like duurzaamnieuws op facebook
volg duurzaamnieuws op twitter
zoeken op duurzaamnieuws

Amsterdam-Frankfurt in 50 minuten met hyperloop

Van: op 16 september 2018

hyperloop

Tijdens de eerste succesvolle editie van HyperSummit, georganiseerd door Hardt Hyperloop, presenteerden diverse gerenommeerde partijen hun gezamenlijke visie op de toekomst van hyperloop in Europa. Zo werd onder meer het station van de toekomst gepresenteerd door architectenbureau UNStudio. Ook deelde Hardt Hyperloop de resultaten van de kick-off studie Amsterdam-Frankfurt en kondigde Royal Schiphol Group een gezamenlijk onderzoek aan naar de haalbaarheid en toepasbaarheid van een hyperloopverbinding.

De eerste editie van de HyperSummit stond in het teken van urgentie, onderzoek en samenwerking. Onder andere Hans van den Berg, director van Tata Steel, en Jacco Buisman, Commercial Director van Movares, deelden hun visie over het belang van de hyperloop. Andere partners, zoals Royal IHC en InnoEnergy en Deutsche Bahn vertelden over hun bijdrage aan de mogelijkheden voor realisatie van de hyperloop. In het publiek begaven zich vertegenwoordigers uit de publieke en private sector.

 

Gezamenlijke studie Royal Schiphol Group

Tim Houter, CEO van Hardt Hyperloop: ”Wij zijn ontzettend trots dat de beweging die zich bezig houdt met de hyperloop ontwikkeling steeds groter wordt. Ook vandaag bewijst dit evenement dat de sleutel ligt in samenwerking. Vorige week committeerden InnoEnergy en Continental zich aan ons en vandaag hebben we een gezamenlijke studie met Royal Schiphol Group aangekondigd.”

Richard Emmerink, directeur Corporate Development van Royal Schiphol Group, geeft toelichting: “Royal Schiphol Group staat voor het optimaal verbinden van Nederland met de rest van de wereld om zo een bijdrage te leveren aan de welvaart en het welzijn in Nederland en daarbuiten. Om dit te kunnen blijven doen, is innovatie cruciaal. Voor Schiphol is het essentieel om als locatie goed bereikbaar te blijven, daarom wordt continu gewerkt aan verbetering hiervan. Met de stijgende vraag naar luchtvaart zien we nieuwe uitdagingen op ons afkomen. We zoeken de samenwerking op met diverse andere partijen voor kennisontwikkeling op het gebied van nieuwe mobiliteitsvormen, innovatieve transportnetwerken en veranderingen in het mobiliteitslandschap. In dat kader kijken we uit naar de samenwerking met Hardt en andere partners van het Hyperloop Implementation Program.”

 

Hyperloopstation

Het internationaal gerenommeerde architectenbureau UNStudio presenteerde tijdens de HyperSummit een eerste ontwerp van het hyperloopstation van de toekomst. Ren Yee, Head of Innovation Strategy & Forecasting, van UNStudio: “Het hyperloopsysteem heeft het potentieel om meerdere uitdagingen tegelijk aan te pakken. Met de globalisering is de onderlinge afhankelijkheid van verschillende landen ontstaan - economisch, politiek en sociaal. Wij geloven dat de hyperloop ons bij al deze uitdagingen kan helpen. En het ontwerp van de hub speelt hierbij een belangrijke factor.”

 

Hyperloop Implementation Program (HIP)

Ook was er speciale aandacht voor de kick-off studie van het Hyperloop Implementation Program (HIP) een programma van Hardt Hyperloop. Tijdens deze kick-off studie heeft het hyperloopbedrijf uit Delft samen met gerenommeerde partijen gekeken naar implementatievraagstukken rondom het traject Amsterdam–Frankfurt. Stefan Marges, Projectmanager HIP: “We stellen onszelf constant de vraag wat voor impact de implementatie van de hyperloop heeft op de omgeving, ons sociaal leven en op de economie.”

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat een traject Amsterdam – Frankfurt 450 kilometer lang is en met zeven tussenstations de reis ongeveer 50 minuten in beslag neemt. Dit in tegenstelling tot de vier uur die je kwijt bent wanneer regulier vervoer ingezet wordt. Met alleen al deze route zouden meer dan 4,3 miljoen inwoners kunnen worden bediend en op jaarbasis zou de hyperloop meer dan 48 miljoen passagiers kunnen vervoeren. De hyperloop zou een duurzaam alternatief bieden voor de ca. 2 miljoen vliegtuig passagiers op jaarbasis, waarbij 83.690 ton aan CO2-uitstoot wordt bespaard per jaar.

 

Lees meer over:

Meer artikelen uit de categorie: Nieuws

Bijna iedereen voelt de crisis en Duurzaamnieuws behoort tot de organisaties waar de pijn meteen steekt. Een heel groot deel van onze inkomsten is plots weggevallen en we vallen buiten de steunmaatregelen. Toch gaan we door, want ook dit gaat voorbij en dan is een duurzame opbouw harder nodig dan ooit. Kun jij ons meehelpen er doorheen te komen? Word dan lid, of help ons met een donatie. Dan kan hier.

Alvast bedankt - en blijf gezond!