like duurzaamnieuws op facebook
volg duurzaamnieuws op twitter
zoeken op duurzaamnieuws

Bouw zelf je fiets om naar elektrisch

Van: op 30 juli 2014

bouw zelf je fiets om naar elektrischJe fiets ombouwen naar elektrisch, dat klinkt misschien ingewikkeld en prijzig maar dat valt best mee. Want een elektrische fiets is niets anders dan een alledaagse fiets voorzien van hulpmotor en accu. Eenmaal ingebouwd biedt de elektrische fiets met ombouwset hetzelfde fietsplezier als de duurste elektrische fietsen.

Het werkt heel simpel; wanneer je begint te trappen start de ombouwset met ondersteunen. De hulpmotor levert ondersteuning tot 25 km/h en met het bedieningspaneel op het stuur kun je kiezen uit verschillende standen. Het ombouwen zelf bestaat uit het vervangen van het voorwiel door een kant-en-klaar nieuw wiel compleet met met motor, een nieuwe bagagedrager met de accu en een rem en bedieningspaneeltje op het stuur.

Fairphone 3_Staring lady

Hulpmotor

De motor zorgt voor de aandrijving van je elektrische fiets. Die levert een vermogen van 250 Watt bij een spanning van 36 Volt. Hierdoor is hij in staat veel toeren te maken wat resulteert in sterke trekkracht. Bovendien is de motor borstelloos, wat een langwere levensduur, meer vermogen en minder onderhoudt betekent. Door het uitermate compacte formaat is de motor nauwelijks te onderscheiden van een normale wielnaaf.

De motor wordt standaard in een geheel nieuw en gespaakt voorwiel afgeleverd, installeren is hierdoor heel eenvoudig: je vervangt het originele voorwiel door het nieuwe elektrisch aangedreven voorwiel. Het monteren van het nieuwe voorwiel is simpel door het losmaken van twee bouten op de asnaaf.

De hulpmotor zit in het voorwiel, daardoor ontstaat er tweewiel aandrijving. Bovendien ontstaat door het gewicht van de motor (slechts 2,7 kg) aan de voorzijde van de fiets, een betere gewichtsverdeling. Dat is heel prettig bij een glad wegdek door regen, ijs of sneeuw. Bij een achterwiel aangedreven e-bike bevindt het overgrote deel van het totaalgewicht (motor/accu en uw lichaamsgewicht) op de achterwielen. Hierdoor kan de voorkant zwabberig en onstabiel aanvoelen.

36V Lithium-Ion accu

De accu is de energieleverancier voor uw elektrisch aangedreven fiets. De ombouwset van eBike-Kit is voorzien van de nieuwste Li-Ion batterij technologie. Li-Ion is een accu technologie met een zeer hoge energiedichtheid, heeft geen geheugeneffect en is een stuk milieuvriendelijker dan andere accusoorten. Li-Ion accu's worden tevens toegepast in de nieuwste generatie hybride auto's als ook in de betere elektrische fietsen van ondermeer Flyer, Gazelle en Koga Miyata.

De uitneembare accu zit gemonteerd in de nieuwe bagagedrager. Een uitneembare accu is zeer praktisch en veilig. Je haalt hem in een handomdraai uit de slee van de bagagedrager en laadt hem zo bij je thuis, op kantoor of onderweg op aan het stopcontact.

De standaard oplader heeft een oplaadtijd van ongeveer vier tot vijf uur. De lader zorgt ervoor dat de batterij perfect wordt ontladen en opnieuw wordt opgeladen. De ombouwset wordt geleverd met een acculader.

Bagagedrager met ingebouwde accu-slede

De afneembare accu geplaatst in de nieuwe bagagedrager. Die is universeel en vervangt de huidige bagagedrager. Hij heeft een extra tussendek met daarin een ingebouwde accu-slede. De accu-slede is voorzien van een slot zodat deze niet ongewenst kan worden verwijderd.

Controller

De controller is het hart van de ombouwset en vergelijkbaar met het motormanagementsysteem in een auto. De controller bevat een chip die alle informatie van de aangesloten sensoren (bedieningspaneel, trapsensor en de remmen) bijhoudt en vervolgens gebruikt om de motor aan te sturen. Zo past de controller de hoeveelheid trapondersteuning aan naar de gekozen instelling op het bedieningspaneel en zorgt de controller er ook voor dat wanneer je remt de elektromotor direct stopt. De controller bevindt zich in de kleine zwarte box die is ingebouwd in de bagagedrager, net voor de accu.

Bedieningspaneel

Het bedieningspaneel is een kleine display op het stuur van de fiets. Het display heeft een drietal functies:

  • Regelaar trapondersteuning De hoeveelheid trapondersteuning kunt je instellen van lage ondersteuning voor ontspannen fietsen tot een krachtige ondersteuning. Er zijn zes verschillende ondersteuningsstanden.
  • Batterij indicator Je kunt de trapondersteuning ook volledig uitschakelen. De techniek van de e-bike ombouwset is dusdanig ontworpen dat er weinig weerstand optreedt en je ook zonder trapondersteuning perfect kunt fietsen zoals je dat op een gewone fiets gewend bent.
  • Wegrij-ondersteung Het bedieningspaneel is voorzien van een speciale '6 km/h' wegrij-ondersteuningsknop. De wegrij-ondersteuning helpt je vanuit stilstand op weg en brengt de elektrische fiets op een snelheid van 6 km/h zonder dat je hiervoor hoeft mee te trappen. Dit kan erg handig zijn als je bijvoorbeeld stil staat op een heuveltje of voor een rood stoplicht. Vanaf 6 km/h moet je weer meetrappen.

Handremmen met motoronderbreker

De nieuwe set handremmen lijkt op het oog hetzelfde uit te zien als de oorspronkelijke handremmen. Ze werken ook exact hetzelfde maar hebben een extra eigenschap: een elektronische motoronderbreker. De motoronderbreker is een ingebouwde veiligheid die ervoor zorgt dat de motor direct stopt zodra je de remmen inknijpt.

Bestel hier je ombouwset!


Kijk ook naar deze video van 1-Vandaag:

 

Lees meer over:

Meer artikelen uit de categorie: Advertorial, Inzicht

Bijna iedereen voelt de crisis, ook wij bij Duurzaamnieuws. Een groot deel van onze inkomsten is weggevallen en we vallen buiten de steunmaatregelen. Toch gaan we door, want als dit voorbij is wordt een duurzame opbouw harder nodig dan ooit. Kun jij ons meehelpen om er doorheen te komen? Word dan lid, of help ons met een donatie. Dat kan hier.

Alvast bedankt - en blijf gezond!
Team Duurzaamnieuws




 

Reacties: (5)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Phons Hoogeveen schreef:

    629 euro daar koop je onderhand een hele ebike voor is niet echt voordelig tel hier bij ook nog eens de aanschaf kosten van je eigen fiets bij op en je komt al gauw tot de conclusie dat je weer eens uitgekleed wordt.

  2. Jurgen schreef:

    Handig voor dieven, even 2 moertjes losdraaien en je neemt zo het voorwiel met motor mee.

  3. redactie schreef:

    @Carsten: er zijn pakketten met accu’s van verschillende capaciteit. De lichtste worden door onze leverancier niet aangeboden.

  4. Carsten888 schreef:

    In het filmpje wordt een prijs genoemd van 300 euro voor zo’n set. Maar online kost het minstens het dubbele. Hoe zit dat?

  5. Dave schreef:

    leuk om je lievelingsfiets zo op te kunnen voeren. Voor als t heel hard waait ofzo de batterij erop te gooien.