• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

De elektrische melkkoe: elektrisch rijden wordt steeds duurder

29 augustus 2023|doorredactie|inelektrische auto, klimaatverandering

laadtarieven en de elektrische melkkoe

Binnen steden en zelfs in dezelfde straat kunnen laadtarieven van openbare laadpalen enorm verschillen. Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De Consumentenbond pleit voor meer transparantie, zodat consumenten de laadprijzen kunnen vergelijken en weten waar ze aan toe zijn. Daarnaast wil de overheid de belasting op elektrische auto’s fors verhogen. Schiet het klimaat daar iets mee op?

De Consumentenbond peilde de laadtarieven in alle Nederlandse steden. In Amsterdam verschilt het tarief binnen sommige straten €0,09 per kWh, in Maastricht €0,17 en in Hoofddorp zelfs €0,28, op een stukje van 200 meter. Dat scheelt €14 op een laadsessie van 50 kWh. Ook tussen steden lopen de tarieven enorm uiteen. In goedkope steden zoals Amsterdam, Den Haag en Nijmegen is het openbare laadtarief gemiddeld €0,33 per kWh. In dure steden zoals Almere en Haarlem betalen consumenten gemiddeld €0,61, wat ook de brandstofprijs per kilometer voor elektrisch rijden al vaak duurder maakt dan voor een vergelijkbare auto op benzine.

Tarieven niet altijd zichtbaar

Exploitanten van laadpalen zijn wettelijk verplicht om transparant te zijn over hun prijzen, via een sticker of een QR-code op de laadpaal. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Wij checkten tientallen palen, maar QR-codes blijken lang niet altijd te werken. Je komt niet uit bij de tarieven of je moet je eerst registreren. Dat is omslachtig. Wij vinden dat het laadtarief per kWh direct zichtbaar moet zijn op de laadpaal. Op een sticker of een display.’

Wirwar aan laadpassen

Consumenten kunnen als alternatief voor dure openbare laadtarieven kiezen voor een laadpas met een lager vast tarief. Maar dat vraagt veel uitzoekwerk. Er zijn honderden laadpassen met elk een eigen kostenstructuur en voorwaarden. Molenaar: ‘Dat maakt het lastig voor consumenten om tarieven te vergelijken en te kijken wat voor hen de beste optie is.’

In tientallen steden is maar één aanbieder actief. Molenaar: ‘Wij roepen gemeentes op scherp aan te besteden en bij voorkeur meerdere aanbieders toe te laten die kunnen concurreren. En als er maar één aanbieder is, zou de gemeente in ieder geval het prijsniveau moeten bewaken.’

Hogere belasting

Naast de sterk gestegen en ondoorzichtige laadkosten wil de regering ook de wegenbelasting op elektrische auto’s fors verhogen. Die maatregel raakt vooral de kleinere EV’s en laat de dure, zware modellen juist buiten schot. Daarmee schiet de overheid wat stimuleren van elektrisch rijden betreft in eigen voet.

Elektrische melkkoe

Bij de introductie van de EV, de elektrische auto, werden de lage gebruikskosten aangevoerd als sterk argument voor aanschaf, want die zouden de meerprijs meer dan compenseren. Daarnaast werden er subsidies bij aanschaf in het leven geroepen. Die situatie wordt nu volledig omgekeerd. Elektrisch rijden wordt zelfs duurder dan rijden op benzine. De enige logica die daarachter te vermoeden valt is die van geld: er rijden inmiddels voldoende e-auto’s rond om ook die als melkkoe te gaan gebruiken. En dat heeft niets met klimaatbeleid te maken.

Iedereen elektrisch is geen oplossing

Als het echt om het klimaat gaat, dan is iedereen in een eigen elektrische auto geen oplossing. Dat schreven we al een paar jaar geleden. Want de CO2-uitstoot bij de productie van elektrische auto’s is hoger dan bij het maken van conventionele, fossiele auto’s. Dat werpt een heel ander licht op de snelle overgang naar elektrisch vervoer. Elektrische auto’s zijn juist geschikt voor deelvervoer, omdat ze minder slijten en veel meer kilometers kunnen maken. En dan wordt het voordeel veel interessanter, niet alleen voor het klimaat. Bij de huidige prijsstijgingen kan het zeker voor particulieren in steden, die niet zoveel rijden, juist goedkoper zijn om van deelvervoer gebruik te maken. Dat is ook precies de groep waarbij het milieunadeel bij productie het zwaarst weegt.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • impact maken met werk
    Maak impact met je werk: verdien een salaris én verander de wereld19 mei 2025 - 06:00
  • stookolie raffinaderij
    ‘Groene’ fondsen beleggen toch in fossiele bedrijven18 mei 2025 - 14:03
  • economische groei
    Sta innovatie alleen toe wanneer het ontgroei helpt16 mei 2025 - 09:38
  • Waterzuivering
    Minder uitstoot broeikasgas bij waterzuivering11 mei 2025 - 10:40
  • geo-engineering
    Britten gaan experimenteren met de atmosfeer, ondanks risico’s7 mei 2025 - 18:26

Inzicht

  • biologische landbouw
    Vertraging en intimidatie houden landbouw in Nederland op slot23 mei 2025 - 12:29
  • stem van de aarde
    Een CAO voor de Aarde21 mei 2025 - 10:00
  • alarmbel
    Wat houdt ons tegen om op de noodrem te trappen?19 mei 2025 - 08:49

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Exxon: Oliebedrijven gaan gewoon door met teveel uitstoten stookolie raffinaderij badkamer Kun je duurzamer naar het toilet gaan? Nieuwe perspectieven op waterverbruik...
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten