Webshops zijn weinig transparant over verantwoord ondernemen. Zeventien van de twintig webshops scoort onder de maat. Door de snelle groei en felle concurrentie heeft de sector te maken met steeds meer uitstoot van CO2, hoge percentages aan retourzendingen en steeds meer wegwerpdozen. Webshops zouden ook meer aandacht moeten geven aan een meer milieuvriendelijk en eerlijk assortiment.
Koploper met een C
De koploper in de ranglijst , Otto.nl, is ‘redelijk op weg’ met een C-label. Het bedrijf dankt deze positie vooral aan haar inspanningen om de CO2 uitstoot terug te dringen, ook bij de pakketbezorging. Bol.com volgt met een D-label en scoort goed op het thema verpakkingen. De grootste webshop van Nederland maakte recentelijk bekend dat alle verzenddozen het FSC keurmerk hebben, dat staat voor verantwoorde boskap. Wehkamp.nl staat derde doordat zij werkt aan een duurzamer assortiment.
Weinig transparantie
De overige 17 grote webshops voldoen nog niet aan de minimum criteria en krijgen het laagst mogelijke E-label. Niels Oskam, oprichter van Rank a Brand: “Deze webshops staan stijf onderaan de groene meetlat omdat ze nog weinig bekend hebben gemaakt, bijvoorbeeld over het gebruik van groene energie. Dan hoop je dat het achter de schermen wel goed geregeld is, maar dat is niet onze ervaring. Bedrijven die weinig bekend maken over verantwoord ondernemen hebben er in de regel weinig over te melden.” Niet meegenomen in het onderzoek zijn kleinere webshops, waarvan een aanzienlijk aantal zelfs volledig op duurzaamheid zijn gericht, of werken met met een aparte duurzame lijn, zoals Etnies.
Retourzendingen
Online winkelen lijkt van zichzelf voordelig voor het milieu, omdat er geen fysieke winkels bij nodig zijn. Dat voordeel wordt al snel ongedaan gemaakt door de vele retourzendingen die de webshops jaarlijks ontvangen. Bij sommige online modewinkels wordt 50% van de bestellingen teruggestuurd, met extra CO2 uitstoot tot gevolg. Oskam: “Die emissies zijn te beperken met efficiëntere routes en energiezuinig vervoer, maar desondanks groeit de jaarlijkse ecologische voetafdruk.”
Voor consumenten met een voorkeur voor fairtrade en milieuvriendelijke producten is het aanbod bij de grote webshops beperkt. Oskam: “Webshops kunnen de meest groene en faire keuzes uit het huidige assortiment veel beter onder de aandacht van webshoppers brengen dan ze nu doen.”