• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Bouw zelf je fiets om naar elektrisch

30 juli 2014|doorredactie|inmobiliteit

bouw zelf je fiets om naar elektrischJe fiets ombouwen naar elektrisch, dat klinkt misschien ingewikkeld en prijzig maar dat valt best mee. Want een elektrische fiets is niets anders dan een alledaagse fiets voorzien van hulpmotor en accu. Eenmaal ingebouwd biedt de elektrische fiets met ombouwset hetzelfde fietsplezier als de duurste elektrische fietsen.

Het werkt heel simpel; wanneer je begint te trappen start de ombouwset met ondersteunen. De hulpmotor levert ondersteuning tot 25 km/h en met het bedieningspaneel op het stuur kun je kiezen uit verschillende standen. Het ombouwen zelf bestaat uit het vervangen van het voorwiel door een kant-en-klaar nieuw wiel compleet met met motor, een nieuwe bagagedrager met de accu en een rem en bedieningspaneeltje op het stuur.

Hulpmotor

De motor zorgt voor de aandrijving van je elektrische fiets. Die levert een vermogen van 250 Watt bij een spanning van 36 Volt. Hierdoor is hij in staat veel toeren te maken wat resulteert in sterke trekkracht. Bovendien is de motor borstelloos, wat een langwere levensduur, meer vermogen en minder onderhoudt betekent. Door het uitermate compacte formaat is de motor nauwelijks te onderscheiden van een normale wielnaaf.

De motor wordt standaard in een geheel nieuw en gespaakt voorwiel afgeleverd, installeren is hierdoor heel eenvoudig: je vervangt het originele voorwiel door het nieuwe elektrisch aangedreven voorwiel. Het monteren van het nieuwe voorwiel is simpel door het losmaken van twee bouten op de asnaaf.

De hulpmotor zit in het voorwiel, daardoor ontstaat er tweewiel aandrijving. Bovendien ontstaat door het gewicht van de motor (slechts 2,7 kg) aan de voorzijde van de fiets, een betere gewichtsverdeling. Dat is heel prettig bij een glad wegdek door regen, ijs of sneeuw. Bij een achterwiel aangedreven e-bike bevindt het overgrote deel van het totaalgewicht (motor/accu en uw lichaamsgewicht) op de achterwielen. Hierdoor kan de voorkant zwabberig en onstabiel aanvoelen.

36V Lithium-Ion accu

De accu is de energieleverancier voor uw elektrisch aangedreven fiets. De ombouwset van eBike-Kit is voorzien van de nieuwste Li-Ion batterij technologie. Li-Ion is een accu technologie met een zeer hoge energiedichtheid, heeft geen geheugeneffect en is een stuk milieuvriendelijker dan andere accusoorten. Li-Ion accu’s worden tevens toegepast in de nieuwste generatie hybride auto’s als ook in de betere elektrische fietsen van ondermeer Flyer, Gazelle en Koga Miyata.

De uitneembare accu zit gemonteerd in de nieuwe bagagedrager. Een uitneembare accu is zeer praktisch en veilig. Je haalt hem in een handomdraai uit de slee van de bagagedrager en laadt hem zo bij je thuis, op kantoor of onderweg op aan het stopcontact.

De standaard oplader heeft een oplaadtijd van ongeveer vier tot vijf uur. De lader zorgt ervoor dat de batterij perfect wordt ontladen en opnieuw wordt opgeladen. De ombouwset wordt geleverd met een acculader.

Bagagedrager met ingebouwde accu-slede

De afneembare accu geplaatst in de nieuwe bagagedrager. Die is universeel en vervangt de huidige bagagedrager. Hij heeft een extra tussendek met daarin een ingebouwde accu-slede. De accu-slede is voorzien van een slot zodat deze niet ongewenst kan worden verwijderd.

Controller

De controller is het hart van de ombouwset en vergelijkbaar met het motormanagementsysteem in een auto. De controller bevat een chip die alle informatie van de aangesloten sensoren (bedieningspaneel, trapsensor en de remmen) bijhoudt en vervolgens gebruikt om de motor aan te sturen. Zo past de controller de hoeveelheid trapondersteuning aan naar de gekozen instelling op het bedieningspaneel en zorgt de controller er ook voor dat wanneer je remt de elektromotor direct stopt. De controller bevindt zich in de kleine zwarte box die is ingebouwd in de bagagedrager, net voor de accu.

Bedieningspaneel

Het bedieningspaneel is een kleine display op het stuur van de fiets. Het display heeft een drietal functies:

  • Regelaar trapondersteuning De hoeveelheid trapondersteuning kunt je instellen van lage ondersteuning voor ontspannen fietsen tot een krachtige ondersteuning. Er zijn zes verschillende ondersteuningsstanden.
  • Batterij indicator Je kunt de trapondersteuning ook volledig uitschakelen. De techniek van de e-bike ombouwset is dusdanig ontworpen dat er weinig weerstand optreedt en je ook zonder trapondersteuning perfect kunt fietsen zoals je dat op een gewone fiets gewend bent.
  • Wegrij-ondersteung Het bedieningspaneel is voorzien van een speciale ‘6 km/h’ wegrij-ondersteuningsknop. De wegrij-ondersteuning helpt je vanuit stilstand op weg en brengt de elektrische fiets op een snelheid van 6 km/h zonder dat je hiervoor hoeft mee te trappen. Dit kan erg handig zijn als je bijvoorbeeld stil staat op een heuveltje of voor een rood stoplicht. Vanaf 6 km/h moet je weer meetrappen.

Handremmen met motoronderbreker

De nieuwe set handremmen lijkt op het oog hetzelfde uit te zien als de oorspronkelijke handremmen. Ze werken ook exact hetzelfde maar hebben een extra eigenschap: een elektronische motoronderbreker. De motoronderbreker is een ingebouwde veiligheid die ervoor zorgt dat de motor direct stopt zodra je de remmen inknijpt.

Bestel hier je ombouwset!


Kijk ook naar deze video van 1-Vandaag:

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Waterzuivering
    Minder uitstoot broeikasgas bij waterzuivering11 mei 2025 - 10:40
  • geo-engineering
    Britten gaan experimenteren met de atmosfeer, ondanks risico’s7 mei 2025 - 18:26
  • overshoot day
    Overshoot Day: Voetafdruk Nederland kleiner dan gedacht3 mei 2025 - 10:06
  • links rechts politiek
    Peilingen: NSC verdampt, Wilders’ PVV zinkt weg, brede linkse winst30 april 2025 - 08:00
  • giftige chemie
    Giftige chemie, die andere bedreiging van de wereld28 april 2025 - 10:55

Inzicht

  • boeren met de natuur
    Boeren, bomen en biodiversiteit: de terugkeer van levend land11 mei 2025 - 10:16
  • groene groei
    Groene groei is een sprookje, trap er niet in4 mei 2025 - 15:04
  • landbouw geen roofbouw
    Nederland Gifland: Van gezondheidsklachten tot verlies van biodiversiteit3 mei 2025 - 10:43

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Rechter: NSA mag data van NL burgers verzamelenMilieuproblemen leiden ook tot toename criminaliteit
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten