Nieuwsoverzicht klimaatverandering

Klimaatverandering is een hoofdthema in de nieuwsvoorziening. De gevolgen kunnen op termijn veel ingrijpender zijn voor de samenleving dan we in de huidige crisis al ervaren. 

We berichten over voortgang in de aanpak, over belemmeringen om klimaatverandering tegen te gaan, over de invloed op economie en samenleving en over wetenschappelijke inzichten, zoals het klimaatrapport van het IPCC.

Financiële schade klimaatverandering: 2,5 biljoen dollar

Volgens recent ontwikkelde economische modellen kan klimaatverandering leiden tot een waardevermindering van de totale wereldactiva met 2,5 biljoen dollar. Die berekening is gebaseerd op gemiddelde uitkomsten van de modellen. Op lange termijn en in extreme situaties kunnen de financiële verliezen als gevolg van klimaatverandering zelfs oplopen tot wel 24 biljoen dollar, oftewel 17% van de […]

Klimaatschade biodiesel veel groter dan gedacht

Biodiesel levert gemiddeld 80% meer klimaatschade op dan fossiele diesel. Het meest schadelijk is biodiesel uit palmolie: dat is drie keer schadelijker voor het klimaat dan fossiele diesel. Biodiesel uit sojaolie is twee keer schadelijker dan fossiel. Dit blijkt uit onderzoek van Ecofys in opdracht van de Europese Commissie.    Averechts effect ‘Dit rapport is […]

Ondertekening klimaatverdrag betekent nog geen actie

Meer dan 150 landen tekenen naar verwachting op 22 april het klimaatakkoord van Parijs. Het historisch verdrag treedt echter pas in werking als het ook geratificeerd is door 55 landen. VN-secretaris-generaal Ban Ki-moon noemde de overeenkomst een “mijlpaal van internationale samenwerking bij een van de meest ingewikkelde kwesties in de wereld.” Hij hoopt dat de […]

Olie-industrie wist al vijftig jaar dat ze klimaatverandering veroorzaakt

Al in de jaren zestig kreeg de olie-industrie te horen dat de uitstoot van CO2 uit fossiele brandstoffen zou leiden tot “wereldwijde milieuproblemen”, inclusief smeltende ijskappen en klimaatverandering. Dat blijkt uit een oud wetenschappelijk rapport, dat nu aan het licht is gekomen.  Vorig jaar bleek al uit andere documenten dat de belangrijkste Amerikaanse en Europese […]

Is emissievrij rijden in 2025 haalbaar?

Op dinsdag 29 maart stonden de VVD en de PvdA gesteund door enkele oppositie partijen lijnrecht tegenover elkaar. Aanleiding was de motie motie van Jan Vos en anderen (PvdA) om vanaf 2025 uitsluitend emissie vrije (EV) auto’s te verkopen. De motie werd met een meerderheid van stemmen aangenomen. De motie ging over een concrete maatregel […]

Klimaatakkoord maakt grootschalige inzet van biomassa en van CO2-opslag onvermijdelijk

Het klimaatakkoord van Parijs vereist een sterke aanscherping van het energiebesparingsbeleid, de grootschalige inzet van zonne-energie, windenergie en aardwarmte, maar ook van toepassing van biomassa en de afvang en opslag van CO₂ (CCS). Het is echter niet meer genoeg om de CO₂-uitstoot tot alleen nul terug te brengen. Te lang is gewacht met emissiereductiemaatregelen. Daarom […]

Burgemeesters willen zwaardere dieselnormen

Burgemeesters van negentien grote Europese steden maken in een open brief brandhout van de zwakke Europese uitstootnormen voor dieselauto’s. De uitzondering voor stikstofoxiden brengt de gezondheid van hun burgers in gevaar, schrijven ze. In de nasleep van het Volkswagenschandaal worden de Europese tests voor dieselwagens realistischer, maar tegelijk krijgt de auto-industrie van Europa een uitzondering: […]

Duurzaam CO2-beleid kan nieuwe crisis voorkomen

In een nieuw rapport adviseert het Europees Comité voor systeemrisico’s (ESRB) snel nieuw CO2-beleid om problemen op de kapitaalmarkt te voorkomen. Het ESRB is in 2010 opgericht als onderdeel van het toezicht van de Europese Commissie op de financiële markten. In het bestuur en de adviesraad van het comité zitten alle bestuurders en directeuren van […]

Nieuwe technologie maakt luchtvaart niet duurzaam

Recent onderzoek door het lectoraat ‘Duurzaam vervoer en toerisme’ van NHTV Breda, in samen werking met de Universiteit van Surrey in Engeland, het Western Norway Research Instituut in Noorwegen en de Universiteit van Otago, Nieuw Zeeland, toont aan dat het duurzaamheidsprobleem van de luchtvaart niet door nieuwe technologie opgelost gaat worden. ‘De wijze waarop deze […]

DNB: alle bedrijven moeten betalen voor klimaatschade

De Nederlandsche Bank (DNB) vindt dat alle bedrijven moeten gaan betalen voor de klimaatschade die zij veroorzaken. Afschaffing van kortingen op de energiebelasting voor grootverbruikers kan daarin een eerste stap zijn, stelt DNB in een nieuw rapport. DNB ziet de energietransitie als een van de belangrijkste langetermijnuitdagingen voor de economie. Met name in de industrie […]