• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Kantelpunten
  • Verkiezingen
    • Peilingen: GroenLinks-PvdA op weg naar de grootste?
    • StemWijzer en andere kieswijzers voor de Tweede Kamerverkiezingen 2025
  • Boeken
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Test met autodelen voor personenbusjes

12 februari 2019|doorredactie|indeeleconomie, mobiliteit

vansharing

VANsharing.nl gaat samen met WeGo personenbusjes deelbaar maken. Met de samenwerking willen de bedrijven personenbusjes en rolstoelbusjes beter beschikbaar maken voor zowel de zakelijke als particuliere markt. Vanaf strategische plekken zijn de busjes op te halen en te openen via een app. In eerste instantie gaat het om een test met vijf busjes en in potentie om meer dan 500 busjes.

De eigenaar van VANsharing.nl, Ron Bolderman, heeft een uitgebreide ervaring in de vervoer- en mobiliteit branche en weet met name raad met personenbussen. Hij omschrijft een markt die op zoek is naar meer flexibiliteit: “Wij hebben meer dan 500 busjes beschikbaar. Busjes die geschikt zijn voor rolstoelvervoer en ‘normale’ busjes. De aanschaf van een variant die geschikt is voor rolstoelen kost al snel honderdduizend Euro. Dit terwijl de busjes een groot deel van de tijd stilstaan. Short lease was en is nog altijd een (tussen)oplossing, maar voor de toekomst verwacht ik dat ook dat niet aan de vraag voldoet en dat de deeleconomie oplossing biedt.”

Rolstoelbusjes vanaf vaste locaties

De deelbare busjes kunnen opgehaald worden vanaf vaste locaties. Er is vaak al een contract met zorginstellingen, scholen of sportclubs. Die hebben de busjes in de praktijk langere periodes niet nodig. De busjes kunnen dan gebruikt worden door woonlocaties of medewerkers van deze organisaties maar zeker ook door omwonende particulieren. Bolderman: “Wij krijgen bijvoorbeeld aanvragen van bedrijven die te maken hebben met seizoenswerk, maar ook van scholen die op zoek zijn naar oplossingen voor de buitenschoolse opvang. Een school, zorginstelling of vereniging gebruikt een busje echter vaak weer niet dagelijks en waarom dan wel betalen wanneer je op die dagen geen mobiliteit nodig hebt. Het is dan fijn als anderen gebruik kunnen maken op juist die stilstand dagen. Mooi toch zo’n deeleconomie!”

Administratie geregeld en bediening via smartphone

Met een app open je de keyless busjes en start je deze. De administratie is dan al gedaan. Dit houdt in dat de kosten voor gebruik automatisch worden toegekend aan de juiste gebruiker. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld via hun servicekosten een vaste fee betalen voor de beschikbaarheid van de busjes en een fee na gebruik. Dit wordt bijgehouden via de bijbehorende software en app. Hier worden met de organisaties afzonderlijke afspraken over gemaakt.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • mega cruiseschepen
    Gruwelijk groot: de mega cruiseschepen komen er aan13 september 2025 - 10:12
  • hittegolf
    Studie linkt hittegolven direct aan vervuilende bedrijven12 september 2025 - 10:34
  • pfas en pfos in vis
    Europese vis zwaar vervuild met PFAS11 september 2025 - 13:27
  • auto-industrie
    Hybride auto’s stoten tot vijf keer meer uit dan beloofd11 september 2025 - 10:11
  • solar
    Grote meerderheid wil dat nieuw kabinet salderingsregeling behoudt11 september 2025 - 09:52

Inzicht

  • jelleke schema
    Van Hier & Nu naar een duurzaam Straks, hoe dan? 12 september 2025 - 08:23
  • wonen en hypotheekrente aftrek in verkiezingsprogrammas
    Plannen voor wonen en hypotheekrente aftrek, wat doen die voor klimaat, duurzaamheid en milieu?8 september 2025 - 10:54
  • duurzaamheid en klimaat in de verkiezingen
    Duurzaamheid en klimaat in de verkiezingen van 2025, van groen tot zwart7 september 2025 - 13:39

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Zijn er over 100 jaar geen insecten meer?Klimaatchaos mogelijk door sneller smeltende ijskappen
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten