Volgens een aantal koplopers in de wereld van elektrisch rijden, verenigd in het Living Lab Smart Charging, wordt 2017 het doorbraakjaar voor het slim opladen van elektrische auto’s. Gedurende het jaar kan er op steeds meer plekken slim geladen worden door ombouw van bestaande laadpalen en aanleg van nieuwe slimme laadpalen. Het aantal diensten op dit gebied zal toenemen. Steeds meer wordt slim laden, oftewel Smart Charging, de norm in Nederland.
Smart Charging maakt van de auto een integraal onderdeel van een duurzaam energiesysteem. Het maakt een vrijwel grenzeloze groei van stroom uit duurzame bronnen als zon en wind mogelijk en voorkomt dure verzwaringen van het elektriciteitsnet. Dat komt omdat Smart Charging duurzame stroom, die in pieken en dalen komt, in elektrische auto’s buffert. Zo levert de elektrische auto dus nóg een bijdrage aan een schoner milieu en de energietransitie.
325 gemeenten (waaronder Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag), een aantal toonaangevende startups zoals JedLix, GreenFlux en Smart Solar Charging (Lombok), grote spelers in de publieke, semi-publieke en private laadpalen als New Motion, EV-Box en EVnetNL en kennis- en innovatieinstellingen als TU Eindhoven, Hogeschool van Amsterdam, Erasmus Universiteit en ElaadNL werken samen in het Living Lab Smart Charging. Zij zorgen ervoor dat Nederland koploper is op het gebied van Smart Charging.
Economisch voordeel en banen
Met de kennis en ervaring die we hiermee in Nederland gezamenlijk opdoen, kunnen we internationaal de toon zetten. Nederland is qua omvang en ontwikkelingsfase wereldwijd een unieke proeftuin voor elektrisch rijden en de toepassingen daarvan. Dat hebben we in het recente verleden al gezien. Zo is de open standaard voor communicatie tussen laadpaal en backoffice (OCPP) hier ontwikkeld en de wereldstandaard geworden. Die kennisvoorsprong levert economisch voordeel en banen op. Uit recent onderzoek bleek bijvoorbeeld dat twee Nederlandse bedrijven wereldwijd koploper zijn in de laadpalensector: EV-Box en New Motion (bron: Navigant Research).
Laadinfrastructuur
Op steeds meer plekken kan slim geladen worden. Veel bestaande laadpalen worden door partners in het Living Lab Smart Charging aangepast naar die standaard. Tegelijk worden alle nieuwe laadpalen via de aanbestedingen Smart Charging Ready geleverd. Zo wordt het hele laadnetwerk in Nederland in 2017 ‘slim’.
Diensten en projecten
Op die slimme laadpalen zijn steeds meer diensten en proefprojecten beschikbaar zoals #IChargeSmart van tech start up Jedlix. Daarmee kan via een app worden geladen op de meest duurzame momenten, zoals midden in de nacht wanneer de windparken draaien maar er weinig vraag naar stroom is. Dat levert de gebruiker zelfs geld op. Ook het deelauto-project We Drive Solar in Utrecht is een voorbeeld waarin elektrische deelauto’s via Smart Charging geladen worden met zonne-energie en waarmee de eerste ervaringen worden opgedaan met het terug leveren van stroom vanuit de auto aan de huizen. In Den Haag wordt geëxperimenteerd met het verhandelen van stroom op de day ahead markt, via slimme laadpalen en met de app van het bedrijf Social Charging.
Het uiteindelijke doel van het Nederlandse Living Lab Smart Charging is: alle elektrische auto’s laten rijden op de kracht van zon en wind. Het idee van het Living Lab Smart Charging wordt uitgelegd in deze korte animatie.
Elektrificatie van de auto dient maar één doel en dat is het in stand houden van ons huidige gedrag en GvO’s dat is toch iets met windhandel? ;-)
Laten we toch de verbruiker aanspreken op efficiëntie en de producent op duurzaamheid.
@Peter, zowel de batterij als ook het laadcircuit zal in beperkte mate slijten. Aan mijn EV in ieder geval geen polonaise.
Wat doet Smart Charging met de levensduur van je accu als deze telkens wordt opgeladen en weer leeggetrokken zonder dat je er mee rijdt? Ik zou eerst het naadje van de kous willen weten.
Krultangen hebben niet tot doel minder CO2 uit te stoten; elektrische auto’s hebben dat wel. Natuurlijk zou een minimaal quotum duurzame opwek ideaal zijn – maar aan de verbruikerskant kunnen verplichtingen wel bijdragen aan het energie-bewustzijn van doelgroepen consumenten. Je zou kopers van een krultang kunnen verplichten het stroomverbruik van het apparaat middels aanschaf van GVO’s te vergroenen….
@Redactie, is er dan enige noodzaak om ‘stromen’ op basis van verbruikers te sturen op een duurzame opwekking?
Vandaag de laadpalen en morgen de krultangen op duurzame energie; voor mij klinkt het als een overbodige ruis.
Percentages aan de productiezijde werken helder en bij een toenemende vraag verplicht het onmiddelijk tot grotere inspanningen om ook aan de duurzame kant harder te lopen.
Smart charging op de publieke laadpalen zorgt er nu voor dat je een volle batterij verwacht, maar een halve lading treft…
@Jaap, René, jullie beider opmerkingen combinerend zou er dus een verplichting moeten komen voor groen opwekken van de totale stroomhoeveelheid die door laadpunten wordt geleverd…. ;)
Waarom niet? omdat dit micromanagement is.
Er bestaan geen groenestroom elektronen en er ligt geen groenestroom kabel dus is het voldoende om aandacht te hebben voor de productiezijde.
Waarom niet een verplichting dat ALLE auto / bus oplaadpunten UITSLUITEND Groene energie mogen leveren ? Dus geen fossiele of Kernenergie !