BMW heeft in samenwerking met diverse partners een nieuw businessmodel uitgewerkt. Het is een baanbrekende kijk op vastgoedontwikkeling in (binnen)steden, waarbij autodeelplatforms, e-mobiliteit en een e-laadinfrastructuur een vooraanstaande rol spelen. Voor het symposium “Vision Urban Innovation” zijn opinieleiders van BMW Group, projectontwikkelaar Heijmans, architectenbureau OMA, de Erasmus Universiteit en de gemeente Rotterdam bijeengekomen in het Timmerhuis in Rotterdam. Hier heeft innovatief partnerschap al geresulteerd in een praktijkvoorbeeld van duurzame e-mobiliteit en de integratie daarvan in nieuwbouwprojecten. De gestaag groeiende bevolking zal hiervan in de toekomst kunnen profiteren.
Het Timmerhuis – dat begin december wordt geopend – is een multifunctioneel complex in het centrum van Rotterdam. Het is het resultaat van een onorthodoxe en nooit eerder vertoonde samenwerking. Projectontwikkelaar Heijmans en architectenbureau OMA integreerden daarbij vanaf het begin diverse innovaties in het ontwerp: duurzame stroomopwekking via zonnepanelen op het dak, energieopslag in gebruikte BMW i3-batterijen en alle voorzieningen voor i3- deelauto’s voor de bewoners. Nederland laat hiermee in de praktijk zien hoe een e-mobility- ecosysteem kan functioneren.
‘BMW Group is voortdurend op zoek naar partnerschappen buiten de auto-industrie om duurzame, stedelijke oplossingen voor e-mobility te stimuleren en te definiëren’, zei Neil Fiorentinos, Managing Director van BMW Group Nederland, op het symposium. ‘Met deze holistische benadering beïnvloeden we en geven we vorm aan toekomstige ‘urban innovation’ in de binnensteden en werken we nu al aan de toekomst. Maar die toekomst kan alleen realiteit worden met succesvol samenwerken. Zoals hier in Rotterdam, waar het niet blijft bij een theoretische toekomstvisie.’
‘Dankzij talrijke projecten heeft Rotterdam minstens zo goed als Nederland laten zien dat, met de juiste randvoorwaarden en een creatieve reeks van stimuleringsmaatregelen, de markt van elektrische auto’s zich duurzaam kan ontwikkelen’.
Het Timmerhuis is een geïntegreerd project dat het Rotterdamse stadhuis, bedrijfsruimte en 84 appartementen omvat. Het complex wordt volgende maand officieel geopend. Omdat parkeerruimte schaars is, staan de bewoners van de appartementen een aantal BMW’s i3 ter beschikking, als onderdeel van de elektrische mobiliteitsdiensten van het complex. Zonnepanelen op het dak van het Timmerhuis wekken elektriciteit op, die wordt opgeslagen in batterijen die eerder hun dienst hebben bewezen in elektrische BMW’s i3. De gebruikers van de BMW i3-deelauto’s laden ‘s nachts op, zodat ze kunnen rijden op groene stroom.
De energieopslag in het Timmerhuis is ontwikkeld en geïnstalleerd door Beck Automation uit Duitsland. Het is een proefproject dat in de nabije toekomst in serieproductie gaat. Het EV- /zonnepaneelsysteem kan individueel worden geconfigureerd: voor wisselstroom, voor gelijkstroom, voor opladen en ontladen en met een variabel aantal batterijen van de BMW i3 voor de opslag van energie.
Heleen Herbert, Chief Commercial Officer van bouwbedrijf Heijmans, zei op het symposium: ‘Bij onze projecten houden we altijd rekening met de steeds veranderende behoeften van de mens en hoe onze oplossingen – waarbij het gaat om het gebruik en niet het bezit – daaraan kunnen voldoen. Wij zijn van mening dat delen het nieuwe bezitten is… en dat geldt ook voor auto’s.’ ‘We hebben samengewerkt met BMW Group om duurzame, gedeelde elektrische mobiliteit als een permanente service te integreren in dit project. Het is een echt innovatief businessmodel’, zei ze ook.
Tijdens het tweedaagse symposium, spraken ook OMA-oprichter Rem Koolhaas en Adrian van Hooydonk, BMW Group Head of Design. Ze deelden hun passie voor auto’s en hun visie op ‘urban innovation’, de stad van de toekomst en hoe de rol van de auto verandert in de stedelijke omgeving.
Tony Douglas, Head of Strategy van BMW i Mobility Services, beschreef op het symposium hoe BMW’s i Mobility Services de toekomst van stedelijke mobiliteit vormgeeft, doordat het zich richt op nieuwe mobiliteitspatronen en doelgroepen. Hij gaf een overzicht van het groeiende aantal partnerschappen voor stedelijke mobiliteit waarbij BMW i betrokken is – zoals de autodeelprogramma’s Drive Now en Alpha City, de oplaadprogramma’s voor elektrische auto’s Charge Now en Light & Charge alsmede Park Now, het programma waarmee parkeerplaatsen zijn te vinden. Douglas vertelde: ‘Belangrijke trends en nieuwe technische mogelijkheden veranderen de regels van het spel. BMW i combineert hardware en software voor een holistisch concept voor stedelijke mobiliteit, om met visionaire ideeën en inspirerend design duurzame oplossingen te vinden.’
Reinier de Graaf, vooraanstaand architect en partner bij architectenbureau OMA, vertelde op het symposium over zijn kijk op e-mobiliteit en wat een stad een ‘smart city’ maakt: ‘Dat begint in Rotterdam, met eenvoudige en rationele coöperaties als deze. Waar betrokkenen samenwerken
om concrete oplossingen te vinden en waar doordachte infrastructuren worden gekozen om het gebruik van elektrische auto’s te stimuleren. Dit bewijst dat Rotterdam doet wat het roept in een kreet uit de jaren veertig: ‘Rotterdam, handen uit de mouwen, ga aan de slag!’