• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Kantelpunten
  • Verkiezingen
    • Peilingen: iedereen heeft het CDA nodig, BBB halveert
    • StemWijzer en andere kieswijzers voor de Tweede Kamerverkiezingen 2025
  • Boeken
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Slim laden elektrische auto’s maakt laden goedkoper

16 juni 2016|doorredactie|inelektrische auto

elaadHet slim opladen van elektrische auto’s op die momenten dat er weinig vraag naar stroom is, maakt laden goedkoper. Dat blijkt uit onderzoek van advies- en ingenieursbureau Movares in opdracht van ElaadNL dat vandaag gepresenteerd wordt tijdens de Elaad lezingen. De kale stroomprijs van het laden van elektrische auto’s kan zo dalen met 35 tot 60 procent. 

De onderzoekers van Movares Energy concluderen dat Smart Charging van elektrische auto’s uitstekend geschikt is voor het leveren van flexibiliteit op de elektriciteitsmarkt. En die flexibiliteit tijdens het opladen van de auto is geld waard. De besparing kan oplopen tot 60 procent van de kale stroomprijs, dus zonder belastingen en transportkosten. Dat komt neer op 2,5 cent per kilowattuur (prijzen 2016) of 4,1 cent (prijzen 2014).

Movares komt tot deze conclusie uitgaande van een blijvende sterke groei van elektrische auto’s in Nederland. De onderzoekers verwachten 200.000 elektrische auto’s in 2020 en 1 miljoen in 2027. Omdat auto’s een groot deel van de tijd stil staan kunnen ze een belangrijke rol spelen op de korte termijn elektriciteitsmarkten. Dan moeten ze wel gekoppeld zijn aan laadpunten die geschikt zijn voor Smart Charging.

Elektrische auto’s die slim laden zijn zeer kansrijk voor de korte termijn elektriciteitsmarkten om een aantal redenen. Ze kunnen gezamenlijk veel stroom vragen of juist even niet. Het is de verwachting van Movares dat rond 2027 de elektrische auto’s voor een korte periode een collectief laadvermogen kunnen vragen van meerdere gigawatts (vergelijkbaar met drie moderne gascentrales). Bovendien kunnen ze vrijwel direct meer of minder stroom vragen en zijn er geen kosten voor opstarten of afschakelen. En ten slotte is de energievraag van al die auto’s voldoende groot om een daadwerkelijke bijdrage te kunnen leveren op de elektriciteitsmarkten. Bij 1 miljoen elektrische auto’s gaat het om 2,7 miljard kWh, vergelijkbaar met 2 ½ procent van de Nederlandse elektriciteitsvraag. Deze hoeveelheid is vele malen groter dan de hoeveelheid elektriciteit die nu in de laatste uren op de elektriciteitsmarkten wordt verhandeld. De mogelijkheden voor het leveren van flexibiliteit op de korte termijn elektriciteitsmarkten nemen nog verder toe als de elektrische auto’s ook stroom terug kunnen leveren aan het net (vehicle to grid).

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • links rechts politiek
    Peilingen: iedereen heeft het CDA nodig, BBB halveert21 oktober 2025 - 17:00
  • uitstoot energietransitie
    Fossiele energie blijft stijgen, klimaatgevaar neemt toe21 oktober 2025 - 10:45
  • nieuwe kerncentrales
    Chaos compleet rond kernenergie in Nederland?20 oktober 2025 - 10:48
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Nieuwe subsidie voor vergroten afzet van biologische producten17 oktober 2025 - 13:43
  • markt lokale voedselproductie
    Politiek wringt de samenleving uit17 oktober 2025 - 09:35

Inzicht

  • fudura
    Netcongestie als groeikans: hoe bedrijven sterker uit de energiecrisis kunnen komen21 oktober 2025 - 09:30
  • orkaan
    De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31
  • nieuwe spelers voor duurzaamheid mensen
    Duurzaamheid vraagt om nieuwe spelers11 oktober 2025 - 11:10

Opinie

  • orkaan
    De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31
  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Culemborg crowdfundt fablab in voormalig zwembadSomo: wetgeving conflictmineralen waterig compromis
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten