• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Communicatie duurzame producten biedt kansen voor organisaties

14 augustus 2022|doorredactie|induurzaam ondernemen, duurzaamheid

duurzame producten

Uit onderzoek van DPG Media en Panel Inzicht blijkt dat maar liefst 69 procent van de Nederlanders zorgen heeft over de toekomst van de wereld. Een goede reden om duurzamer te gaan leven. Zo is maar liefst 86 procent van de Nederlanders bereid om zijn of haar levensstijl aan te passen om bij te dragen aan een betere toekomst. Voor organisaties biedt dit kansen: 57 procent van de Nederlanders wil meer betalen voor een duurzame producten of diensten en 50 procent kiest eerder voor een product van een duurzaam merk.

Door als organisatie duurzaamheid mee te nemen in de communicatie, valt er dus nog veel te winnen.

Bedrijven moeten meer communiceren over hun duurzame producten

Terwijl het grootste deel van de ondervraagden bereid is een duurzamere levensstijl aan te nemen, blijkt de kennis over duurzaamheid nog onvoldoende. Tweederde van de ondervraagden vindt het dan ook belangrijk dat bedrijven meer communiceren over hun duurzame initiatieven. Men wil wel duurzamer leven, maar weet niet goed hoe ze dit het beste kunnen aanpakken (32%). Daarnaast wil bijna de helft van de ondervraagde Nederlanders meer weten over duurzame mogelijkheden. Met meer informatie krijgen zij de handvatten toegereikt om ook daadwerkelijk hun levensstijl aan te passen.

Meer betalen voor duurzaam imago

Duurzaamheid heeft een steeds grotere invloed op het imago van organisaties. Heeft een bedrijf een duurzaam imago? Dan is meer dan de helft van de ondervraagde Nederlanders bereid om meer te betalen voor een product of dienst. Vooral jongeren in de leeftijdscategorie 18 tot 30 jaar staan hiervoor open. Om hoeveel meer dat dan gaat, verschilt. De grootste groep (40%) zou tot 10 procent meer willen betalen. Daarnaast is het meest populaire product waar men meer voor over heeft duurzaam geproduceerd voedsel.

Helft Nederlanders past levensstijl al aan op basis van duurzaamheid

Hoewel het voornemen om een duurzame levensstijl aan te nemen groot is, lukt dit niet altijd. Een derde van de ondervraagden geeft aan zich soms schuldig te voelen over het eigen consumptiegedrag. Om zich minder schuldig te voelen, maar ook om iets bij te dragen aan een betere toekomst, past 52 procent van de ondervraagden zijn of haar levensstijl nu al aan op basis van duurzaamheid, dit is hoger dan in 2021. Populaire aanpassingen zijn onder andere minder autorijden (33%), minder vlees eten (51%), minder (lang) douchen (53%) en afval scheiden (77%). Maar ook door enkel te vliegen als het hoogst noodzakelijk is en het isoleren van de woning, willen de ondervraagde Nederlanders een bijdrage leveren aan een duurzamere leefomgeving.

Opmerking: de uitkomsten van dit soort onderzoek zijn al zo’n 20 jaar bijna hetzelfde. Wanneer het gedrag daadwerkelijk hiermee zou overeenkomen, zou het aandeel in de verkoop van duurzame producten veel hoger zijn dan de huidige ca 20%.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Wordt 2022 een rampjaar voor duurzaamheid, klimaat en voor jou? rampjaar 2022 consumptie Waar zijn al die mensen gebleven?
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten