverzicht.

Duurzame bedrijven lijken vooralsnog beter bestand tegen de gevolgen van de crisis.

Duurzame academie voor de creatieve industrie

Nederland heeft een ‘groene academie’ voor professionals uit de mode- en design-industrie: de Strawberry Earth Academy. Het doel van de academie is werken aan een toekomst waarin de manier van ontwerpen, produceren en consumeren in evenwicht is met onze leefomgeving. Succesvolle duurzame ondernemers worden gekoppeld aan experts op het gebied van chemie, en technologie. Partners […]

Nederlanders niet duurzamer, overheid en bedrijven verantwoordelijk

Nederlanders hebben geen vooruitgang geboekt in hun duurzame gedrag het afgelopen jaar. Bovendien houden ze niet zichzelf, maar vooral de overheid en bedrijven verantwoordelijk voor duurzaamheid. Dit blijkt uit twee onderzoeken, die naar aanleiding van de Dag van de Duurzaamheid werden gepresenteerd. Onderzoek van NCDO, kenniscentrum voor mondiale vraagstukken, laat zien dat hoewel overheden en […]

Transparantie organiseren

Al heel lang vraag ik me af wat de ‘status’ is van het idee transparantie. Is het een ding, een resultaat, een proces of nog iets anders? Kan je het beetpakken of juist niet? Is transparantie een ‘heilig moeten’ of doe je het er ook een beetje bij, net zoals heel vaak met duurzaamheid gebeurt? […]

Consument let meer op duurzaam maar wantrouwt claims

Het aantal consumenten dat aandacht heeft voor duurzame aspecten bij de aanschaf van producten of diensten is in 2014 met maar liefst 12% gestegen naar 42%. Tegelijkertijd groeit de scepsis: vijf van de 10 consumenten wantrouwen claims als ‘duurzaam’ of ‘maatschappelijk verantwoord’. Gemiddeld heeft meer dan de helft (60%) geen idee in welke mate een […]

Smaakmakers: de wetenschap en de nieuwe economie

Natrium (Na) proeft niet zout, noch doet chloor (Cl) dat. Maar samen vormen ze keukenzout en zijn ze opeens een smaakmaker. De combinatie wetenschap en de nieuwe economie kan dat ook zijn. Nieuwe verdienmodellen vormen een aanlokkelijk toekomstbeeld: bedrijven creëren waarde voor mens en milieu en verdienen daar ook een goede boterham mee. De eerste […]

Duurzamer werken, ook in het magazijn

Duurzaam en energiezuinig werken wordt steeds belangrijker, ook in magazijnen. Magazijnen zijn verantwoordelijk voor een stevig deel van de energiekosten bij bedrijven die in toenemende mate rekening moeten houden met de ꞌcarbon footprintꞌ. Dit wil de milieubewuste afnemer of consument ook. Er zijn verschillende manieren om ook het magazijn te verduurzamen, waarbij de energiekosten en […]

Coca Cola weigert Gouden Windei 2014 in ontvangst te nemen

Consumenten hebben dit jaar het mierzoete kinderdrankje Capri-Sun Multivitamin van Coca Cola uitgeroepen tot het meest misleidende product van 2014. Coca Cola wint daarmee het Gouden Windei van voedselwaakhond foodwatch. Net als in 2013 ontsnapt Albert Heijn op het nippertje aan de eerste plaats, dit jaar met de ‘ambacht rundervink’ die helemaal niet ambachtelijk blijkt […]

Ontdek 4 oktober de schatten van de kringloop

In de ruim 180 kringloopwinkels die zijn aangesloten bij de Branchevereniging Kringloopbedrijven Nederland (BKN) is het zaterdag 4 oktober as. door het hele land weer Nationale Kringloopdag. Een gezellige dag vol acties, kortingen en activiteiten allemaal in het thema van dit jaar; ‘schat zoeken’. Kringloopwinkels liggen vol schatten. Groot, klein, oud, ‘wat nieuwer’, uniek of […]

Biobased verpakken: de ene bio is de andere niet

Wageningen UR heeft een Catalogus Biobased Verpakkingen samengesteld, die een overzicht geeft van biobased verpakkingen die al beschikbaar zijn en worden toegepast voor producten zoals vers en houdbaar voedsel, draagtassen en schoonmaakmiddelen. Met een duidelijk overzicht wil Wageningen UR laten zien dat duurzame biobased verpakkingen gebruikt kunnen worden op commerciële basis. Duurzaam verpakken staat volop […]