• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Modesector verspilt miljoenen aan onverkochte kleding

11 juli 2016|doorredactie|inafval, circulaire economie, hergebruik

afvalkledingDe Nederlandse modesector houdt jaarlijks 21,5 miljoen kledingstukken over. Voor modewinkels betekent dit een omzetverlies € 313,5 miljoen. Winkels, groothandels en producenten blijven zitten met onverkoopbare kleding omdat ze trends verkeerd hebben voorspeld en de maat, pasvorm of kleur niet goed is.

Onverkochte kledingvoorraad zorgt voor omzetschade en zinloze milieu-impact, maar vreemd genoeg is tot nu toe nauwelijks onderzocht hoe groot dit probleem is. Daarom heeft onderzoeksbureau Conclusr in opdracht van MVO Nederland een enquête gehouden onder 379 winkeliers en groothandelaren. Ook 70 buitenlandse kledingproducenten werden ondervraagd.

Daaruit blijkt dat 6,5% van alle nieuw geproduceerde kleding achterblijft bij producenten, groothandels en winkeliers. Deze broeken, T-shirts, jurkjes et cetera bereiken nooit de origineel beoogde consument. Het aandeel onverkochte kleding bij winkels is 4,2%. De voornaamste reden dat kleding onverkocht blijft is omdat het de verkeerde maat, pasvorm of kleur heeft.

Twee derde verkocht voor originele prijs

De 4,2% onverkochte kleding is het restje dat overblijft na de Sale-periode. Daarin gaat 31% van alle kleding met kortingen tot 75% de winkel uit. 64,8% van alle kleding wordt verkocht voor de originele prijs. De jaarlijkse berg onverkochte kleding bestaat uit 21,5 miljoen stuks, waarvan 13,8 miljoen stuks achterblijven bij winkels. Dit betekent voor hen een omzetverlies van € 313,5 miljoen.

Niet alle onverkochte kleding wordt vernietigd, zoals vaak wordt verondersteld. Het grootste deel wordt per kilo verkocht aan commerciële opkopers of geschonken aan goede doelen. Deze organisaties brengen de kleding opnieuw op de markt via outlets of ze verspreiden het in landen in Oost-Europa, Afrika en Azië.

Deel nieuwe kleding wordt vernietigd

Naar schatting 1,23 miljoen nieuwe, maar onverkochte kledingstukken worden jaarlijks vernietigd. Ongeveer de helft wordt gerecycled tot vilt, de andere helft eindigt in de verbrandingsoven. Een belangrijke reden voor modemerken om nieuwe kleding te vernietigen is om hun eigen markt niet te verstoren en hun imago te beschermen.

Onverkochte kleding voorkomen

Maatregelen die bedrijven kunnen nemen om onverkochte kleding te verminderen zijn vooral gericht op het dichter bij elkaar brengen van vraag en aanbod. Sommige modebedrijven weten de tijd tussen productie en levering in te korten tot 15 dagen door ongeverfde stoffen op voorraad te houden en modeartikelen dicht op de afzetmarkt te produceren.

Hoe sneller de vraag van de consument bekend is, hoe beter een bedrijf op deze vraag kan inspelen. De snelheid van informatie in de keten kan verkort worden met ´Electronic Data Interchange´. Daarbij wordt kassa-informatie uit de winkel dagelijks teruggespeeld naar groothandels en producenten, die daarop hun planning en productie kunnen aanpassen.

Grote winkeliers hebben bovendien de mogelijkheid om voorraden te verschuiven naar filialen waar een grotere vraag is naar een specifiek product. Zij houden minder onverkochte voorraad over dan kleine winkeliers.

Zie voor meer informatie en het onderzoeksrapport: mvonederland.nl/onverkochte-kleding

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • auto-industrie
    Somo: auto-industrie niet in crisis, frustreert klimaatbeleid26 juni 2025 - 10:01
  • licht aan in de nacht
    Alles wordt schaars in Nederland, moet nieuwe keuzes maken25 juni 2025 - 09:35
  • solar
    Momenten met negatieve stroomprijs nemen fors toe25 juni 2025 - 09:03
  • links rechts politiek
    Peilingen: NSC naar nul zetels, CDA nu op 2123 juni 2025 - 08:00
  • wind energie china
    Investeringen in groene energie stijgen hard, China aan kop19 juni 2025 - 10:41

Inzicht

  • big agro
    Hoe de agro-lobby gezonde landbouw de grond in boort23 juni 2025 - 11:10
  • duur
    Het leven is te duur, maak de toekomst gratis17 juni 2025 - 10:20
  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Team CLAFIS Victron uit Leeuwarden wint Dutch Solar ChallengeWeer TTIP-lek: Europese Commissie verkwanselt elektriciteitsnet
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten