• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

De 5 slimste anti-plastic campagnes van Nederland in 2018

13 december 2018|doorredactie|inmilieu, plastic

plasticvervuiling

De planning is dat er voor het einde van het jaar goedkeuring komt op het voorstel voor een verbod op wegwerpplastic in Europa. Het lijkt erop dat iedereen het gehad heeft met de plastic soep, het is tijd voor verandering. De beelden van zeehonden in de Noordzee, verstikt in plastic, deden zelfs de meest verstokte plastic gebruiker beseffen dat we drastische maatregelen moeten nemen. Consumenten, organisaties en bedrijven namen dit jaar massaal hun verantwoordelijkheid en organiseerden acties om plastic afval tegen te gaan. Soms slechts als marketingtrucje maar vaak gelukkig ook oprecht en effectief. Ter inspiratie voor het nieuwe jaar een selectie van 5 van de meest opvallende acties in 2018.

Normaliter zijn marketing campagnes erop gericht meer te verkopen. Deze acties zijn er juist op gericht om minder plastic te (ver)kopen. Hoewel het een nobel idee is om al het afval op te ruimen, is het effectiever om mensen aan te zetten tot het verminderen van plastic afval. En dat is wat deze initiatieven voor ogen hadden. Marketingafdelingen die zich nu aan het buigen zijn over acties voor 2019 kunnen wellicht wat ideeën ‘recyclen’ van deze bedrijven en organisaties?

  1. Opsporen en aanspreken

Hij werd onlangs genomineerd voor de Coolest Dutch Brands award van 2018 voor de app die de hij samen met Google ontwikkelde; Merijn Tinga, bekender als de Plastic Soup Surfer. Hij was dit jaar vooral in het nieuws met de indrukwekkende surfreizen die hij maakte op zijn board van plastic afval. In een interview met Fonkonline.nl legt Merijn uit wat de app doet:  ‘Samen met ons heeft Google een webapp gemaakt waarmee consumenten met hun smartphone afval kunnen opsporen. Google onthoudt waar, hoeveel en van welk materiaal. Met die gegevens kunnen we naar bedrijven stappen. Zo betrekken we consumenten op een laagdrempelige

  1. Dit liedje krijg je niet meer uit je hoofd

Na een opruimactie in Honduras was de maat echt vol voor SodaStream CEO Daniel Birnbaum. Hij weigert sindsdien zelf rietjes of enig ander wegwerpplastic te gebruiken en wil er bij de consument sterker op aandringen dat het nu echt tijd is voor verandering. Het bedrijf maakte een internationale videocampagne met in de hoofdrol een lieflijk koor dat tijdens het zingen van het lied ‘It’s time for a change’ beseft dat het er allemaal niet zo rooskleurig voorstaat als we denken. In Nederland werd het lied tijdens een guerilla optreden op Hoog Catharijne gezongen om in het hoofd van de consument te blijven hangen. SodaStream laat in de video bovendien zien hoe haar product een oplossing is om plastic afval te voorkomen. Met een herbruikbare fles kan iemand namelijk gemiddeld 2800 plastic wegwerpflessen besparen. Leuk detail: de stem van de schildpad in de video is van rocklegende Rod Stewart.

  1. Klein maar fijn

De ‘365 Days of Less Waste Challenge’ is een initiatief van de Nederlandse website Awkwardduckling.nl. Een actie met een kleiner bereik maar daarom niet minder slim. De website geeft op Instagram en Facebook iedere dag een tip om minder afval te produceren.  Effectief, want als je het gedrag van de consument wil veranderen moet je deze wel de inzichten en ideeën geven om dit te doen. Denk bijvoorbeeld aan het gebruiken van, gebruikte, gemalen koffie om de tuin te bemesten of tips om zelf droogshampoo te maken.

  1. In zee met Plastic Whale

Een supermarkt is de plaats waar de grootste concentratie potentieel plastic afval aanwezig is. PLUS Supermarkt ging daarom dit jaar de samenwerking aan met Plastic Whale. Het doel is om niet alleen duurzamer te verpakken maar ook om minder te verpakken. In het verlengde van de samenwerking kondigde de supermarkt onlangs aan om met ingang van het nieuwe barbecueseizoen in 2019 herbruikbare borden, kommen, bekers en bestek in het schap te plaatsen als vervanging voor plastic wegwerpservies. PLUS is de eerste supermarkt die haar assortiment wegwerpartikelen op deze manier duurzamer maakt.

  1. Minder praten, meer doen

Dat alleen roepen dat je duurzaam bent niet meer gepikt wordt door  de consument blijkt wel uit deze actie van Recycling Netwerk Benelux begin 2018. Het merk Spa, dat claimt duurzaam te zijn, deelde op hardloopwedstrijd, de 20 van Brussel, waterflesjes uit aan alle lopers. Die flesjes kwamen allemaal bij het vuil terecht. Daar wisten de actievoerders van Recycling Netwerk Benelux wel raad mee: zij brachten de 30.000 flesjes stuk voor stuk terug naar de fabrikant. De eerder genoemde fabrikant van bruiswatertoestellen speelde hier overigens weer slim op in door alle lopers een herbruikbare fles aan te bieden.

Wie in 2019 een effectieve actie op wil zetten om consumenten te helpen minder plastic te gebruiken zal oprecht, origineel en daadkrachtig moeten optreden. Het best denkbare resultaat? Dat het woord ‘plastic soup’ straks niet meer voorkomt in ons vocabulaire.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Menno Bentveld over onze haat-liefde verhouding met plasticDuurzaam beleggen is eigenlijk heel gewoon
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten