• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Elektrisch rijden duurder dan benzine, te weinig steun

17 december 2024|doorredactie|inelektrische auto

hyundai ioniq 5

De interesse in elektrische auto’s groeit en er komen steeds betaalbaardere modellen op de markt. Toch neemt het aantal mensen dat van plan is een elektrische auto te kopen niet toe. Dit blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor 2024 van de ANWB. Daarom is het essentieel dat de overheid nu maatregelen neemt om elektrisch rijden betaalbaar te maken en duidelijkheid te verschaffen over de kosten, zoals de motorrijtuigenbelasting (MRB). Stimulering blijft noodzakelijk, want volgens de huidige kabinetsplannen betalen elektrische rijders meer MRB dan vergelijkbare brandstofauto’s, vanwege het extra gewicht van de accu. Dit zal de overgang naar elektrisch vervoer vertragen.

De betaalbaarheid van elektrische auto’s blijft voor veel Nederlanders de grootste uitdaging. De aanschafprijs weegt zwaarder dan de actieradius of het laadnetwerk. Het aantal mensen dat van plan is de komende jaren een elektrische auto te kopen blijft nagenoeg gelijk aan voorgaande jaren.

Aanschaf EV wordt beïnvloed door MRB

Het gebrek aan duidelijkheid van de overheid over autobelastingen speelt momenteel een grote rol. Ongeacht of men positief of negatief staat tegenover de veranderingen in de motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) voor elektrische auto’s, zijn Nederlanders vooral op zoek naar zekerheid. De helft van de Nederlanders geeft aan dat de aanschaf van een elektrische auto wordt beïnvloed door de MRB. Met de plannen van het kabinet zullen de maandlasten van elektrische auto’s fors stijgen. Aankomend jaar betalen EV-rijders 25 procent van het benzinetarief, oplopend naar 100 procent in 2030. De steun van het kabinet verdwijnt nu in rap tempo, terwijl Nederlanders op dit moment al per kilometer meer kwijt zijn aan een elektrische auto (75,6 cent per km) dan aan een vergelijkbare benzineauto (66,8 cent per km). De snelheid waarmee stimuleringsmaatregelen, met name de MRB-korting, worden afgebouwd is te snel in verhouding tot de grote investering die Nederlanders nog steeds moeten doen bij de aankoop van een elektrische auto.

EV-markt maakt stappen

De ANWB voorziet een toename van het aantal tweedehands elektrische auto’s – veelal afkomstig uit de lease – en de komst van meer nieuwe modellen met een relatief lagere aanschafprijs. Aan het eind van dit jaar is het aantal nieuwe EV’s met een aanschafprijs tot €50.000 gestegen van 57 naar 83 modellen, en onder de €35.000 is dit aantal gegroeid van 7 naar 16 modellen. Deze beter betaalbare modellen zijn van belang voor de overstap naar elektrisch rijden. De gemiddelde aanschafprijs van een elektrische auto is licht gestegen naar €46.022, terwijl de betalingsbereidheid van Nederlanders voor een nieuwe EV is gestegen naar €34.436. Hierdoor is het verschil tussen het gemiddelde aankoopbedrag en het bedrag dat kopers willen uitgeven aan een elektrische auto verkleind van €14.151 in 2023 naar €11.586 dit jaar.

Gewenste actieradius en laadnetwerk

Naast de nieuwprijs van elektrische voertuigen en de (goedkopere) tweedehandsmarkt, zijn actieradius en het laadnetwerk belangrijke factoren voor Nederlanders bij de beslissing om een elektrische auto aan te schaffen. Voor 6 op de 10 Nederlanders ligt de gewenste actieradius tot 500 km, wat overeenkomt met de gemiddelde actieradius van een EV in 2024, namelijk 418 km. Daarnaast geeft 4 op de 10 Nederlanders aan dat ze een actieradius van meer dan 500 km willen.

Inmiddels rijden er 522.747 elektrische auto’s rond in ons land, wat neerkomt op 5,5 procent van het totale personenwagenpark. Nederland blijft koploper in Europa als het gaat om openbare laadpaaldichtheid, met 1 laadpunt per 3 elektrische auto’s (174.442 AC- en DC-laadpunten).

Het onderzoek voor de ANWB Elektrisch Rijden Monitor richt zich op de ontwikkeling van elektrisch rijden in Nederland, de belangrijkste drempels, politieke maatregelen, de diversiteit onder Nederlanders, de houding van elektrische rijders en de positie van Nederland in een Europese context.

Bekijk het volledige onderzoek hier.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Duurzaamheid boeit de consument steeds minder consumptie hoogoven Gure tijden in staal vragen om slim investeren
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten