• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Ontbijtschok: koffie, thee, sinaasappels dreigen schaars te worden

10 november 2020|doorredactie|induurzaam ondernemen, producten

ontbijt

Ruim 75% van de Nederlanders kan zich een leven zonder kop koffie of thee niet voorstellen. Dat zouden ze echter wel moeten doen, want als we qua productie en consumptie op dezelfde manier doorgaan als nu, kan dat kopje koffie of thee bij het ontbijt ze in de toekomst wel eens afgenomen worden.

Maria van der Heijden, directeur-bestuurder van MVO Nederland: “Dat is een belangrijke conclusie uit onderzoek van MVO Nederland naar hoe de ontbijttafel in 2040 eruitziet, waarin een representatieve groep van ruim 1.000 consumenten is ondervraagd en 10 ondernemers uit het netwerk zijn geïnterviewd. De resultaten bieden ook hoop: veruit het grootste deel van de consumenten is bereid om meer te betalen voor koffie, thee, chocolade, bananen en sinaasappels. Het onderzoek toont aan dat het nu belangrijker dan ooit is dat de overheid lef toont en een eerlijk speelveld met echte prijzen eist.”

De consument is vandaag de dag zeer gehecht aan ontbijtproducten als koffie, thee, chocolade, bananen en sinaasappels. Zo geeft 88% van de dagelijkse koffiedrinkers aan niet zonder koffie te willen, 90% van de dagelijkse theedrinkers kan zich geen leven zonder thee voorstellen. 88% van de wekelijkse chocolade-eters wil liever niet zonder en 82% van de mensen die wekelijks een banaan eten wil dit niet missen. Van de Nederlanders die wekelijks sinaasappels consumeren zegt 85% niet zonder te willen en 82% van de wekelijkse avocado-eters wil dit niet missen.

Ontbijtschok

“Als je de resultaten zo bekijkt kun je wel concluderen dat de Nederlandse consument een behoorlijke ontbijtschok gaat doormaken in 2040. Veel van de producten waar ze niet zonder willen zijn er dan door onze huidige productie- en consumptiemethoden misschien niet meer óf zeer schaars. Andere producten worden van slechtere kwaliteit of veel duurder”, zegt Maria van der Heijden. “Uit het onderzoek blijkt dat consumenten deels op de hoogte zijn van de problemen die spelen bij de productie, maar dat er ook nog veel onbekend is. Veel mensen weten dat koffieboeren onderbetaald worden en dat er kinderen op cacaoplantages werken. Vrijwel niemand wist dat bananenplantages worden geteisterd door een schimmelziekte, waardoor hele gebieden in lockdown moeten. Dat kan ervoor gaan zorgen dat de banaan die we kennen straks niet meer beschikbaar is. Ook onbekend is dat er steeds minder theeplukkers zijn, waardoor veel thee machinaal wordt geplukt en dus slechter van kwaliteit wordt. De problemen die spelen in productieketens moeten beter zichtbaar worden, voor ondernemers en de consument. Alleen dan kunnen we ernaar handelen.”

Rol van de supermarkten en stuntprijzen

Veel problemen hangen samen met de lage prijs van deze producten in de supermarkt. Zo geven koffieondernemers als Simon Levelt, The Coffee Quest en This Side Up aan dat koffieboeren hun koffie met verlies moeten verkopen vanwege de lage marktprijs. Een andere ondernemer geeft aan dat supermarkten vaak stunten met de prijzen voor bananen, waardoor het hele segment – ook fairtrade en biologisch – naar beneden getrokken wordt. “De prijs van een kilo bananen is nu lager dan een kilo appels, terwijl bananen duizenden kilometers hebben afgelegd”, aldus Luud Clercx van importeur en distributeur Agrofair.

Lennart Clerkx, koffie-importeur bij This Side Up: “De boer moet meer betaald krijgen. Het geld gaat nu naar grote koffiebedrijven en alle andere schakels in de keten. Op de beurs wordt door een paar mensen zo extreem veel geld verdiend.”

Hoop door een hogere prijs

Ondernemers geven in het onderzoek aan dat een verhoging van de koffieprijs met 10% genoeg zou moeten zijn om de toekomst van koffie veilig te stellen, mits deze door producenten wordt gebruikt om duurzamer te produceren. Ook voor thee, bananen en chocolade geldt dat 75 tot 80% van de Nederlanders bereid is 10% of meer te betalen. Voor sinaasappels is dat 70%; voor avocado’s is ongeveer de helft van de Nederlanders bereid 10% meer te betalen.

Ondanks dat de consument bereid is meer te betalen, heeft hij wel twijfels over waar dat extra geld terechtkomt: maar liefst 84% denkt dat dit niet op de juiste plek is. De geïnterviewde ondernemers in het onderzoek geven aan dat dit klopt en dat dit voornamelijk komt door de invloed van grote bedrijven op de hele keten. Zij drukken de prijs bij producenten omlaag, omdat hun businessmodel draait om die lage inkoopprijzen. Daardoor hebben producenten geen ruimte om te investeren in duurzame productie op lange termijn. Het gevolg is een uitgeputte bodem waar straks niks meer op groeit, het verdwijnen van biodiversiteit en allerlei sociale problemen.

Overheid met lef moet transparantie en echte prijzen eisen

”Consumenten willen best meer betalen, maar zolang er in de supermarkt ook producten worden aangeboden voor die extreem lage prijs, kiest een groot deel toch daarvoor. Het is dus tijd dat we gaan rekenen met de echte prijs van een product. Wij ontwikkelen nu zelf met koffiebedrijven een methodiek om de verborgen kosten die we nog niet betalen in kaart brengen. Dat geeft de ondernemers zelf meer inzicht in waar de grootste problemen zitten zodat ze kunnen bijsturen en kan ervoor zorgen dat geld bij de juiste mensen terecht komt”, zegt Maria van der Heijden. “Het onderzoek toont ook aan dat het nu belangrijker is dan ooit dat de overheid lef toont. Door transparantie te eisen en door te rekenen met echte prijzen ontstaat er een eerlijk speelveld. Toekomstbestendig beleid kan er uiteindelijk voor zorgen dat we straks allemaal gewoon een dagelijkse, betaalbare bak koffie kunnen drinken.”

Lees alles over het onderzoek en de interviews met ondernemers.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Ocean Builders zet belangrijke stap in de richting van seasteadingJe huis duurzaam inrichten doe je zo
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten