• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Kantelpunten
  • Verkiezingen
    • Peilingen: Wilders PVV beloond voor afbraak en weglopen
    • StemWijzer en andere kieswijzers voor de Tweede Kamerverkiezingen 2025
  • Boeken
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Uruguay wil elektrisch openbaar vervoer

1 april 2014|doorredactie|inelektrische auto, mobiliteit

elektrische bus BYDUruguay is van plan het openbaar vervoer geleidelijk elektrisch te maken. Momenteel worden de voordelen daarvan onderzocht. Berekeningen wijzen erop dat het rijden met elektrische bussen zes tot acht keer goedkoper is dan rijden met dieselbussen.

In de afgelopen twee jaar zijn diverse studies uitgevoerd naar de invoering van elektrisch vervoer in Montevideo, de hoofdstad waar 1,3 miljoen mensen wonen. Eind 2013 zijn proeven gehouden met een auto en bus van de Chinese fabrikant BYD. De resultaten van die proeven werden op 13 maart gepubliceerd. Daaruit bleek dat elektrische voertuigen voordeliger kunnen zijn, als de huidige subsidieregelingen en belastingen worden aangepast.

Elektrische motoren verbruiken zes keer minder energie dan dieselmotoren, maar de staat subsidieert diesel voor het openbaar vervoer voor 65 procent. Als die subsidiestructuur niet wordt veranderd, is het voor busbedrijven onaantrekkelijk over te stappen op elektriciteit.

Broeikasgassen

Het Uruguayaanse energiebeleid is erop gericht de helft van de energiemix in 2015 te laten bestaan uit hernieuwbare energie. Een groot deel daarvan bestaat uit windenergie. De Groep Elektronische Mobiliteit, waarin diverse nationale organen vertegenwoordigd zijn en het stadsbestuur van Montevideo, werkt sinds 2012 aan de introductie van elektrische voertuigen. Het grote voordeel van die voertuigen is dat ze geen schadelijke broeikasgassen uitstoten.

Elektrische auto’s en bussen kunnen respectievelijk 300 en 250 kilometer rijden op een volledig opgeladen accu. De elektrische voertuigen kosten ongeveer vijf keer zoveel als conventionele voertuigen in Uruguay. Een elektrische bus kost 362.000 euro, een elektrische auto 43.000 euro. Maar de operationele en onderhoudskosten bedragen maar 10 procent van die van dieselmotoren.

Ramón Méndez, directeur van het nationale Directoraat voor Energie, zegt dat met grootschalige invoering van elektrisch transport, veel geld bespaart kan worden. De transportsector verbruikt een derde van de energie in Uruguay. “Elektrische voertuigen zijn de toekomst, voor de wereld in het algemeen en voor Uruguay in het bijzonder”, zegt hij. “Als transport niet meer afhankelijk is van fossiele brandstoffen betekent dat lagere kosten en grotere soevereiniteit.”

De Chinese fabrikant BYD, die de Uruguayaanse bussen mogelijk gaat leveren, tekende in november ook een contract met luchthaven Schiphol. Het bedrijf gaat daar tien jaar lang het onderhoud verzorgen van 35 elektrische bussen die aan Schiphol worden geleverd.

Bron: IPS – Inés Acosta

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • links rechts politiek
    Peilingen: Wilders PVV beloond voor afbraak en weglopen18 september 2025 - 08:00
  • klimaatschade
    De klimaatrekening van de zomer in Europa: 43 miljard euro16 september 2025 - 18:07
  • De toekomst voor duurzaamheid en klimaat
    Klimaatdoel 2030 nagenoeg onhaalbaar, met dank aan kabinet16 september 2025 - 16:35
  • stikstofboom_400
    Kunst over klimaatverandering in Nederland: expositie in Den Haag16 september 2025 - 11:15
  • prinsjesdag
    Vertrouwen in de politiek in duikvlucht op Prinsjesdag16 september 2025 - 09:39

Inzicht

  • jelleke schema
    Van Hier & Nu naar een duurzaam Straks, hoe dan? 12 september 2025 - 08:23
  • wonen en hypotheekrente aftrek in verkiezingsprogrammas
    Plannen voor wonen en hypotheekrente aftrek, wat doen die voor klimaat, duurzaamheid en milieu?8 september 2025 - 10:54
  • duurzaamheid en klimaat in de verkiezingen
    Duurzaamheid en klimaat in de verkiezingen van 2025, van groen tot zwart7 september 2025 - 13:39

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Hof van Justitie verbiedt Japanse jacht op walvissenEnergiebesparing in winkels en kantoren kan economie stimuleren
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten