• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Studenten Delft racen op waterstof

28 juli 2017|doorredactie|insport, waterstof

forze waterstofTijdens de Gamma Racing Days op 5 en 6 augustus doet studententeam Forze van de TU Delft mee aan een fossiele brandstofcompetitie op het TT circuit in Assen. De studenten doen dit met een 100% schone waterstof-elektrische auto. Hiermee zet het team voor het eerst met waterstof een unieke stap in de conventionele racewereld.

Al een decennium lang is het team met waterstof bezig: van waterstof aangedreven karts bouwen tot het realiseren van ’s werelds eerste circuitauto op waterstof.  Maar met een waterstofauto daadwerkelijk in het startveld staan van een conventionele race, is nog nooit eerder gedaan. Het is zelfs de eerste keer dat een studententeam deelneemt, wat een behoorlijke uitdaging met zich meebrengt voor alle teamleden. De auto die haar debuut gaat maken, de Forze VII, is inmiddels het zevende voertuig dat gebouwd is door de studenten. Met deze wereldprimeur wil het team laten zien wat de potentie en kracht is van waterstoftechnologie en bewijzen dat het realiseerbaar en enerverend kan zijn.

Verbeteringen

Voormalig Formule-1 coureur Jan Lammers heeft alle vertrouwen in de studenten. ‘Ze zijn enorm gegroeid, wat prachtig is om te zien’, aldus de coureur. Al sinds 2012 is Lammers ambassadeur van Forze en hij heeft nauwe banden met het team. Zo heeft hij eerder ook testgereden en geeft hij tips aan het team. ‘Het is voor ons van ultiem belang wat een coureur ervaart en opmerkt tijdens een testrit,’ vertelt Joost Berendsen, Chief Engineer. ‘Alleen dan kunnen wij de performance van de auto optimaliseren.’ Hoe de bolide gaat presteren, zal te zien zijn op zondag 6 augustus rond 15:00 in Assen tijdens de Supercar Challenge.

Techniek

De auto horen, zal het publiek waarschijnlijk niet. Alhoewel er niet op accu’s gereden wordt, gaat het wel om een volledig elektrisch voertuig. Het basisprincipe is vrij simpel, legt Berendsen uit. Samen met zuurstof uit de lucht, wordt waterstof door de brandstofcel omgezet in water en elektriciteit. Dit gaat naar de elektromotoren en  het water komt uit de uitlaat. Een groot voordeel van waterstof is dan ook dat het getankt kan worden, waardoor het gemak van tanken waar we aan gewend zijn, niet ontnomen hoeft te worden. Daarnaast is het gebruik van waterstof nu net zo veilig als benzine, misschien nog wel veiliger. Een waterstoftank van tegenwoordig wordt namelijk  uitvoerig getest. Zo moet een tank een valtest weerstaan, bestendig zijn tegen chemicaliën en worden er kogels op afgevuurd om extreme scenario’s te simuleren.

Over Forze

Forze is een dreamteam van de TU Delft en het énige studententeam ter wereld dat werkt met een high-power brandstofcel. Het team bestaat uit ruim vijftig studenten van verschillende faculteiten, van luchtvaart- en ruimtevaarttechniek tot industrieel ontwerpen. Hun missie is om het algemene publiek en industrieën te inspireren met hun eigen ontwikkelde technologie op het gebied van waterstof. Door het ontwerpen, ontwikkelen, bouwen en racen van state of the art voertuigen, demonstreren zij hun kennis en kunde. Dat is immers waar een dreamteam van de TU Delft om draait: leren en innoveren, zodat we de grenzen van technologie weer een klein stukje verleggen. Voor meer informatie, zie: www.forze-delft.nl.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • polymer
    Hergebruikt plastic lekt chemische stoffen in water27 juni 2025 - 10:19
  • Ingrid Robeyns
    Ingrid Robeyns ontvangt Stevinpremie voor onderzoek naar ongelijkheid27 juni 2025 - 09:55
  • auto-industrie
    Somo: auto-industrie niet in crisis, frustreert klimaatbeleid26 juni 2025 - 10:01
  • licht aan in de nacht
    Alles wordt schaars in Nederland, moet nieuwe keuzes maken25 juni 2025 - 09:35
  • solar
    Momenten met negatieve stroomprijs nemen fors toe25 juni 2025 - 09:03

Inzicht

  • big agro
    Hoe de agro-lobby gezonde landbouw de grond in boort23 juni 2025 - 11:10
  • duur
    Het leven is te duur, maak de toekomst gratis17 juni 2025 - 10:20
  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Zo werkt een windmolenSociale innovatie onderbelicht in de transitie naar een circulaire economie
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten