Oogst bouwt ‘nieuwe boerenwinkels’ in de stad, waar je verse producten vindt van boeren en makers uit de buurt. Met als missie samen met boeren en klanten een lekker voedselsysteem te bouwen dat barst van de biodiversiteit. Om dat goed én op meer plekken te kunnen doen, heeft zij de handen ineen geslagen met impact financiers Stichting DOEN (het fonds van de Postcode Loterij) en de Rabo Foundation.
Leuke, groene voedselsystemen door heel Nederland
Oogst is opgericht door Fennie Lansbergen (eerder werkzaam in microfinancieringen en landbouwtransitie in Afrika) en Joost van Schie (eerder werkzaam in het bedrijfsleven en sinds 2020 biologisch boer op Boerderij de Eenzaamheid). Met als doel het verdienmodel van regeneratieve boeren te verbeteren. Ze verzamelen de lekkerste ambachtelijke producten van boeren en makers op één plek en delen hun verhaal. Oogst heeft sinds twee jaar winkels geopend in het centrum van Leiden, Woerden en Haarlem. Dit jaar is er ook een eerste Oogst winkel op een boerenerf geopend, in Montfoort. Op drukke dagen is er personeel in de verswinkel en op andere momenten bedienen klanten zichzelf. Met de Oogst app kun je namelijk de winkeldeur openen en ook je boodschappen betalen. De ervaring leert tot op heden dat het vertrouwen dat klanten gegeven wordt om eerlijk af te rekenen, (letterlijk) wordt terugbetaald.
Fennie Lansbergen “Het is zo tof om pionierende boeren te zien die er alles aan doen om producten te maken door mét de natuur te werken. Dat proef je. En daar willen we veel meer mensen aan laten proeven!”
De markt voor bio is nog maar 4%
In Nederland kampen we met een paar grote crises waar regeneratieve landbouw een belangrijke oplossing voor kan zijn. Boeren die regeneratief werken (de methode gaat verder dan biologisch) zorgen voor herstel van leven op hun land. Dat betekent meer biodiversiteit, schoner drinkwater, schonere lucht, verbinding met de mensen om hen heen en een gezondere bodem waar voedzame producten vanaf komen. Momenteel is de markt voor biologisch en regeneratief voedsel nog maar 4% van het totaal in Nederland, waarmee het een hekkensluiter is in Europa. Dat wil Oogst laten groeien door het aanbod leuker en toegankelijker te maken.
Maarten Derksen “Oogst zorgt ervoor dat boeren die regeneratief werken makkelijker hun producten kunnen verkopen, en tegelijkertijd hebben consumenten dankzij Oogst betere toegang tot deze producten. Stichting DOEN zoekt altijd naar de voorlopers die de toekomstige mainstream worden. Wij denken dat Oogst er zo één is.”
Oogst verkoopt veel verse, onbewerkte producten uit het seizoen, wat past in een gezonde levensstijl. Klanten worden geïnspireerd om met het seizoen te koken en leren de boeren en makers uit de buurt kennen. Ook is er veel interesse bij activiteiten op het erf en is er grote betrokkenheid bij de winkels. Zo bouwen we samen aan een leuker en groener voedselsysteem!