• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Kort door de Bocht
  • Klimaat
  • Economie
  • Boeken
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Amsterdam-Frankfurt in 50 minuten met hyperloop

16 september 2018|doorredactie|inmobiliteit

hyperloop

Tijdens de eerste succesvolle editie van HyperSummit, georganiseerd door Hardt Hyperloop, presenteerden diverse gerenommeerde partijen hun gezamenlijke visie op de toekomst van hyperloop in Europa. Zo werd onder meer het station van de toekomst gepresenteerd door architectenbureau UNStudio. Ook deelde Hardt Hyperloop de resultaten van de kick-off studie Amsterdam-Frankfurt en kondigde Royal Schiphol Group een gezamenlijk onderzoek aan naar de haalbaarheid en toepasbaarheid van een hyperloopverbinding.

De eerste editie van de HyperSummit stond in het teken van urgentie, onderzoek en samenwerking. Onder andere Hans van den Berg, director van Tata Steel, en Jacco Buisman, Commercial Director van Movares, deelden hun visie over het belang van de hyperloop. Andere partners, zoals Royal IHC en InnoEnergy en Deutsche Bahn vertelden over hun bijdrage aan de mogelijkheden voor realisatie van de hyperloop. In het publiek begaven zich vertegenwoordigers uit de publieke en private sector.

Gezamenlijke studie Royal Schiphol Group

Tim Houter, CEO van Hardt Hyperloop: ”Wij zijn ontzettend trots dat de beweging die zich bezig houdt met de hyperloop ontwikkeling steeds groter wordt. Ook vandaag bewijst dit evenement dat de sleutel ligt in samenwerking. Vorige week committeerden InnoEnergy en Continental zich aan ons en vandaag hebben we een gezamenlijke studie met Royal Schiphol Group aangekondigd.”

Richard Emmerink, directeur Corporate Development van Royal Schiphol Group, geeft toelichting: “Royal Schiphol Group staat voor het optimaal verbinden van Nederland met de rest van de wereld om zo een bijdrage te leveren aan de welvaart en het welzijn in Nederland en daarbuiten. Om dit te kunnen blijven doen, is innovatie cruciaal. Voor Schiphol is het essentieel om als locatie goed bereikbaar te blijven, daarom wordt continu gewerkt aan verbetering hiervan. Met de stijgende vraag naar luchtvaart zien we nieuwe uitdagingen op ons afkomen. We zoeken de samenwerking op met diverse andere partijen voor kennisontwikkeling op het gebied van nieuwe mobiliteitsvormen, innovatieve transportnetwerken en veranderingen in het mobiliteitslandschap. In dat kader kijken we uit naar de samenwerking met Hardt en andere partners van het Hyperloop Implementation Program.”

meewind september

Hyperloopstation

Het internationaal gerenommeerde architectenbureau UNStudio presenteerde tijdens de HyperSummit een eerste ontwerp van het hyperloopstation van de toekomst. Ren Yee, Head of Innovation Strategy & Forecasting, van UNStudio: “Het hyperloopsysteem heeft het potentieel om meerdere uitdagingen tegelijk aan te pakken. Met de globalisering is de onderlinge afhankelijkheid van verschillende landen ontstaan - economisch, politiek en sociaal. Wij geloven dat de hyperloop ons bij al deze uitdagingen kan helpen. En het ontwerp van de hub speelt hierbij een belangrijke factor.”

Hyperloop Implementation Program (HIP)

Ook was er speciale aandacht voor de kick-off studie van het Hyperloop Implementation Program (HIP) een programma van Hardt Hyperloop. Tijdens deze kick-off studie heeft het hyperloopbedrijf uit Delft samen met gerenommeerde partijen gekeken naar implementatievraagstukken rondom het traject Amsterdam–Frankfurt. Stefan Marges, Projectmanager HIP: “We stellen onszelf constant de vraag wat voor impact de implementatie van de hyperloop heeft op de omgeving, ons sociaal leven en op de economie.”

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat een traject Amsterdam – Frankfurt 450 kilometer lang is en met zeven tussenstations de reis ongeveer 50 minuten in beslag neemt. Dit in tegenstelling tot de vier uur die je kwijt bent wanneer regulier vervoer ingezet wordt. Met alleen al deze route zouden meer dan 4,3 miljoen inwoners kunnen worden bediend en op jaarbasis zou de hyperloop meer dan 48 miljoen passagiers kunnen vervoeren. De hyperloop zou een duurzaam alternatief bieden voor de ca. 2 miljoen vliegtuig passagiers op jaarbasis, waarbij 83.690 ton aan CO2-uitstoot wordt bespaard per jaar.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je informatie en inzichten over duurzaamheid die je niet overal al leest. We werken onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

In deze belangrijke tijd bepalen we de richting van de toekomst. Krijgen we klimaatverandering onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Kort door de bocht

  • duurzaam nieuws Welke Wopke staat daar voor de EU?3 oktober 2023 - 09:44
  • duurzaam nieuws Klimaat afwezig en vaagheid troef op lijst Omtzigt NSC27 september 2023 - 10:27
  • duurzaam nieuws Partij voor de Dieren blijft een beestenbende24 september 2023 - 20:58
  • duurzaam nieuws De Boeren Blunder Beweging22 september 2023 - 09:39

Nieuws

  • bosbrand klimaatverandering Ambtenaren keren zich tegen kabinet met brandbrief klimaat en natuur29 september 2023 - 10:26
  • pfas in voedingsgewassen Hof: Toelating pesticiden door Nederland deugt niet29 september 2023 - 09:53
  • carbon lock-in olieproductie Groot-Brittannië geeft groen licht voor Rosebank olieveld in Noordzee27 september 2023 - 13:05
  • glyfosaat pesticide Bayer aangeklaagd wegens achterhouden onderzoeksresultaten glyfosaat27 september 2023 - 12:44
  • links rechts politiekPeilingen Tweede Kamer: kunnen Omtzigt NSC kandidaten wel verschil maken?26 september 2023 - 15:00

Inzicht

  • seizoensgroente Hoe seizoensgroente goed voor het klimaat en je portemonnee is26 september 2023 - 14:39
  • klimaatdoelen De klimaatdoelen deugen niet23 september 2023 - 15:09
  • ecomodernisme en ecomodernisten Het ongelijk van Jesse Frederik en de ecomodernisten17 september 2023 - 09:12

Opinie

  • bestaanszekerheid Bestaanszekerheid als politiek wisselgeld19 september 2023 - 08:00
  • stikstofnormHaagse schijt, hoe komen we er vanaf?12 september 2023 - 19:28
  • opwarming boven 2 graden De wedloop om te overleven27 augustus 2023 - 09:01

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Europees energiebeleid bedreigt bossen wereldwijdHoe groei landbouw meer schone energie tegenhoudt
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen