like duurzaamnieuws op facebook
volg duurzaamnieuws op twitter
zoeken op duurzaamnieuws

Universiteit onderzoekt duurzaamheid business model Manutan

Van: op 25 maart 2014

logistiek ManutanManutan heeft studenten Bedrijfskunde van de Universiteit van Amsterdam gevraagd mee te denken over haar businessmodel. Onder leiding van Dr. Ed Peelen onderzoeken ruim 50 studenten de aankomende weken nieuwe invullingen voor de missie van Manutan ‘Ondernemen voor een betere wereld’. Zij doen dat in het kader van het master vak New Business Models binnen de Amsterdam Business School en zullen op 11 april, aan de hand van hun onderzoek, nieuwe initiatieven voor Manutan presenteren.

Volgens Dr. Ed Peelen past de onderzoeksvraag uitstekend in de opleiding van de studenten. “Manutan maakt echt werk van haar missie en is actief op zoek naar hele tastbare manieren om ‘conscious business’ steeds meer invulling te geven. Voor onze studenten is het een mooie kans om met concrete initiatieven te komen. Denk bijvoorbeeld aan manieren waarop de onderneming haar klanten kan helpen producten met elkaar te delen. Als je die speciale pallettruck maar eens in de zoveel tijd nodig hebt, waarom zou je hem dan kopen? Kan dat niet samen met het hele bedrijfsterrein, zodat je hem deelt? Manutan moet dat dan natuurlijk faciliteren en stimuleren.”

Volgens Peelen horen initiatieven voor delen, ruilen, hergebruiken en andere manieren om bewuster zaken te doen helemaal bij de tijdgeest. “De kunst is om er een haalbaar business model achter te zetten. Maar initiatieven als Peerby, Repair Café, Thuisafgehaald en Zorgvoorelkaar, laten zien dat er veel behoefte aan is.” Voor de studenten is deze case volgens hem een unieke kans om voor een bestaand bedrijf in transitie initiatieven te ontwikkelen die straks ook echt op de markt komen.

De afgelopen maanden werkte Manutan, Europees marktleider op het gebied van bedrijfsbenodigdheden, hard aan de naamsbekendheid in Nederland. Behalve een nieuwe naam werd ook de missie ‘Ondernemen voor een betere wereld’ volop gecommuniceerd. Marketing Director Arie van Dusseldorp licht toe: “We willen de wereld echt verbeteren door het bewust zaken doen te stimuleren, te faciliteren en daartoe ook hele concrete stappen te zetten. Ten eerste door meer persoonlijke aandacht en advies voor onze klanten, ten tweede door 40.000 producten die het werk makkelijker, veiliger en socialer maken en ten derde door volop te investeren in onze medewerkers en werkomgeving. Het betrekken van studenten bij de visie van Manutan is één van de activiteiten die het bedrijf onderneemt om bewuste relaties met haar omgeving aan te gaan.” Volgens van Dusseldorp is de grootste uitdaging voor de studenten om inititatieven te presenteren die niet alleen passen in de tijdgeest, maar ook uitvoerbaar zijn en door klanten worden gezien als logisch voor en passend bij het bedrijf.

Lees meer over: ,

Meer artikelen uit de categorie: Nieuws

Bijna iedereen voelt de crisis, ook wij bij Duurzaamnieuws. Een groot deel van onze inkomsten is weggevallen en we vallen buiten de steunmaatregelen. Toch gaan we door, want als dit voorbij is wordt een duurzame opbouw harder nodig dan ooit. Kun jij ons meehelpen om er doorheen te komen? Word dan lid, of help ons met een donatie. Dat kan hier.

Alvast bedankt - en blijf gezond!
Team Duurzaamnieuws




 

Reacties: (2)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Laury Zwart schreef:

    Het delen van producten tussen bedrijven op bedrijventerreinen is zeker een mooie kans om ‘te ondernemen voor een betere wereld’. Sterker nog, FLOOW2 – de b2b deelmarktplaats voor bedrijfsmaterieel en diensten – is een bedrijf dat het delen van producten en diensten (asset sharing) al faciliteert voor bedrijven wereldwijd. Op FLOOW2.com kunnen bedrijven hun materieel (van heftrucks en bedrijfswagens tot print apparatuur en kantoormeubelen), maar ook diensten (van een secretaresse en een financieel manager tot een technische dienst) onderling delen. Want waarom zou je nieuw materieel aanschaffen als een collega bedrijf een paar deuren verderop het niet elke dag gebruikt?

    Met asset sharing kan op bedrijventerreinen een lokale, duurzame en vitale economie gerealiseerd worden. Het delen van assets brengt voor bedrijven namelijk zowel financiële als duurzame en sociale voordelen met zich mee. Het deelplatform van FLOOW2 wordt momenteel al op bedrijventerreinen ingezet om daar efficiënter om te gaan met alle capaciteit die aanwezig is. Een voorbeeld hiervan is bedrijventerrein Hessenpoort in Zwolle. Bekijk hier een video waarin de ondernemers op het bedrijventerrein vertellen waar de kansen voor hen liggen: https://www.youtube.com/watch?v=jZ_ARz7YHiE

  2. Tom Westra schreef:

    Gaaf initiatief, ben zeer benieuwd naar de uitkomsten! Succes en veel inspiratie gewenst!