• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Zijn plug-in hybride auto’s slechter voor het milieu dan de fabrikanten suggereren? 

19 mei 2021|dooronze correspondent

autoverzekering

Plug-in hybride auto’s lijken steeds populairder te worden en worden daardoor steeds vaker gekocht door particulieren in Nederland. Dit komt met name doordat ze verkocht worden als milieuvriendelijke alternatieven van fossiele brandstof. Toch is er een onderzoek uitgebracht die aangeeft dat dit eigenlijk helemaal niet het geval is. Een rapport van Transport and Environment en Greenpeace claimt namelijk dat de CO2 uitstoot van plug-in hybride auto’s tweeënhalf keer hoger is dan de tests van de fabrikanten doen vermoeden.

Hoewel deze officiële cijfers de gemiddelde uitstoot van plug-in hybridevoertuigen op 44 g CO2 per kilometer plaatsen, stelt het nieuwe rapport dat het op de weg meer op 120 g lijkt.

Tests van de fabrikanten

Een plug-in hybride elektrische auto heeft zowel een benzinemotor als een accu, die beide de wielen kunnen aandrijven. In tegenstelling tot een normale hybride auto, waarbij alle energie uit de brandstof komt, heeft een plug-in hybride een grotere accu en kan deze op het lichtnet worden aangesloten om op te laden. Voordat je zo’n model koopt is de autoverzekering berekenen slim, terwijl het ook verstandig is om dit artikel te lezen. Omdat een plug-inhybride twee energiebronnen heeft, benzine en elektrisch, zal de uitstoot ervan namelijk sterk variëren, afhankelijk van hoeveel tijd er in volledig elektrische of benzinemodus wordt doorgebracht. In de Europese Unie gebruiken de fabrikanten de wereldwijd geharmoniseerde testprocedure voor lichte voertuigen, wat ook wel WLTP genoemd wordt.

Voor een plug-in hybride auto wordt de batterij volledig opgeladen en vervolgens herhaaldelijk 30 minuten gereden onder gecontroleerde omstandigheden op een rollenbank, wat een beetje lijkt op een loopband voor auto's. Uiteindelijk bereikt het een punt waarop de batterijlading aan het begin en aan het einde van elke cyclus van 30 minuten hetzelfde is. Dit wordt de charge-sustain modus genoemd en is het punt waarop alle energie van de benzinemotor komt en de batterij in wezen leeg is. Fabrikanten berekenen hun officiële emissiecijfers deels op basis van emissies gedurende de tijd dat de auto benzine en elektriciteit gebruikt en deels wanneer de auto alleen op benzine rijdt.

En de realiteit

Als je een plug-in hybride auto koopt dan wil je natuurlijk niet te veel betalen voor de verzekering, dus de autoverzekering vergelijken is een aanrader, maar je wilt ook niet dat je voertuig meer CO2 uitstoot heeft dan je verwacht had. Wat zijn de werkelijke emissie dan van plug-in hybride auto’s? Nou, technisch gezien zijn eigenlijk zowel de waarde van de fabrikant als die in het nieuwe rapport correct. Dit heeft namelijk echt met het gebruik van de vierwieler te maken. Heb je een korte reistijd en kun je daardoor gebruik maken van de elektrische modus? Je zult dan naar alle waarschijnlijkheid zelfs een lagere uitstoot hebben dan de gemiddelde fabriekswaarde van 44 g CO2 uitstoot per kilometer. Maar, maak je vaak lange ritten en sluit je het voertuig nooit aan op het lichtnet? De kans is groot dat je uitstoot dan vergelijkbaar of zelfs slechter is dan bij een niet-hybride auto. Dan klopt de berekening van het rapport dus.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je breed inzicht in actuele ontwikkelingen rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering en de pandemie onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • nul op de meterVerduurzaming per wijk helpt tegen energiearmoede28 maart 2023 - 13:32
  • Duurzaam de week door DDWD Duurzaam De Week Door 1226 maart 2023 - 14:45
  • air pollution EU houdt deur open voor auto’s op e-brandstoffen25 maart 2023 - 13:41
  • wilde bij Pesticiden veranderen gedrag van bijen meer bij warmer weer25 maart 2023 - 10:50
  • duurzaamheidsverslag Duurzaamheidsverslag wordt gemeengoed bij bedrijven25 maart 2023 - 10:39

Inzicht

  • toekomst van ons voedselRegeneratieve landbouw moet concreter en beter meetbaar22 maart 2023 - 15:06
  • agro industrieZorgen groene subsidies voor meer protectionisme?19 maart 2023 - 14:19
  • plastic afval Wat kan ik daar nu aan doen?11 maart 2023 - 10:16

Opinie

  • nieuwe duurzaamheid houdt ons overeind We hebben een nieuwe duurzaamheid nodig4 januari 2023 - 17:01
  • ontmenselijking 2022 het jaar van ontmenselijking11 december 2022 - 11:00
  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16
speedcomfort radiatorventilator

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Duurzaam op reis? Kies voor een treinreisreizen per trein bitcoin ethereum Hoe kun je duurzaam beleggen met cryptocurrencies?
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen