• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Veel sympathie voor sociale ondernemingen, maar weinig klanten

13 december 2016|doorredactie|induurzaam ondernemen, maatschappij, mvo

horeca keuken sociale ondernemingenSociale ondernemingen mogen bij veel Nederlanders op sympathie rekenen. Een ruime meerderheid van de Nederlanders (66 procent) wil graag producten of diensten van deze ondernemingen afnemen. Maar in de praktijk doet vrijwel niemand dat nog, zo blijkt uit onderzoek van ABN AMRO onder meer dan 1.000 Nederlanders. Ruim 10 procent van hen nam wel eens een product of dienst van een sociale onderneming af. Bijna 40 procent deed dit nog nooit. De helft van de respondenten geeft aan geen idee te hebben of ze dat ooit deden.

Sociale ondernemingen winnen in Nederland aan populariteit. Deze ondernemingen vinden het oplossen van complexe maatschappelijke problemen het belangrijkste doel van hun bedrijf of starten hun bedrijf met die reden. Ze zetten zich bijvoorbeeld in om klimaatverandering tegen te gaan of voor gelijke kansen op de arbeidsmarkt. Voor sociaal ondernemers is het maken van winst niet de belangrijkste drijfveer. Naar schatting bestaan in Nederland al tussen de 5.000 en 6.000 sociale ondernemingen. Dit aantal stijgt gestaag.
 

Herkenbaarheid

Ruim de helft van de Nederlanders (56 procent) is bekend met het bestaan van sociale ondernemingen. Vrijwel evenveel mensen (58 procent) vindt het belangrijk dat deze type bedrijven er zijn. Dat Nederlanders er nauwelijks (bewust) gebruik van maken, komt waarschijnlijk doordat consumenten niet zien of het een sociale onderneming is. Vrijwel 9 op de 10 mensen geeft aan meestal niet te zien of een onderneming een sociale onderneming is. 80 procent heeft online nog nooit een sociale onderneming gezien. Nederlanders die wel weten of het een sociale onderneming betreft, weten dit doorgaans door research op het internet (49 procent). 
 

De moeite nemen

Sociale ondernemingen moeten als zodanig herkenbaarder zijn, zo geeft een grote meerderheid van de respondenten in het onderzoek aan. Ruim driekwart (77 procent) wil dat meteen duidelijk is of een onderneming een sociale onderneming is. Maar de meeste Nederlanders geven ook toe zelf nooit de moeite te nemen om te onderzoeken of dat het geval is. Van de ondervraagden zegt bijna 9 op de 10 (87 procent) bij hun keuze voor een bepaald product of dienst niet op sociaal ondernemerschap te letten.
 

Consumenten maatschappelijk steeds bewuster

Eric Buckens, Directeur ABN AMRO Social Impact Fund: “Voor de toekomst van Nederland zijn sociale ondernemingen belangrijk, want ze werken aan de oplossing van complexe, maatschappelijke problemen. Bovendien zorgen ze voor economische groei. Ongetwijfeld zet deze groei de komende jaren verder door, omdat consumenten steeds meer maatschappelijk bewust worden. Het vergroten van de herkenbaarheid en vindbaarheid is voor de groei cruciaal.”
 

Lancering The Good Search

Op initiatief van ABN AMRO is dinsdag 13 december The Good Search, de eerste social zoekmachine van Nederland, gelanceerd. Na het geven van een zoekopdracht in The Good Search komen als eerste sociale ondernemingen naar boven. Zo maakt de zoekmachine sociaal ondernemers online beter vindbaar en zichtbaar.
Walkthrough The Good Search
duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • uitstoot
    Dashboard Duurzaamheid: nieuwe data over klimaat, natuur en milieu2 september 2025 - 13:42
  • winkel
    Junkfood in supermarkt minder zichtbaar: minder verkoop29 augustus 2025 - 14:21
  • links rechts politiek
    Peilingen: de VVD loopt leeg, moet Yesilgoz weg?27 augustus 2025 - 08:00
  • satelliet met zonnepanelen
    Zonnepanelen in de ruimte: lossen die het energieprobleem van Europa op?26 augustus 2025 - 10:10
  • man
    Let op bij aankoop refurbished smartphone26 augustus 2025 - 09:07

Inzicht

  • polycrisis
    Door de polycrisis, naar een duurzame wereld30 augustus 2025 - 08:42
  • de weg naar een groene toekomst
    Een duurzame toekomst maken: lessen uit acht visies19 augustus 2025 - 17:25
  • big agro
    Hoe de agro-lobby gezonde landbouw de grond in boort23 juni 2025 - 11:10

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Goedkoopste windenergie ooit uit BorsseleLokale energie is het helemaal, of toch niet?
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten