Geen goed draaiend bedrijf komt er onderuit: de zoektocht naar gemotiveerd en bekwaam personeel. Wie werk zoekt kan kiezen. Werkgevers moeten daarom aan de bak om in de gunst van nieuwe medewerkers te komen.
Hoe zorg je er dan voor dat werkzoekenden aan jouw bedrijf de voorkeur geven? Eén van de mogelijkheden is om van jouw bedrijf als werkgever een merk te maken.
Wat is Employer Branding?
Employer Branding is een merk maken van je werkgeverschap. Laten zien waar je voor staat. Letterlijk.
Employer branding werkt pas als jij jezelf, je bedrijf en je medewerkers laat zien. Je kunt het woord ‘gezellig’ eindeloos in je vacatureteksten gebruiken, maar met een ‘gezellig’ plaatje krijgt dat woord écht waarde. Maak mensen enthousiast om mee te doen op social media en in het echte leven. Want de sterkste verhalen komen van echte mensen.
Werven in een succesvolle regio
Ben je actief in een succesvolle regio, zoals Noord-Brabant? Dat kan dat een extra uitdaging zijn om aan personeel te komen. Een gespecialiseerde partner, zoals vacaturesite Brabant, is dan een extra steun in de rug. Maar jouw merk, jouw imago als werkgevers, blijft je belangrijkste wapen.
Bouw een aantrekkelijk beeld: 7 tips voor je imago als werkgever
Wanneer je wilt werken aan jouw werkgeversmerk is het belangrijk om jezelf écht te laten zien. En dan bedoelen we natuurlijk jouw bedrijf laten zien. Niet alleen je klanten, maar vooral ook je personeel. Wie nu al voor je werkt is het beste voorbeeld voor je kandidaten. Hoe is de sfeer nu écht binnen het bedrijf? En wie werken er? Dat kun je op verschillende manieren laten zien: fysiek, online of met drukwerk. Met een combinatie van deze drie weet je zeker dat jouw doelgroep niet om je heen kan. Met deze 7 tips kun je al een mooie stap maken:
1 Gebruik social media. Dit is natuurlijk een hele makkelijke manier om jezelf zichtbaar te maken. En betrek er je mensen bij, er is vaak meer talent in huis dan je denkt.
2 Bouw een beeldbank op. Foto’s van jouw bedrijf, je medewerkers en het werk dat ze doen. Nodig een fotograaf uit om foto’s te komen maken en gebruik ze op je website, social media of in advertenties.
3 Zorg dat je website up-to-date is. Wat doe jij als eerste wanneer je een vacature voorbij ziet komen? Precies, je googelt het bedrijf! Jouw website is vaak de eerste indruk die een werkzoekende, maar ook een potentiële klant, van je krijgt.
4 Krantenadvertenties, posters en ander drukwerk. Dit is erg goed voor de zichtbaarheid van jouw bedrijf. Komen ze jouw advertentie werkelijk overal tegen, dan wordt er zeker over gepraat.
5 Sponsoring. Je laat hiermee namelijk zien dat je betrokken bent. Dit kan bij een sportclub, goed doel of misschien bij een evenement in de regio. Sponsoring hoeft geen handen vol geld te kosten, dat kan vaak ook in natura.
6 Organiseer een leuke dag. Organiseer een uniek bedrijfsuitje waar nog zeker over nagepraat wordt, nodig familie en vrienden uit bij je bedrijf of doe mee bij een evenement bij jou in de regio. Willen je collega’s meelopen met een marathon? Geef ze dan gratis sportkleding. Zo ben je op een makkelijke manier toch zichtbaar!
7 Doe mee aan de Open Bedrijven Dag. Zo kan iedereen die wil een kijkje nemen bij jouw bedrijf. Zet de deuren open voor familie, vrienden en werkzoekenden in de Peel. Zo maak je niet alleen jouw collega’s enthousiast over je bedrijf, maar de hele regio. Wil je weten wat dit evenement precies inhoudt?
Meer weten? Kijk op https://www.werkenindepeel.nl