• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

De vijf MVO-marketing trends voor 2018

11 januari 2018|doorredactie|induurzaam ondernemen, mvo

Nu de economie dit jaar volgens het CPB met meer dan 3% gaat groeien, ontstaat er extra ruimte voor bedrijven om bij te dragen aan de oplossing van maatschappelijke uitdagingen en daarmee te investeren in een stevigere marktpositie voor de lange termijn. Tegelijkertijd heerst er bij klanten scepsis ten aanzien van de duurzaamheidsclaims en intenties van bedrijven, zoals we het afgelopen jaar zagen naar aanleiding van campagnes van Pepsi, McDonald’s (in UK) en Rabobank.

Wat betekent dat voor de wijze waarop bedrijven in 2018 MVO en duurzaamheid integreren binnen hun marketinginspanningen?

  1. Societal purpose apart onderdeel van de merkpositionering

In 2018 zullen merken explicieter onderscheid maken tussen de purpose voor de individuele klant en hun purpose voor de maatschappij. Nu lopen beide dimensies vaak nog door elkaar, wat tot verwarring en minder scherpte leidt.

Voor corporate merken lukt het soms nog wel om beide dimensies in één purpose te vangen, maar zeker bij productmerken wordt het soms geforceerd en werkt het niet, zoals onlangs ook in Marketing Week werd gesteld. Daarom zal de maatschappelijke betekenis steeds vaker als apart onderdeel van de merkpositionering benoemd worden.

Zo heeft Unilever binnen haar Brand Love Key al een duurzaamheidspurpose opgenomen, zoals ik in mijn boek ‘Sterke merken, betere wereld’ beschrijf. Steeds meer merken zullen dat voorbeeld volgen. De duurzaamheidsmissie of maatschappelijke betekenis wordt een strategische pijler in de merkpositionering, die een logische fit heeft met de primaire klantbehoefte of brand purpose en deze versterkt.

  1. Boost in duurzame innovaties

Concrete bewijsvoering is cruciaal voor de geloofwaardigheid van de maatschappelijke betekenis. Veel bedrijven hebben in hun duurzaamheidsbeleid, bijvoorbeeld aan de hand van de Sustainable Development Goals, commitments voor de toekomst afgegeven. Het wordt tijd om daar op te gaan leveren.

Duurzame innovaties krijgen daarom een boost.

Denk daarbij aan recente voorbeelden voor nieuwe circulaire concepten (zoals recyclebare matrassen, die DSM voor Auping ontwikkelt of duurzame sportkledinglijn van H&M, dat in 2030 100 procent gerecyclede of andere duurzaam geproduceerde materialen wil gebruiken), vormen van meervoudige waardecreatie (social of health impact bonds, bijvoorbeeld voor de re-integratie van mensen die kanker hebben gehad), de cobranding van De Vegetarische Slager met Albert Heijn voor kant-en-klaar-maaltijden of aan het revolutionaire Kipster, de meest dier-, mens- en milieuvriendelijke kippenboerderij ter wereld, waarvan de eieren exclusief bij Lidl verkrijgbaar zijn.

Samenwerking binnen ketens en door bedrijven uit verschillende ketens zal verder toenemen en is nodig voor het realiseren van dergelijke innovaties.

  1. De consument komt in actie

De afgelopen jaren is de aandacht voor duurzame aspecten bij de aankoop van producten en diensten gestegen van 30% in 2013 naar 48% in 2017 (bron: Dossier Duurzaam).

Omdat het economisch beter gaat en vanwege het toenemende aanbod en de zichtbaarheid van duurzame producten in winkels en in media zal die trend verder doorzetten en ook worden omgezet in gedrag.

Drijfveer daarvoor vormt de behoefte van mensen aan een positief zelfbeeld: ze willen consumeren met een goed gevoel. Het helpt daarbij dat men ziet dat steeds meer mensen duurzame keuzes maken: duurzaamheid wordt steeds gewoner.

Tegelijkertijd blijft er een groep die aan alles en dus ook aan duurzaamheid lak heeft en het afwijst. De polarisatie in de samenleving tussen fans en cynici van duurzaamheid neemt verder toe.

  1. Merken maken hun punt

Merken zullen zich nadrukkelijker gaan manifesteren met hun bijdrage aan mens, dier en milieu. Low key om (verloren) vertrouwen te (her)winnen door te laten zien dat ze aan normen voldoen. En zo consumenten te bevestigen dat ze het merk met een gerust hart kunnen kopen.

Maar ook meer uitgesproken, door te laten zien hoe ze met hun maatschappelijke betekenis het verschil maken. Het communiceren van het hogere doel gaat daarbij hand in hand met concrete bewijsvoering in de vorm van activiteiten of de duurzame innovaties.

Ook zullen bedrijven, die hun maatschappelijke betekenis serieus nemen, vaker een principieel of politiek standpunt innemen. Ze maken hun punt over onderwerpen die hun visie en kernwaarden raken.

In de VS zagen we afgelopen jaar dat (CEO’s van) grote bedrijven zich o.a. via campagnes publiekelijk uitspraken tegen de immigratiepolitiek van Trump en tegen zijn besluit uit het klimaatakkoord van Parijs te stappen. Net voor de kerst riep Tony’s Chocolonely samen met 40 andere bedrijven waaronder Nestlé, Bavaria en Rabobank de Eerste Kamer op om voor de Wet Zorgplicht Kinderarbeid te stemmen. Brands take a stand!

  1. Marketeers als social intrapreneurs

Marketeers zullen zich in 2018 ontpoppen tot social intrapreneurs. Dat zijn de innovators of change agents in grote organisaties, die intrinsiek gemotiveerd zijn bij te dragen aan een betere wereld. Met de voorgaande trends staan voor hen de seinen op groen.

Waar social entrepreneurs met start-ups de grote mainstream bedrijven van buiten af uitdagen, doen de social intrapreneurs dat van binnenuit. Zij durven hun nek uit te steken en initiatief te nemen.

Ze zullen intern weerstanden ondervinden, maar omdat het tij meezit en ze beschikken over een enorme drive en doorzettingsvermogen, zullen hun successen in 2018 meer dan ooit zichtbaar worden.

Daadkracht wordt het motto voor marketing en MVO in 2018. Het besef dat je grote maatschappelijke thema’s en ambities alleen kunt omarmen en koesteren als je het ook echt meent en het is ingebed in je identiteit, beleid en bedrijfsvoering, wordt omgezet in actie.

Bart Brüggenwirth publiceerde dit artikel eerder op Marketingonline.nl . Hij is ook auteur van het boek ’Sterke merken, betere wereld’.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Gaat de circulaire economie nu echt doorbreken?EU blijft bisfenol-A toelaten in voedselverpakkingen
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten