Manutan heeft studenten Bedrijfskunde van de Universiteit van Amsterdam gevraagd mee te denken over haar businessmodel. Onder leiding van Dr. Ed Peelen onderzoeken ruim 50 studenten de aankomende weken nieuwe invullingen voor de missie van Manutan ‘Ondernemen voor een betere wereld’. Zij doen dat in het kader van het master vak New Business Models binnen de Amsterdam Business School en zullen op 11 april, aan de hand van hun onderzoek, nieuwe initiatieven voor Manutan presenteren.
Volgens Dr. Ed Peelen past de onderzoeksvraag uitstekend in de opleiding van de studenten. “Manutan maakt echt werk van haar missie en is actief op zoek naar hele tastbare manieren om ‘conscious business’ steeds meer invulling te geven. Voor onze studenten is het een mooie kans om met concrete initiatieven te komen. Denk bijvoorbeeld aan manieren waarop de onderneming haar klanten kan helpen producten met elkaar te delen. Als je die speciale pallettruck maar eens in de zoveel tijd nodig hebt, waarom zou je hem dan kopen? Kan dat niet samen met het hele bedrijfsterrein, zodat je hem deelt? Manutan moet dat dan natuurlijk faciliteren en stimuleren.”
Volgens Peelen horen initiatieven voor delen, ruilen, hergebruiken en andere manieren om bewuster zaken te doen helemaal bij de tijdgeest. “De kunst is om er een haalbaar business model achter te zetten. Maar initiatieven als Peerby, Repair Café, Thuisafgehaald en Zorgvoorelkaar, laten zien dat er veel behoefte aan is.” Voor de studenten is deze case volgens hem een unieke kans om voor een bestaand bedrijf in transitie initiatieven te ontwikkelen die straks ook echt op de markt komen.
De afgelopen maanden werkte Manutan, Europees marktleider op het gebied van bedrijfsbenodigdheden, hard aan de naamsbekendheid in Nederland. Behalve een nieuwe naam werd ook de missie ‘Ondernemen voor een betere wereld’ volop gecommuniceerd. Marketing Director Arie van Dusseldorp licht toe: “We willen de wereld echt verbeteren door het bewust zaken doen te stimuleren, te faciliteren en daartoe ook hele concrete stappen te zetten. Ten eerste door meer persoonlijke aandacht en advies voor onze klanten, ten tweede door 40.000 producten die het werk makkelijker, veiliger en socialer maken en ten derde door volop te investeren in onze medewerkers en werkomgeving. Het betrekken van studenten bij de visie van Manutan is één van de activiteiten die het bedrijf onderneemt om bewuste relaties met haar omgeving aan te gaan.” Volgens van Dusseldorp is de grootste uitdaging voor de studenten om inititatieven te presenteren die niet alleen passen in de tijdgeest, maar ook uitvoerbaar zijn en door klanten worden gezien als logisch voor en passend bij het bedrijf.
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan als ondersteunend lid. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.