• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Kort door de Bocht
  • Klimaat
  • Economie
  • Boeken
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

4 van 10 Europeanen wil elektrisch gaan rijden

6 oktober 2018|doorIPS|inelektrische auto, mobiliteit

elektrische auto

Vier op de tien Europese automobilisten wil dat zijn of haar volgende auto elektrisch is of aangedreven wordt door een brandstofcel. Dat wijst op een groot potentieel, want momenteel is amper 2 procent van de verkochte auto’s voorzien van een stekker.

Gevraagd naar de reden waarom ze nog zo weinig elektrische modellen lanceren, wijzen autobouwers steevast naar de beperkte vraag bij de consument. De fabrikanten gaan uit van een maximaal marktaandeel van 20 tot 25 procent tegen 2025. Maar een enquête door Ipsos Mori onder 4500 Europeanen in negen lidstaten, doorprikt dat beeld. Afhankelijk van de lidstaat zegt 24 tot 48 procent van de bestuurders dat ze bij hun volgende aankoop of lease ‘waarschijnlijk’ een elektrisch model verkiezen.

Vooral Italianen en Spanjaarden zijn enthousiast, terwijl de Fransen en Duitsers met 24 en 25 procent het meest terughoudend zijn. België zit in de middenmoot met vier op de tien respondenten: 32 procent van de ondervraagden kiest ‘eerder waarschijnlijk’, 6 procent ‘erg waarschijnlijk’ voor een elektrisch model bij de volgende aankoop of lease.

Drempels

Van de respondenten die geen elektrisch voertuig overwegen bij hun volgende aankoop, blijkt de prijs de hoogste drempel, met gemiddeld 65 procent. Dat is een belangrijk punt, want de prijs van de batterijen daalt snel en daardoor kunnen snel meer bestuurders dus een elektrische model overwegen. Volkswagen kondigde onlangs aan dat het eind volgend jaar al een elektrische Golf wil verkopen tegen dezelfde prijs als de dieselvariant. De tweede grootste drempel is de beschikbaarheid van laadpunten, een bezorgdheid voor 38 procent van de ondervraagden.

jac nijssen advertentie boek

Die vrees is onterecht, blijkt uit steeds meer onderzoeken, want er zijn al ruim voldoende laadpalen en bovendien blijkt amper 5 procent van de laadsessies aan publieke punten te gebeuren.

Verplichte verkoop

Opvallende conclusie van de enquête: bijna twee derde (62 procent) van de ondervraagden vindt dat autobouwers niet genoeg doen om elektrische auto’s te verkopen, bijvoorbeeld door aantrekkelijke marketing of door voldoende keuze te bieden. Daar zijn ook de Fransen (72 procent), Duitsers (67 procent) en Britten het mee eens.

Een onafhankelijk onderzoek door milieuorganisatie Transport & Environment (T&E) lijkt dat de bevestigen: volgens de groep wordt amper 3 procent van de marketing gespendeerd aan plug-in voertuigen en blijkt uit undercover tests dat veel autodealers hun klanten zelfs actief ontmoedigen. “Europeanen zijn bereid om elektrische voertuigen te kopen, maar de autobouwers doen niet genoeg om aantrekkelijke, betaalbare modellen aan te bieden”, zegt Greg Archer van T&E. “Dat is het grootste obstakel voor een snelle transitie naar elektrische mobiliteit. De burgers willen dat autobouwers meer doen en de overheid zou ambitieuzere CO2-doelstellingen moeten stellen.”

Zes op de tien Europeanen vindt dat de overheid autobouwers moet verplichten om elektrische voertuigen te verkopen in hun lidstaat. De steun daarvoor is het grootste in Spanje (83 procent), Polen (79 procent), Italië (69 procent) en Groot-Brittannië.

Meer dan de helft van de respondenten (55 procent) vindt dat de EU ambitieuze doelstellingen moet opleggen om de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s aan banden legen tegen 2030.

Sterke steun

“In de negen onderzochte lidstaten is er sterke steun voor ambitieus beleid om auto’s schoner te maken. Een aanzienlijke meerderheid van de Europeanen denkt dat de overheid autobouwers moet verplichten om de elektrische voertuigen te verkopen in hun land. De duidelijke boodschap van deze studie is dat burgers van hun regering verwachten dat ze meer ambitie toont in de transitie naar schone voertuigen dan wat de Europese Commissie en de Duitse overheid nu voorstellen.”

In november vorig jaar stelde de Europese commissie een uitstootreductie voor van 30 procent voor nieuwe auto’s en bestelwagens tegen 2030. De milieucommissie van het Europees Parlement stemde voor een 45 procent-reductie, en negentien lidstaten pleiten voor een reductie van 40 procent. Duitsland houdt het op 30 procent.

Volgende week wordt een gemeenschappelijke positie van de lidstaten verwacht. Dan volgt een ronde van onderhandelingen tussen de lidstaten, de commissie en het parlement, om begin 2019 een compromis te vinden.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je informatie en inzichten over duurzaamheid die je niet overal al leest. We werken onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

In deze belangrijke tijd bepalen we de richting van de toekomst. Krijgen we klimaatverandering onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Kort door de bocht

  • duurzaam nieuws De Boeren Blunder Beweging22 september 2023 - 09:39
  • duurzaam nieuws Rutte wil armen arm houden, anders gaan de rijken erop achteruit20 september 2023 - 10:48
  • duurzaam nieuws Nog meer fossiele subsidies, en ze gaan gewoon door16 september 2023 - 18:10
  • duurzaam nieuws Menselijk leed in Partij voor de Dieren opgelost, bestuur treedt af11 september 2023 - 11:27

Nieuws

  • links rechts politiekPeilingen Tweede Kamer: Omtzigt NSC ook zonder programma bovenaan21 september 2023 - 15:00
  • vliegtuig co2 luchtvaartEU-studie: kerosinebelasting is wel degelijk mogelijk20 september 2023 - 17:19
  • gratis waterstof Gratis waterstof maken uit plastic afval, het kan20 september 2023 - 14:25
  • nep optimisme Klimaatdoelen in zicht, maar alleen als alles maximaal goed gaat19 september 2023 - 16:59
  • windenergie op zee De remmende snelheid van de windenergie op zee19 september 2023 - 12:35

Inzicht

  • klimaatdoelen De klimaatdoelen deugen niet23 september 2023 - 15:09
  • ecomodernisme en ecomodernisten Het ongelijk van Jesse Frederik en de ecomodernisten17 september 2023 - 09:12
  • root causes landbopuw Gezond bodemleven is de root cause van duurzame landbouw3 september 2023 - 12:38

Opinie

  • bestaanszekerheid Bestaanszekerheid als politiek wisselgeld19 september 2023 - 08:00
  • stikstofnormHaagse schijt, hoe komen we er vanaf?12 september 2023 - 19:28
  • opwarming boven 2 graden De wedloop om te overleven27 augustus 2023 - 09:01

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Financieel rendement niet belangrijkste bij duurzaam beleggenGebruik zeldzame metalen voor zonnepanelen, niet voor Playstations
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen