• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Kantelpunten
  • Verkiezingen
    • Peilingen: D66 knalt, hoop voor links en het klimaat
    • StemWijzer en andere kieswijzers voor de Tweede Kamerverkiezingen 2025
  • Boeken
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Vouwfiets op formaat van werktas

19 mei 2014|doorredactie|inmobiliteit, producten

intermodal vouwfiets Bike Intermodal brengt een nieuw model vouwfiets uit dat slechts 7,5kg weegt en opvouwbaar is tot 50x40x15 cm. Dat de fiets zo groot is als een werktas maakt het gebruikersvriendelijker dan eerdere modellen. Bovendien zijn alle onderdelen van de vouwfiets volledig recyclebaar.

Alessandro Belli van Tecnologie Urbane, een van de belangrijkste partners van het project en oprichter van de Bike Intermodal spin-off start-up, zegt: “In de Bike Intermodal hebben we het beste ontwerp, de beste productie en montage gecombineerd met de allernieuwste materialen om een supercompacte, lichtgewichte en aantrekkelijke fiets te vervaardigen die perfect aansluit bij de behoeften van het leven in de stad. We hopen dat het nieuwe model niet alleen fietsliefhebbers zal aantrekken, maar dat het ook de mensen die eerder te terughoudend waren om op een fiets te stappen zal overtuigen om deze fiets te gebruiken en de vrijheid te ervaren die het hen biedt.”

Een revolutie in vouwfietsontwerpen

Bike Intermodal verschuift van een typische fietsproducent naar een die geïnspireerd is door de auto-industrie. “We hebben de fiets verstevigd door het aantal onderdelen te beperken en de meest duurzame en lichtste materialen te gebruiken, zoals magnesium. Elk onderdeel is getest, herleidbaar en recyclebaar. Kwaliteitscontrole, herleidbaarheid van het productieproces en milieubewustzijn zijn voor ons belangrijke factoren,” benadrukt Belli.

De basis van de “intermodale fiets” bestaat uit een voorgespannen frame, waarbij het open- en dichtklappen van de fiets hetzelfde werkt als een landingsgestel van een vliegtuig. Het is gemaakt van gegoten aluminium of magnesium en zeilkabels. De makers kijken nu ook naar de mogelijkheid om in de toekomst grafeen te gebruiken om het frame nog lichter en sterker te maken.

intermodal vouwfietsProjectpartner Maxon Motor (BRAUN family) heeft een op maat gemaakte motor ontworpen die de mobiliteit verhoogt zonder extra gewicht toe te voegen. Inclusief motor weegt de fiets bijna de helft minder dan vergelijkbare vouwfietsen zonder motor en neemt de fiets ongeveer een vijfde van het formaat van andere modellen in beslag.

Het Bike Intermodal-onderzoeksproject ontving van de EU een onderzoekssubsidie van €1.58 miljoen. Sinds de voltooiing van het project is men doorgegaan met het optimaliseren van het ontwerp en productieproces van de fiets. Dit heeft geleid tot een commercieel haalbaar prototype. Het bedrijf is in gesprek met een aantal investeerders en enkele prominente spelers in de auto-industrie om het prototype in de markt te introduceren. Het model zonder motor gaat ongeveer €800 kosten en het elektrische model €1.300,-. Een erg minimalistische versie zou voor €500 over de toonbank moeten kunnen.

Kijk voor meer informatie op www.bike-intermodal.eu.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • klimaatschade door het leger
    Uitvoering milieumaatregelen defensieplannen onzeker28 oktober 2025 - 10:04
  • links rechts politiek
    Peilingen: D66 knalt, hoop voor links en het klimaat27 oktober 2025 - 07:00
  • wind energie china
    China haalt ons in met grote groene vijfjaars stappen26 oktober 2025 - 12:39
  • uitstoot energietransitie
    Fossiele energie blijft stijgen, klimaatgevaar neemt toe21 oktober 2025 - 10:45
  • nieuwe kerncentrales
    Chaos compleet rond kernenergie in Nederland?20 oktober 2025 - 10:48

Inzicht

  • bus
    Driekwart verliest tijdens de verkiezingen26 oktober 2025 - 10:49
  • fudura
    Netcongestie als groeikans: hoe bedrijven sterker uit de energiecrisis kunnen komen21 oktober 2025 - 09:30
  • orkaan
    De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31

Opinie

  • bus
    Driekwart verliest tijdens de verkiezingen26 oktober 2025 - 10:49
  • orkaan
    De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31
  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Europese nederlaag op Franse camembertShell ontwijkt belastingen via Zwitserland
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten