Nieuwsoverzicht duurzaam ondernemen

Ondernemen voor en in een duurzame samenleving stelt andere eisen dan voorheen aan bedrijven en ondernemers. Wat die inhouden en hoe ondernemers daarmee om kunnen gaan lees je in het onderstaande nieuwsoverzicht.

Duurzame bedrijven lijken vooralsnog beter bestand tegen de gevolgen van de crisis.

Zeewaar gaat productie van biologisch zeewier crowdfunden

De VN voorspellen voedseltekorten omdat de bevolking blijft toenemen. Zeewier is een eiwitrijke bron, en kan een oplossing bieden. Naast eiwitten, heeft het unieke hoeveelheden en combinaties vitaminen en mineralen. Daarom wordt het ook wel een “Superfood” genoemd. Minstens zo belangrijk is het best bewaarde geheim: het is een delicatesse. Zeewier productie vindt voornamelijk plaats […]

GEYSER project integreert datacenters in smart grids en smart cities

GEYSER, een internationaal consortium van tien bedrijven en universiteiten, is onlangs gestart met het vinden van oplossingen voor het integreren van datacenters in duurzame energienetwerken en in smart cities. Het consortium heeft hiervoor 2,97 miljoen euro financiering toegewezen gekregen via het Zevende Kaderprogramma (KP7) van de Europese Commissie. De stichting Green IT Amsterdam is onderdeel […]

Eisen Transparantiebenchmark aangescherpt

Op 1 juni 2014 is de Transparantiebenchmark 2014 gestart. Dit jaar met nieuwe criteria, een aangepaste onderzoeksgroep, een nieuwe uitvoerder (EY) en een vernieuwde e-tool. De Transparantiebenchmark is een jaarlijks terugkerend onderzoek van het ministerie van Economische Zaken (EZ) dat de kwaliteit van maatschappelijke verslaggeving van de 500 grootste Nederlandse ondernemingen in beeld brengt. Het […]

Vakbroeders behoudt vakmanschap en helpt jongeren aan werk en toekomst

Jongeren die in een betaalde baan hun eigen wijk opknappen en meteen doorgroeien tot vakschilder. Dat is de essentie van het nieuwe initiatief Vakbroeders waarin een onderwijsinstelling, woningcorporatie, onderhoudsbedrijf en personele dienstverlener de handen ineen slaan. Mede-initiatiefnemer en ondernemer Arjen Bos: “In ons land zitten jongeren op de bank, terwijl in de schildersbranche waarvoor ik […]

Green Experience Centre opent haar deuren

Het groene warenhuis Green Experience Centre opent 17 mei de deuren voor het grote publiek. Iedereen die een groen bestaan wil leiden, en zo ook nog eens kosten wil besparen, kan er zijn of haar hart ophalen in dit kenniscentrum aan de Douwe Tammingawei te Leeuwarden. Vanaf 17 mei kunnen geïnteresseerden in het Green Experience […]

Duurzaam zonder merk, maar met een rechte rug

Wij hebben de Hema, Japan heeft Muji als basiswarenhuis. Zonder snoepjeskleuren, maar met een bedrijfsfilosofie die is gebaseerd op ‘No brands, good quality’ en (dus) duurzaamheid. De oprichters van Muji denken namelijk dat consumenten “kritisch zijn geworden”, “onnodige uitgaven vermijden” en “goed op de hoogte zijn van prijs-kwaliteit verhouding”. Ook wordt geconstateerd dat consumenten “niet […]

Inschrijvingen Accenture Innovation Awards 2014 van start

De inschrijving voor de Accenture Innovation Awards 2014 is geopend. De awards worden dit jaar voor de achtste keer op rij toegekend in Nederland aan de meest innovatieve producten, diensten of concepten in 10 industrieën en een overkoepelende categorie voor duurzaamheid. Initiatieven jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan […]

Leer jouw duurzame idee succesvol crowdfunden

Oneplanetcrowd en Teach to Fish organiseren samen het Crowd Acceleratieprogramma voor duurzame initiatieven. In 4 maanden tijd zullen zij 10 kansrijke duurzame projecten begeleiden in het realiseren van een succesvolle crowdfundingcampagne. Het startschot wordt gelost tijdens het eerste bootcamp weekend op 16 en 17 Mei. Opbouw programma Het startschot wordt gelost tijdens het eerste bootcamp […]

Consumenten vertrouwen goede bedoelingen bedrijfsleven steeds minder

De achterdocht over het maatschappelijk verantwoord ondernemen van bedrijven is in 5 jaar tijd met bijna 40 procent gestegen. Dit blijkt uit de 5e Maatschappelijk Imago Monitor, schrijft Marketing Online. ‘Consumenten zien meer en meer het ‘verlicht eigenbelang’ van bedrijven: hun inzet voor een betere samenleving is vooral bedoeld om meer te verkopen. Ook duurzaamheid […]

Einde slavernij begint bij transparantie

Moderne slavernij kan uitgebannen worden uit multinationale toeleveringsketens, maar alleen als bedrijven inzetten op grotere transparantie en samenwerking. Dat staat in nieuwe aanbevelingen van de organisaties Sedex Global en Verite. “Mensenhandel en slavernij in toeleveringsketens zijn wereldwijde kwesties”, zegt Mark Robertson, hoofd marketing en communicatie bij Sedex Global, een non-profitorganisatie op het gebied van verantwoord […]