Nederland is groot in dienstverlening. Dat betekent dat veel mensen werkzaam zijn in een kantooromgeving. Gelukkig zijn steeds meer bedrijven zich bewust van hun impact op de wereld. Met wat eenvoudige maatregelen kan je ook bij jou op kantoor een stapje extra bijdragen aan een duurzamere wereld. In dit artikel geven we je een aantal tips voor een verantwoordelijker materiaal gebruik in kantoren, specifiek gerelateerd aan print en drukwerk.
Al jaren geleden kwam de term ‘paperless office’ in opkomst. Desondanks kunnen veel bedrijven niet zonder papieren en drukwerk. Sommige situaties vereisen nou eenmaal een printje of een handtekening. Toch kan je met een bewust beleid al snel een verschil maken en een duurzamer verbruik stimuleren.
Verantwoord printen
Veel bedrijven hebben netjes een briefje bij de printer, of zelfs onderaan elke email, met de boodschap dat je alleen moet printen als het echt nodig is. In de praktijk print men vaak nog steeds onnodig veel. Denk aan langere teksten (¨op papier leest het makkelijker dan op een scherm¨), notulen voor vergaderingen, beleidsstukken enzovoorts.
Als bedrijf kun je een stap verder gaan door duidelijk aan je werknemers aan te geven welke printjes wel of niet wenselijk zijn. Dit zorgt voor een stuk bewust wording en helpt het aantal printjes te verminderen. Als je nog een stap verder wilt gaan als bedrijf, kan met behulp van ICT support op gebruikersniveau inzichtelijk gemaakt worden hoeveel er geprint wordt. Op die manier kunnen de grootverbruikers aangesproken worden op hun gedrag met als doel bewustwording. Of, om het positief te brengen, er kan een beloning ingesteld worden voor degene die het minste print.
Verder is het wenselijk om printers standaard in te stellen op dubbelzijdig bedrukken, dat scheelt al gauw de helft in het papiergebruik.
Drukwerk
Tegenwoordig is het erg eenvoudig om online drukwerk te bestellen, zoals bij 123drukken. Niet alleen de processen zijn snel een eenvoudig, maar ook de prijzen zijn scherp. Het verschil tussen 500 of 100 stuks van een folder is vaak nihil. Het gevolg hiervan is dat bedrijven vaak meer bestellen dan ze nodig hadden. Voor het geval dat. Dit levert uiteraard de nodige verspilling op. Drukwerk als flyers of reclamemateriaal behoeft regelmatig aanpassing van een actie of commerciële boodschap. Bestel dus bewust. Bedenk hoeveel nodig is, bijvoorbeeld op basis van eerdere acties, zodat je niet op basis van prijs verleid wordt tot het bestellen van onnodige grote aantallen. En zorg bijvoorbeeld bij het ontwerpen van materiaal, zoals een roll-up banner voor een beurs, dat dit herbruikt kan worden op een volgend event.
Bewust gebruik
Uiteraard geldt een duurzamer verbruik op kantoor voor nog veel meer materialen. Veel bedrijven maken gebruik van wegwerp bekers, bijvoorbeeld in de bedrijfskantine. Ook voor evenementen wordt vaak gebruik gemaakt van bedrukte koffiekopjes. Het is niet altijd mogelijk om mokken te gebruiken, maar zorg dat er in elk geval papier of karton gebruikt wordt in plaats van plastic. Ook voor vele andere verbruiksmaterialen zijn vaak duurzame alternatieven beschikbaar.
Kijk ook kritisch naar de vaste leveranciers. Hoe gaat deze om met duurzaamheid en gebruiken ze bijvoorbeeld FSC keurmerk materialen. Heb je een goede band met je huidige leverancier? Geef ze dan aan dat duurzaamheid belangrijk voor je is. Zo help je ook andere bedrijven bewuster om te gaan met hun bedrijfsvoering.
De basis is een duurzaamheidsbeleid is gericht op bewustwording in alle lagen van het bedrijf. Interne communicatie en de houding van het management speelt hierbij een belangrijke rol.