Met Sinterklaas en Kerst, maar ook door het jaar met verjaardagen in het vooruitzicht komt ook de cadeaustress weer in beeld. Wat moet ik nu weer geven? Speelt die vraag ook door jouw gedachten? Misschien is een digitaal abonnement dan een origineel en praktisch cadeau.
Met een streamingsabonnement geef je eigenlijk een enorme variëteit aan content cadeau. Dit maakt het bijzonder aantrekkelijk, omdat de ontvanger zelf kan kiezen wat hij of zij wil bekijken of beluisteren. En dat telkens weer opnieuw. Dat is heel iets anders dan een simpel weggevertje voor een keer.
Verrassing inpakken
Een streamingsabonnement is bovendien geen alledaags cadeau. Zo kun je dus iemand ook nog eens extra verrassen. Nog creatiever kun je worden bij het inpakken van een abonnement. Daar komt wat fantasie bij kijken, en wat kennis van de smaak van de ontvanger. Maar als je die film- of muzieksmaak kent, kun je leuke dingen doen rond het thema van een favoriete film, song of artiest. Een gedicht bijvoorbeeld, of een creatieve collage.
Is het duurzaam?
Een streamingsabonnement is zeker een duurzaam cadeau. Er hoeft immers niets extra voor geproduceerd en vervoerd te worden. En of de ontvanger meer elektriciteit gaat gebruiken is helemaal niet zeker. Gebruik van het abonnement komt meestal in de plaats van iets anders kijken. Duurzamer kan het dan bijna niet.
Krap bij kas? Deel je abo
Als je erg krap bij kas zit en hebt een leuk streamingabonnement, waarom zou je dat dan niet delen met familieleden of vrienden? Veel mensen doen dat al, laat onderzoek van ExpressVPN zien. Volgens dat onderzoek deelt 31% van de mensen hun digitale abonnementen met familieleden, terwijl 14% deze delen met vrienden. Dit betekent dat bijna de helft van alle gebruikers een of meer abonnementen deelt.
Delen als kado levert voor jou geen extra kosten op, maar wel avonden vol nieuw vermaak voor de ontvanger. Dat is pas een winwin.
Niet alleen maar films
Uit het onderzoek komen overigens nog meer interessante weetjes naar voren. Zo staan contentstreamingdiensten, niet echt verrassend, bovenaan de lijst, waarbij 75% van de respondenten aangeeft platforms zoals Netflix, Hulu, Disney+ en Amazon Prime te gebruiken. Of het nu gaat om het bingewatchen van populaire series of het kijken van films, streamingdiensten zijn inmiddels een vaste waarde in veel huishoudens.
Muziekabonnementen volgen op een stevige tweede plaats, met 51% van de mensen die gebruikmaken van platforms als Spotify of Apple Music. Deze diensten maken het makkelijker dan ooit om toegang te krijgen tot uitgebreide muziekbibliotheken, podcasts en afspeellijsten, direct beschikbaar op elk moment. Ook videogames vormen een aanzienlijke categorie: 24% van de respondenten heeft een abonnement op gamingplatforms.
Daarnaast sluiten gebruikers ook abonnementen af voor dagelijkse behoeften. Zo gebruikt 16% maaltijdabonnementen, zoals maaltijdpakketten of bezorgdiensten. Nog eens 10% is geabonneerd op werk- of productiviteitstools, en eenzelfde percentage op huishoudelijke diensten zoals slimme printers of spraakassistenten.
Fitness-apps hebben eveneens hun plek veroverd. Platforms zoals Oura Ring of Peloton worden door 8% van de respondenten gebruikt om fit te blijven en hun gezondheid te monitoren.
Je ziet, een digitaal abonnement kan nog veel meer zijn dan films of muziek. Als jij weet waar je vrienden belangstelling voor hebben vind je altijd wel een abo dat daar mooi op aansluit. Weet jij iets beters om je band mee te versterken?