De DONG Energy Solar Challenge, the World Cup for Solar Powered Boats, kende zaterdag een roerige start. Tijdens de beslissende proloog kampte ongeveer de helft van de boten met technische problemen.
Door een algemeen pardon van de wedstrijdorganisatie konden alle boten aan de start verschijnen voor de eerste etappe. ‘Zij mogen tijdens het eerste deel van de etappe bewijzen dat ze de vereiste gemiddelde snelheid halen’, aldus wedstrijdleider Natasja Kesteloo. ‘Is dat niet het geval, dan is het toch echt einde verhaal.’
De eerste dag begon met een zwemtest van de piloten in het water van Blauwestad. De organisatie heeft drie bandjes van schippers van het Indonesische team moeten doorknippen, omdat deze drie piloten niet konden zwemmen.
Winnaar van de eerste sprint en van de eerste etappe is het CLAFIS Private Energy Solar Team (63) geworden. Zij versloegen het Team Gowrings Energy (T66) en het Finse Midnight Sun KYAMK (T64). De sprint maakt onderdeel uit van een nieuw klassement. In de loop van de week sprinten de deelnemers nogmaals tegen elkaar.
Voor de start van de etappe brandde de boot van het SDOG Racing Team(T86) volledig uit. Het team zag twee jaar werk in vlammen opgaan. Bij het incident raakte niemand gewond.
‘Twee jaar werken, en nu is het weg. Het is ongelooflijk’, aldus de eerste reactie van teamlid Erik Zwart. Met twee andere teamleden stak hij de aflopen twee jaar ieder vrij uur in de ontwikkeling en bouw van de boot. ‘Het was natuurlijk een enorme schrik vanochtend. Dat is echt heel naar. Na de schrik hebben alle teams gelukkig toch kunnen starten en hebben we verder een hele goede dag gehad’, aldus wedstrijdleider Natasja Kesteloo.
Tijdens de eerste etappe vielen ook nog enkele teams uit. YTU Solar Boat Team (A11) uit Turkije, Uantwerp Solar Boat Team (A13) uit België, Avans Solar Maritiem (A14), ZSC Solar Boat Team (A21) uit Terneuzen en het DC Solar Team(V84) uit Emmen moesten het strijdtoneel verlaten. Ze krijgen een dnf ‘did not finish’ achter hun naam.
Ook de tweede, zware etappe werd door het CLAFIS Private Energy Solar Boat Team (T63) gewonnen. Het team voer de route van Groningen naar Zoutkamp en de avondetappe van Rottevalle naar Drachten in 1.17.02 uur. TU Delft Solar Boat Team (T65) en Team Gowrings Energy (T66) kwamen als tweede en derde over de finish.
Schipper Gerard van der Schaar van het CLAFIS Private Energy Solar Boat Team is blij dat de tweede etappe met succes is volbracht. ‘Het was een lange dag. Met de avondetappe finishen we laat en hebben we nog maar weinig tijd om de accu’s te laden. Dat maakt de etappe van morgen extra spannend.’
De tweede dag van de DONG Energy Solar Challenge was voor veel deelnemers een zware. ‘Het waren ook eigenlijk twee etappes in één, waardoor de accucapaciteit van de zonneboten zwaar is getest en de snelheden iets later lagen’, vertelt Natasja Kesteloo, hoofd van de wedstrijdorganisatie. ‘En er waren toch ook veel uitvallers.’ A09 Marine Solar Boat Team uit Indonesië kon door technische problemen maandagochtend helemaal niet starten. Ook A16 Dutch Solar Boat Team kon niet aan de avondetappe starten. ‘We waren zo goed op weg toen onze motor controller het begaf’, vertelt teamlid Douwe Leffering. ‘Enorm balen, maar we gaan vanavond een nieuwe inbouwen, zodat we morgenochtend weer aan de start kunnen verschijnen.’ Ook de teams YTU Solar Boat Team (A11) uit Turkije, Uantwerp Solar Boat Team (A13), Avans Solar Mariteam (A14), VHL Nordwin zonnebootteam (A18), ZSC Solar Boat Team (A21), Midnight Sun MAMK (B43) en het Carnegie Mellon Solar Racing (T61) konden de race niet uitvaren.
Het SDOG Racing Team (T68) is vastbesloten om, nadat gister hun zonneboot volledig uitbrandde, de race op woensdag in Sneek te hervatten. Zij zijn aan het sleutelen om de boot waarmee ze in 2010 deelnamen, op tijd klaar te krijgen. ‘We hebben uitgehuild en zijn opnieuw begonnen. We kunnen niet meer meestrijden voor de prijzen, maar we zijn er weer bij. Daar gaat het om’, aldus teamlid Niek van Prooijen.