Via Alibaba shoppen we online op de smartphone terwijl onze winkelstraten leegstaan: China wás al de spullenschuur van de wereld, maar wordt nu ook dé wereldwijde webshop. De Chinese internetgiganten Alibaba en Tencent hebben hun digitale shopsystemen nationaal uitgerold en gaan nu keihard de concurrentie aan met Bol.com en Amazon. Ondertussen kleden ze het Nederlandse winkelaanbod uit.
In een poging onze economie en werkgelegenheid op peil te houden staan Nederlandse bedrijven en gemeentes in de rij om in de gunst te komen bij juist die Chinese techbedrijven. Toch zijn de nadelen legio. Want wil je als westers techbedrijf, van Google tot Uber, in China zakendoen dan kom je van een koude kermis thuis. China beschouwt de data die zij tijdens het online-shoppen van haar burgers verzamelt als een schatkamer die niet in vreemde handen mag komen. De Chinese overheid is nu al bezig om consumentenprofielen op te stellen van haar burgers. Niet alleen producten, winkels en diensten krijgen een rating. Maar door middel van een ‘social credit systeem’ Chinese burgers binnenkort ook. Hoe ver is de stap voor de Chinezen om ook de westerse shoppers in dit ratingsysteem mee te nemen als zij onze data hebben? Alibaba & Co kapen onze data dankzij de spotgoedkope spiegeltjes en kraaltjes van het internet. Gratis aan de deur bezorgd.
Regie: Roland Duong
VPRO Tegenlicht: Shoppen volgens China is te zien op zondag 25 februari om 21.05 uur op NPO 2.
Bekijk de uitzending op vpro.nl/tegenlicht
Foto: Adri Schrover © VPRO