• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Doorbraak verwacht voor slim opladen elektrische auto’s

4 januari 2017|doorredactie|inelektrische auto

elektrisch rijdenVolgens een aantal koplopers in de wereld van elektrisch rijden, verenigd in het Living Lab Smart Charging, wordt 2017 het doorbraakjaar voor het slim opladen van elektrische auto’s. Gedurende het jaar kan er op steeds meer plekken slim geladen worden door ombouw van bestaande laadpalen en aanleg van nieuwe slimme laadpalen. Het aantal diensten op dit gebied zal toenemen. Steeds meer wordt slim laden, oftewel Smart Charging, de norm in Nederland.

Smart Charging maakt van de auto een integraal onderdeel van een duurzaam energiesysteem. Het maakt een vrijwel grenzeloze groei van stroom uit duurzame bronnen als zon en wind mogelijk en voorkomt dure verzwaringen van het elektriciteitsnet. Dat komt omdat Smart Charging duurzame stroom, die in pieken en dalen komt, in elektrische auto’s buffert. Zo levert de elektrische auto dus nóg een bijdrage aan een schoner milieu en de energietransitie.

325 gemeenten (waaronder Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag), een aantal toonaangevende startups zoals JedLix, GreenFlux en Smart Solar Charging (Lombok), grote spelers in de publieke, semi-publieke en private laadpalen als New Motion, EV-Box en EVnetNL en kennis- en innovatieinstellingen als TU Eindhoven, Hogeschool van Amsterdam, Erasmus Universiteit en ElaadNL werken samen in het Living Lab Smart Charging. Zij zorgen ervoor dat Nederland koploper is op het gebied van Smart Charging.

Economisch voordeel en banen

Met de kennis en ervaring die we hiermee in Nederland gezamenlijk opdoen, kunnen we internationaal de toon zetten. Nederland is qua omvang en ontwikkelingsfase wereldwijd een unieke proeftuin voor elektrisch rijden en de toepassingen daarvan. Dat hebben we in het recente verleden al gezien. Zo is de open standaard voor communicatie tussen laadpaal en backoffice (OCPP) hier ontwikkeld en de wereldstandaard geworden. Die kennisvoorsprong levert economisch voordeel en banen op. Uit recent onderzoek bleek bijvoorbeeld dat twee Nederlandse bedrijven wereldwijd koploper zijn in de laadpalensector: EV-Box en New Motion (bron: Navigant Research).

speedcomfort radiatorventilator

Laadinfrastructuur

Op steeds meer plekken kan slim geladen worden. Veel bestaande laadpalen worden door partners in het Living Lab Smart Charging aangepast naar die standaard. Tegelijk worden alle nieuwe laadpalen via de aanbestedingen Smart Charging Ready geleverd. Zo wordt het hele laadnetwerk in Nederland in 2017 ‘slim’.

 

Diensten en projecten

Op die slimme laadpalen zijn steeds meer diensten en proefprojecten beschikbaar zoals #IChargeSmart van tech start up Jedlix. Daarmee kan via een app worden geladen op de meest duurzame momenten, zoals midden in de nacht wanneer de windparken draaien maar er weinig vraag naar stroom is. Dat levert de gebruiker zelfs geld op. Ook het deelauto-project We Drive Solar in Utrecht is een voorbeeld waarin elektrische deelauto’s via Smart Charging geladen worden met zonne-energie en waarmee de eerste ervaringen worden opgedaan met het terug leveren van stroom vanuit de auto aan de huizen. In Den Haag wordt geëxperimenteerd met het verhandelen van stroom op de day ahead markt, via slimme laadpalen en met de app van het bedrijf Social Charging.

Het uiteindelijke doel van het Nederlandse Living Lab Smart Charging is: alle elektrische auto’s laten rijden op de kracht van zon en wind. Het idee van het Living Lab Smart Charging wordt uitgelegd in deze korte animatie.

7 antwoorden
  1. Jaap zegt:
    5 januari 2017 op 23:11

    Elektrificatie van de auto dient maar één doel en dat is het in stand houden van ons huidige gedrag en GvO’s dat is toch iets met windhandel? ;-)

    Laten we toch de verbruiker aanspreken op efficiëntie en de producent op duurzaamheid.

    @Peter, zowel de batterij als ook het laadcircuit zal in beperkte mate slijten. Aan mijn EV in ieder geval geen polonaise.

  2. Peter Middeldorp zegt:
    4 januari 2017 op 23:15

    Wat doet Smart Charging met de levensduur van je accu als deze telkens wordt opgeladen en weer leeggetrokken zonder dat je er mee rijdt? Ik zou eerst het naadje van de kous willen weten.

  3. redactie zegt:
    4 januari 2017 op 21:31

    Krultangen hebben niet tot doel minder CO2 uit te stoten; elektrische auto’s hebben dat wel. Natuurlijk zou een minimaal quotum duurzame opwek ideaal zijn – maar aan de verbruikerskant kunnen verplichtingen wel bijdragen aan het energie-bewustzijn van doelgroepen consumenten. Je zou kopers van een krultang kunnen verplichten het stroomverbruik van het apparaat middels aanschaf van GVO’s te vergroenen….

  4. Jaap zegt:
    4 januari 2017 op 21:16

    @Redactie, is er dan enige noodzaak om ‘stromen’ op basis van verbruikers te sturen op een duurzame opwekking?
    Vandaag de laadpalen en morgen de krultangen op duurzame energie; voor mij klinkt het als een overbodige ruis.

    Percentages aan de productiezijde werken helder en bij een toenemende vraag verplicht het onmiddelijk tot grotere inspanningen om ook aan de duurzame kant harder te lopen.

    Smart charging op de publieke laadpalen zorgt er nu voor dat je een volle batterij verwacht, maar een halve lading treft…

  5. redactie zegt:
    4 januari 2017 op 18:19

    @Jaap, René, jullie beider opmerkingen combinerend zou er dus een verplichting moeten komen voor groen opwekken van de totale stroomhoeveelheid die door laadpunten wordt geleverd…. ;)

  6. Jaap zegt:
    4 januari 2017 op 18:11

    Waarom niet? omdat dit micromanagement is.

    Er bestaan geen groenestroom elektronen en er ligt geen groenestroom kabel dus is het voldoende om aandacht te hebben voor de productiezijde.

  7. René Valk zegt:
    4 januari 2017 op 10:09

    Waarom niet een verplichting dat ALLE auto / bus oplaadpunten UITSLUITEND Groene energie mogen leveren ? Dus geen fossiele of Kernenergie !

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je breed inzicht in actuele ontwikkelingen rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering en de pandemie onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • misleidende reclame shell TNO: beperk reclame voor klimaatbelastende producten22 maart 2023 - 14:58
  • echte ongemakkelijke waarheid ipcc Syntheserapport IPCC: laatste kans om klimaat te redden20 maart 2023 - 17:12
  • Elektrische bus van VDL Recht op bereikbaarheid voor elke Nederlander, vindt kabinet19 maart 2023 - 13:51
  • Duurzaam de week door DDWD Duurzaam De Week Door – 1118 maart 2023 - 12:43
  • vogelziekte plasticose Zeevogels ziek van plastic: plasticose12 maart 2023 - 10:45

Inzicht

  • toekomst van ons voedselRegeneratieve landbouw moet concreter en beter meetbaar22 maart 2023 - 15:06
  • agro industrieZorgen groene subsidies voor meer protectionisme?19 maart 2023 - 14:19
  • plastic afval Wat kan ik daar nu aan doen?11 maart 2023 - 10:16

Opinie

  • nieuwe duurzaamheid houdt ons overeind We hebben een nieuwe duurzaamheid nodig4 januari 2023 - 17:01
  • ontmenselijking 2022 het jaar van ontmenselijking11 december 2022 - 11:00
  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Kabel koppelt windstroom tussen Nederland en DenemarkenBelastingvoordeel in 2017 voor duurzame investeringen
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen