Bijna de helft (47%) van de consumenten is bereid om maar liefst 5% meer te betalen voor zuivel verpakt in milieuvriendelijke drankenverpakkingen. Dit blijkt uit een internationaal milieuonderzoek onder 7.000 consumenten en 230 influencers (stakeholders in de industrie, overheden, NGO’s, verpakkings- en voedingsexperts) in elf verschillende landen. Het onderzoek is uitgevoerd door het bureau Millward Brown in opdracht van Tetra Pak.
Opvallend is dat de ondervraagde influencers aangaven dat volgens hen slechts 15% van de consumenten bereid zou zijn om meer te betalen voor producten met een lagere milieu-impact. Verreweg de meeste consumenten zouden niet welwillend zijn om meer te betalen. Volgens deze experts heerst het algemene gevoel dat producten met een lagere milieubelasting niet duurder hoeven te zijn en verwachten consumenten juist dat de prijzen van dergelijke producten lager zijn. Dit komt onder andere door de besparingen die gerealiseerd kunnen worden tijdens het productieproces (bijvoorbeeld een lager energieverbruik) en van invloed zijn op de prijs. Tenslotte is ook het economisch mindere klimaat van invloed volgens de influencers.
“Consumenten spelen een belangrijke rol als het gaat om het beïnvloeden van drankverpakkingsontwikkelingen binnen de voedingsindustrie. Helemaal als bedrijven door de economische omstandigheden onder druk staan. Het onderzoek wijst uit dat een milieuvriendelijke verpakking voor zuivel en vruchtensappen voor een derde (31%) van de consumenten zeer belangrijk is. Ook blijkt dat 75% met enige regelmaat een voedingsproduct koopt met een milieuvriendelijke verpakking. Dit in combinatie met de bereidheid om meer te betalen voor een dergelijke verpakking, toont aan dat hier kansen liggen. Producenten die nog niet voldoende ondernemen om hun verpakkingen milieuvriendelijker te krijgen, lijken hierdoor weinig reden meer te hebben om niet te verbeteren”, aldus Birgit Kamp, marketing manager Tetra Pak Benelux.