Bike Intermodal brengt een nieuw model vouwfiets uit dat slechts 7,5kg weegt en opvouwbaar is tot 50x40x15 cm. Dat de fiets zo groot is als een werktas maakt het gebruikersvriendelijker dan eerdere modellen. Bovendien zijn alle onderdelen van de vouwfiets volledig recyclebaar.
Alessandro Belli van Tecnologie Urbane, een van de belangrijkste partners van het project en oprichter van de Bike Intermodal spin-off start-up, zegt: “In de Bike Intermodal hebben we het beste ontwerp, de beste productie en montage gecombineerd met de allernieuwste materialen om een supercompacte, lichtgewichte en aantrekkelijke fiets te vervaardigen die perfect aansluit bij de behoeften van het leven in de stad. We hopen dat het nieuwe model niet alleen fietsliefhebbers zal aantrekken, maar dat het ook de mensen die eerder te terughoudend waren om op een fiets te stappen zal overtuigen om deze fiets te gebruiken en de vrijheid te ervaren die het hen biedt.”
Een revolutie in vouwfietsontwerpen
Bike Intermodal verschuift van een typische fietsproducent naar een die geïnspireerd is door de auto-industrie. “We hebben de fiets verstevigd door het aantal onderdelen te beperken en de meest duurzame en lichtste materialen te gebruiken, zoals magnesium. Elk onderdeel is getest, herleidbaar en recyclebaar. Kwaliteitscontrole, herleidbaarheid van het productieproces en milieubewustzijn zijn voor ons belangrijke factoren,” benadrukt Belli.
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan met een donatie. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.
De basis van de “intermodale fiets” bestaat uit een voorgespannen frame, waarbij het open- en dichtklappen van de fiets hetzelfde werkt als een landingsgestel van een vliegtuig. Het is gemaakt van gegoten aluminium of magnesium en zeilkabels. De makers kijken nu ook naar de mogelijkheid om in de toekomst grafeen te gebruiken om het frame nog lichter en sterker te maken.
Projectpartner Maxon Motor (BRAUN family) heeft een op maat gemaakte motor ontworpen die de mobiliteit verhoogt zonder extra gewicht toe te voegen. Inclusief motor weegt de fiets bijna de helft minder dan vergelijkbare vouwfietsen zonder motor en neemt de fiets ongeveer een vijfde van het formaat van andere modellen in beslag.
Het Bike Intermodal-onderzoeksproject ontving van de EU een onderzoekssubsidie van €1.58 miljoen. Sinds de voltooiing van het project is men doorgegaan met het optimaliseren van het ontwerp en productieproces van de fiets. Dit heeft geleid tot een commercieel haalbaar prototype. Het bedrijf is in gesprek met een aantal investeerders en enkele prominente spelers in de auto-industrie om het prototype in de markt te introduceren. Het model zonder motor gaat ongeveer €800 kosten en het elektrische model €1.300,-. Een erg minimalistische versie zou voor €500 over de toonbank moeten kunnen.
Kijk voor meer informatie op www.bike-intermodal.eu.