• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

4 van 10 Europeanen wil elektrisch gaan rijden

6 oktober 2018|doorIPS|inelektrische auto, mobiliteit

elektrische auto

Vier op de tien Europese automobilisten wil dat zijn of haar volgende auto elektrisch is of aangedreven wordt door een brandstofcel. Dat wijst op een groot potentieel, want momenteel is amper 2 procent van de verkochte auto’s voorzien van een stekker.

Gevraagd naar de reden waarom ze nog zo weinig elektrische modellen lanceren, wijzen autobouwers steevast naar de beperkte vraag bij de consument. De fabrikanten gaan uit van een maximaal marktaandeel van 20 tot 25 procent tegen 2025. Maar een enquête door Ipsos Mori onder 4500 Europeanen in negen lidstaten, doorprikt dat beeld. Afhankelijk van de lidstaat zegt 24 tot 48 procent van de bestuurders dat ze bij hun volgende aankoop of lease ‘waarschijnlijk’ een elektrisch model verkiezen.

Vooral Italianen en Spanjaarden zijn enthousiast, terwijl de Fransen en Duitsers met 24 en 25 procent het meest terughoudend zijn. België zit in de middenmoot met vier op de tien respondenten: 32 procent van de ondervraagden kiest ‘eerder waarschijnlijk’, 6 procent ‘erg waarschijnlijk’ voor een elektrisch model bij de volgende aankoop of lease.

Drempels

Van de respondenten die geen elektrisch voertuig overwegen bij hun volgende aankoop, blijkt de prijs de hoogste drempel, met gemiddeld 65 procent. Dat is een belangrijk punt, want de prijs van de batterijen daalt snel en daardoor kunnen snel meer bestuurders dus een elektrische model overwegen. Volkswagen kondigde onlangs aan dat het eind volgend jaar al een elektrische Golf wil verkopen tegen dezelfde prijs als de dieselvariant. De tweede grootste drempel is de beschikbaarheid van laadpunten, een bezorgdheid voor 38 procent van de ondervraagden.

Die vrees is onterecht, blijkt uit steeds meer onderzoeken, want er zijn al ruim voldoende laadpalen en bovendien blijkt amper 5 procent van de laadsessies aan publieke punten te gebeuren.

Verplichte verkoop

Opvallende conclusie van de enquête: bijna twee derde (62 procent) van de ondervraagden vindt dat autobouwers niet genoeg doen om elektrische auto’s te verkopen, bijvoorbeeld door aantrekkelijke marketing of door voldoende keuze te bieden. Daar zijn ook de Fransen (72 procent), Duitsers (67 procent) en Britten het mee eens.

Een onafhankelijk onderzoek door milieuorganisatie Transport & Environment (T&E) lijkt dat de bevestigen: volgens de groep wordt amper 3 procent van de marketing gespendeerd aan plug-in voertuigen en blijkt uit undercover tests dat veel autodealers hun klanten zelfs actief ontmoedigen. “Europeanen zijn bereid om elektrische voertuigen te kopen, maar de autobouwers doen niet genoeg om aantrekkelijke, betaalbare modellen aan te bieden”, zegt Greg Archer van T&E. “Dat is het grootste obstakel voor een snelle transitie naar elektrische mobiliteit. De burgers willen dat autobouwers meer doen en de overheid zou ambitieuzere CO2-doelstellingen moeten stellen.”

Zes op de tien Europeanen vindt dat de overheid autobouwers moet verplichten om elektrische voertuigen te verkopen in hun lidstaat. De steun daarvoor is het grootste in Spanje (83 procent), Polen (79 procent), Italië (69 procent) en Groot-Brittannië.

Meer dan de helft van de respondenten (55 procent) vindt dat de EU ambitieuze doelstellingen moet opleggen om de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s aan banden legen tegen 2030.

Sterke steun

“In de negen onderzochte lidstaten is er sterke steun voor ambitieus beleid om auto’s schoner te maken. Een aanzienlijke meerderheid van de Europeanen denkt dat de overheid autobouwers moet verplichten om de elektrische voertuigen te verkopen in hun land. De duidelijke boodschap van deze studie is dat burgers van hun regering verwachten dat ze meer ambitie toont in de transitie naar schone voertuigen dan wat de Europese Commissie en de Duitse overheid nu voorstellen.”

In november vorig jaar stelde de Europese commissie een uitstootreductie voor van 30 procent voor nieuwe auto’s en bestelwagens tegen 2030. De milieucommissie van het Europees Parlement stemde voor een 45 procent-reductie, en negentien lidstaten pleiten voor een reductie van 40 procent. Duitsland houdt het op 30 procent.

Volgende week wordt een gemeenschappelijke positie van de lidstaten verwacht. Dan volgt een ronde van onderhandelingen tussen de lidstaten, de commissie en het parlement, om begin 2019 een compromis te vinden.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • impact maken met werk
    Maak impact met je werk: verdien een salaris én verander de wereld19 mei 2025 - 06:00
  • stookolie raffinaderij
    ‘Groene’ fondsen beleggen toch in fossiele bedrijven18 mei 2025 - 14:03
  • economische groei
    Sta innovatie alleen toe wanneer het ontgroei helpt16 mei 2025 - 09:38
  • Waterzuivering
    Minder uitstoot broeikasgas bij waterzuivering11 mei 2025 - 10:40
  • geo-engineering
    Britten gaan experimenteren met de atmosfeer, ondanks risico’s7 mei 2025 - 18:26

Inzicht

  • biologische landbouw
    Vertraging en intimidatie houden landbouw in Nederland op slot23 mei 2025 - 12:29
  • stem van de aarde
    Een CAO voor de Aarde21 mei 2025 - 10:00
  • alarmbel
    Wat houdt ons tegen om op de noodrem te trappen?19 mei 2025 - 08:49

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Financieel rendement niet belangrijkste bij duurzaam beleggenGebruik zeldzame metalen voor zonnepanelen, niet voor Playstations
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten