Binnen steden en zelfs in dezelfde straat kunnen laadtarieven van openbare laadpalen enorm verschillen. Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De Consumentenbond pleit voor meer transparantie, zodat consumenten de laadprijzen kunnen vergelijken en weten waar ze aan toe zijn. Daarnaast wil de overheid de belasting op elektrische auto’s fors verhogen. Schiet het klimaat daar iets mee op?
De Consumentenbond peilde de laadtarieven in alle Nederlandse steden. In Amsterdam verschilt het tarief binnen sommige straten €0,09 per kWh, in Maastricht €0,17 en in Hoofddorp zelfs €0,28, op een stukje van 200 meter. Dat scheelt €14 op een laadsessie van 50 kWh. Ook tussen steden lopen de tarieven enorm uiteen. In goedkope steden zoals Amsterdam, Den Haag en Nijmegen is het openbare laadtarief gemiddeld €0,33 per kWh. In dure steden zoals Almere en Haarlem betalen consumenten gemiddeld €0,61, wat ook de brandstofprijs per kilometer voor elektrisch rijden al vaak duurder maakt dan voor een vergelijkbare auto op benzine.
Tarieven niet altijd zichtbaar
Exploitanten van laadpalen zijn wettelijk verplicht om transparant te zijn over hun prijzen, via een sticker of een QR-code op de laadpaal. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Wij checkten tientallen palen, maar QR-codes blijken lang niet altijd te werken. Je komt niet uit bij de tarieven of je moet je eerst registreren. Dat is omslachtig. Wij vinden dat het laadtarief per kWh direct zichtbaar moet zijn op de laadpaal. Op een sticker of een display.’
Wirwar aan laadpassen
Consumenten kunnen als alternatief voor dure openbare laadtarieven kiezen voor een laadpas met een lager vast tarief. Maar dat vraagt veel uitzoekwerk. Er zijn honderden laadpassen met elk een eigen kostenstructuur en voorwaarden. Molenaar: ‘Dat maakt het lastig voor consumenten om tarieven te vergelijken en te kijken wat voor hen de beste optie is.’
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan met een donatie. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.
In tientallen steden is maar één aanbieder actief. Molenaar: ‘Wij roepen gemeentes op scherp aan te besteden en bij voorkeur meerdere aanbieders toe te laten die kunnen concurreren. En als er maar één aanbieder is, zou de gemeente in ieder geval het prijsniveau moeten bewaken.’
Hogere belasting
Naast de sterk gestegen en ondoorzichtige laadkosten wil de regering ook de wegenbelasting op elektrische auto’s fors verhogen. Die maatregel raakt vooral de kleinere EV’s en laat de dure, zware modellen juist buiten schot. Daarmee schiet de overheid wat stimuleren van elektrisch rijden betreft in eigen voet.
Elektrische melkkoe
Bij de introductie van de EV, de elektrische auto, werden de lage gebruikskosten aangevoerd als sterk argument voor aanschaf, want die zouden de meerprijs meer dan compenseren. Daarnaast werden er subsidies bij aanschaf in het leven geroepen. Die situatie wordt nu volledig omgekeerd. Elektrisch rijden wordt zelfs duurder dan rijden op benzine. De enige logica die daarachter te vermoeden valt is die van geld: er rijden inmiddels voldoende e-auto’s rond om ook die als melkkoe te gaan gebruiken. En dat heeft niets met klimaatbeleid te maken.
Iedereen elektrisch is geen oplossing
Als het echt om het klimaat gaat, dan is iedereen in een eigen elektrische auto geen oplossing. Dat schreven we al een paar jaar geleden. Want de CO2-uitstoot bij de productie van elektrische auto’s is hoger dan bij het maken van conventionele, fossiele auto’s. Dat werpt een heel ander licht op de snelle overgang naar elektrisch vervoer. Elektrische auto’s zijn juist geschikt voor deelvervoer, omdat ze minder slijten en veel meer kilometers kunnen maken. En dan wordt het voordeel veel interessanter, niet alleen voor het klimaat. Bij de huidige prijsstijgingen kan het zeker voor particulieren in steden, die niet zoveel rijden, juist goedkoper zijn om van deelvervoer gebruik te maken. Dat is ook precies de groep waarbij het milieunadeel bij productie het zwaarst weegt.