like duurzaamnieuws op facebook
volg duurzaamnieuws op twitter
zoeken op duurzaamnieuws

TenneT gaat blockchain gebruiken voor balanceren met batterijen

Van: op 2 mei 2017

elektrische auto ladenTenneT en Vandebron gaan samenwerken om met blockchain technologie stroom uit gedecentraliseerde batterijen van elektrische auto's te balanceren op het net. IBM faciliteert de pilot als technologiepartner. TenneT beoogt in de toekomst capaciteit uit kleinere decentrale bronnen te benutten om daarmee de leveringszekerheid te kunnen blijven garanderen.

Als Transmissie System Operator (TSO) is TenneT verantwoordelijk voor de Nederlandse balanshandhaving. Om een continue levering van elektriciteit te garanderen, moeten vraag en aanbod dan ook 24 uur per dag en 7 dagen per week in balans zijn. Met de toegenomen elektriciteitsproductie uit duurzame bronnen neemt de volatiliteit op het net toe. Daarnaast zijn er in de toekomst waarschijnlijk minder conventionele centrales beschikbaar om de benodigde flexibiliteit te leveren. Een veelvoud aan kleinere, decentrale batterijen kunnen soelaas bieden. TenneT onderzoekt of met blockchaintechnologie het aantal spelers op de balanceringsmarkt kan worden vergroot waardoor er betere prijsvorming tot stand komt en TenneT minder afhankelijk wordt van de aanwezigheid van conventionele centrales.

 

TenneT Energy Community

De balanceringsmarkt wordt tot nu toe vooral bediend door grotere partijen. In haar rol als marktfaciliteerder is TenneT verantwoordelijk om de markt ook toegankelijk te maken voor kleine gedecentraliseerde flexibiliteit. Als onderdeel van een breder digitaal transformatie programma streeft TenneT ernaar de balanceringsmarkt te openen voor gedecentraliseerde flexibiliteit. Voor deze integratie start TenneT een pilot met blockchain, gebaseerd op de open source Hyperledger software, dat vele kleinschalige batterijen koppelt aan de reguliere TenneT biedladder en systemen voor balanceringsvermogen.

In deze pilot levert Vandebron vermogen afkomstig uit het opladen van haar EV (elektrisch rijden) klanten voor de balanshandhaving. Dit gebeurt door, gedurende de laadsessie, op verzoek van TenneT te starten of stoppen met laden. Vandebron heeft hiervoor een algoritme ontwikkeld dat dit op een intelligente manier doet. Het duurzame energiebedrijf faciliteert deze dienst voor haar klanten die hiervoor een vergoeding krijgen, zonder concessies te hoeven doen op het gewenste gebruik van de auto.

Na een succesvolle pilot zullen andere partijen die toegang hebben tot flexibiliteit van meerdere decentrale bronnen uitgenodigd worden om deel te nemen aan de TenneT Energy Community om flexibiliteit aan te bieden. TenneT zal geïnteresseerden via nieuwsbrieven en een consultatieworkshop op de hoogte houden.

 

Blockchain

Eerder dit jaar startte TenneT een pilot met een aantal partijen voor het leveren van primair reservevermogen. Voor deze pilot met Vandebron wordt voor het eerst blockchain ingezet. Gefaciliteerd door IBM, wordt een toepassing gebouwd op basis van de open source Hyperledger blockchain software. Door de eigenschappen van blockchain weet TenneT zich verzekerd van het aanbod èn het inzicht in de geactiveerde decentrale flexibiliteit, terwijl het consumenten en energiegebruikers helpt om hun flexibiliteit aan de markt ter beschikking te stellen. Dit stelt partijen in staat de energiestromingen op een veilige manier te regelen en met elkaar op een transparante manier te registreren. TenneT en Vandebron zullen zo in staat zijn de geleverde flexibiliteit te verrekenen.

Lees meer over: ,

Meer artikelen uit de categorie: Nieuws



 


Reacties: (2)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Henk Steenmans schreef:

    Ik denk dat wanneer mensen/bedrijven met PV-systemen of andere renewable energiesystemen ook hun zelf geproduceerde energie massaal gaan opslaan, en die opslagfaciliteit gekoppeld wordt aan dit project, er forse stappen gemaakt kunnen worden met het balanceren van de capaciteit!

  2. Ferdinand Engelbeen schreef:

    Ik vrees dat dit maar een druppel op een gloeiende plaat zal helpen om het net te balanceren…
    Dit is het grootste probleem van groene energie: er wordt volop geproduceerd als er nauwelijks vraag is en amper als er volop vraag is. Zonnepanelen hebben dan nog het voordeel dat ze hun maximum productie overdag hebben als er maximum vraag is – behalve in de winter waar de opbrengst nog geen 10% is van nominaal en het piekverbruik na zonsondergang valt…
    Nederland heeft geen geologische mogelijkheid voor massale opslag via oppomp centrales, in België is dat ook maar 10% van het piekverbruik in de winter (oppomp centrale van Coo).
    Batterijen als opslag kunnen pas interessant worden als de kostprijs vele orders van grootte zakt, evenals volume en gewicht (voor mobiele toepassingen). Tot dat ogenblik heeft men 100% back-up nodig van fossiele centrales die de ene moment stilstaan, de andere moment 100% moeten leveren, waardoor de kosten voor de consument zowat verdubbelen…