Plug-in hybride auto’s lijken steeds populairder te worden en worden daardoor steeds vaker gekocht door particulieren in Nederland. Dit komt met name doordat ze verkocht worden als milieuvriendelijke alternatieven van fossiele brandstof. Toch is er een onderzoek uitgebracht die aangeeft dat dit eigenlijk helemaal niet het geval is. Een rapport van Transport and Environment en Greenpeace claimt namelijk dat de CO2 uitstoot van plug-in hybride auto’s tweeënhalf keer hoger is dan de tests van de fabrikanten doen vermoeden.
Hoewel deze officiële cijfers de gemiddelde uitstoot van plug-in hybridevoertuigen op 44 g CO2 per kilometer plaatsen, stelt het nieuwe rapport dat het op de weg meer op 120 g lijkt.
Tests van de fabrikanten
Een plug-in hybride elektrische auto heeft zowel een benzinemotor als een accu, die beide de wielen kunnen aandrijven. In tegenstelling tot een normale hybride auto, waarbij alle energie uit de brandstof komt, heeft een plug-in hybride een grotere accu en kan deze op het lichtnet worden aangesloten om op te laden. Voordat je zo’n model koopt is de autoverzekering berekenen slim, terwijl het ook verstandig is om dit artikel te lezen. Omdat een plug-inhybride twee energiebronnen heeft, benzine en elektrisch, zal de uitstoot ervan namelijk sterk variëren, afhankelijk van hoeveel tijd er in volledig elektrische of benzinemodus wordt doorgebracht. In de Europese Unie gebruiken de fabrikanten de wereldwijd geharmoniseerde testprocedure voor lichte voertuigen, wat ook wel WLTP genoemd wordt.
Voor een plug-in hybride auto wordt de batterij volledig opgeladen en vervolgens herhaaldelijk 30 minuten gereden onder gecontroleerde omstandigheden op een rollenbank, wat een beetje lijkt op een loopband voor auto’s. Uiteindelijk bereikt het een punt waarop de batterijlading aan het begin en aan het einde van elke cyclus van 30 minuten hetzelfde is. Dit wordt de charge-sustain modus genoemd en is het punt waarop alle energie van de benzinemotor komt en de batterij in wezen leeg is. Fabrikanten berekenen hun officiële emissiecijfers deels op basis van emissies gedurende de tijd dat de auto benzine en elektriciteit gebruikt en deels wanneer de auto alleen op benzine rijdt.
En de realiteit
Als je een plug-in hybride auto koopt dan wil je natuurlijk niet te veel betalen voor de verzekering, dus de autoverzekering vergelijken is een aanrader, maar je wilt ook niet dat je voertuig meer CO2 uitstoot heeft dan je verwacht had. Wat zijn de werkelijke emissie dan van plug-in hybride auto’s? Nou, technisch gezien zijn eigenlijk zowel de waarde van de fabrikant als die in het nieuwe rapport correct. Dit heeft namelijk echt met het gebruik van de vierwieler te maken. Heb je een korte reistijd en kun je daardoor gebruik maken van de elektrische modus? Je zult dan naar alle waarschijnlijkheid zelfs een lagere uitstoot hebben dan de gemiddelde fabriekswaarde van 44 g CO2 uitstoot per kilometer. Maar, maak je vaak lange ritten en sluit je het voertuig nooit aan op het lichtnet? De kans is groot dat je uitstoot dan vergelijkbaar of zelfs slechter is dan bij een niet-hybride auto. Dan klopt de berekening van het rapport dus.